دفتر آنتونیو گوترش اعلام کرد، دبیرکل سازمان ملل متحد در تاریخ ۲۸ آوریل (پنجشنبه) به اوکراین سفر می‌کند. به گزارش خبرگزاری تاس، براساس بیانیه دفتر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، او قرار است در ۲۸ آوریل یک نشست کاری با دمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین داشته باشد و پس از آن به دیدار ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین می‌رود. در این بیانیه آمده است: گوترش همچنین قرار است با کارکنان نهادهای سازمان ملل به منظور بررسی افزایش حجم کمک بشردوستانه برای مردم اوکراین دیدار داشته باشد. براساس گزارش‌های پیشین، گوترش همچنین قرار است ۲۶ آوریل (سه‌شنبه) به مسکو سفری داشته باشد. او قرار است با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار داشته باشد و همچنین به دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه می‌رود. در ۱۹ آوریل، گوترش با ارسال پیام‌های جداگانه‌ای به هیات‌های دائم روسیه و اوکراین در این نهاد، خواستار ملاقات با ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در پایتخت این کشورها شد. استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل گفت: دبیرکل تاکید دارد که در این دوره خطر و پیامد بزرگ، درباره گام‌های فوری برای برقراری صلح در اوکراین و آینده چندجانبه‌گرایی بر پایه منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی گفت‌وگو کند.

در همین راستا جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای با براین تیلر کوهن که ویدیوی آن دیروز (شنبه) در صفحه یوتیوب او منتشر شد، گفت: «شما دو گزینه دارید؛ اینکه جنگ جهانی سوم را شروع کنید و به جنگ فیزیکی با روسیه بروید، یا راه دوم، اینکه مطمئن شوید کشوری که برخلاف قوانین بین‌المللی عمل می‌کند، در نهایت بهای انجام این کار را می‌پردازد». رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد که هیچکدام از تحریم‌ها فوری نیست. بایدن گفت: «اما من گمان می‌کنم که این تحریم‌ها، گسترده‌ترین تحریم‌های تاریخ، تحریم‌های اقتصادی و تحریم‌های سیاسی هستند». رئیس دموکرات کاخ سفید همچنین تاکید کرد: «روسیه بابت این کار در کوتاه مدت و بلند مدت و به ویژه در بلند مدت هزینه جدی پرداخت خواهد کرد». در ۲۴ فوریه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در واکنش به درخواست دو جمهوری‌ خودخوانده در دونباس، تصمیم گرفت تا با اجرای حمله‌ای به اوکراین به سوءرفتار رژیم کی‌یف علیه مردم واکنش نشان دهد. رهبر روسیه گفت که مسکو برنامه‌ای برای اشغال اراضی اوکراین ندارد و هدف از اقدامات کشورش را غیرنظامی‌سازی و نازی‌زدایی این کشور دانست. به دنبال حمله روسیه به اوکراین که روز گذشته (شنبه) وارد پنجاه و نهمین روز خود شده، شماری از کشورها از جمله آمریکا تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کرده‌اند. وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی را علیه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، سرگئی لاوروف وزیر خارجه، سرگئی شویگو وزیر دفاع و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل روسیه اعمال کرد.

از سوی دیگر روز جمعه کمیسیون اروپا اعلام کرد که شرکت‌های اتحادیه اروپا احتمالاً بتوانند بدون گرفتار شدن در تحریم‌های این نهاد علیه مسکو، حسابی در گازپروم‌بنک برای پرداخت هزینه گاز روسیه با استفاده از شرایط پرداخت جدیدی که مسکو ایجاد کرده است، باز کنند. در همین رابطه دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت ملی روسیه در کانال تلگرام خود نوشت: «ما ارزش سازگاری و یکپارچگی شرکای اروپایی‌مان را ارزیابی می‌کنیم. به خصوص با توجه به این واقعیت که طبق داده‌های اخیر صندوق بین‌المللی پول، اروپا قادر نخواهد بود تا بیشتر از شش ماه بدون گاز ما دوام آورد که البته در واقع این امر یک هفته هم نخواهد بود». دیمیتری مدودف که پیشتر رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر روسیه هم بود، قبلاً تحریم‌های غیرقانونی غرب را مایه تخریب نظام حقوق بین‌المللی دانسته بود. مدودف گفته بود: اقدامات بی‌سابقه کنونی از نظر وسعت، گستردگی و درجه بدبینی و اعمال نفوذ غیرقانونی باعث فروپاشی بیشتر همه نهادهای بین‌المللی خواهد شد.