یک کارشناس و تحلیلگر مسائل قفقاز گفت: جمهوری آذربایجان در صدد ماجراجویی جدید در منطقه قفقاز است که این مساله نیازمند تحرکات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و هشدار مسئولین نظامی است.

احسان موحدیان در گفت‌وگو با ایلنا، در تشریح آنچه از صبح سه‌شنبه در منطقه قره‌باغ آغاز شده، گفت: آنچه دیروز به تاریخ ۱۲ دسامبر در حال وقوع است این است که مانند سوم و هفتم دسامبر یک سری نیروهای نظامی جمهوری باکو که البته که در پوشش فعالین محیط زیستی عمل می‌کنند به مرکز نیروهای صلح‌بان روسی در گذرگاه لاچین که خاک اصلی جمهوری ارمنستان را به منطقه قره‌باغ متصل می‌کند مراجعه کرده و جمع شده‌اند و در تلاش هستند تا صلح‌بانان روسی را تحریک و وارد منطقه قره‌باغ شوند که عمده ساکنان آن ارمنی و در محاصره هستند.  وی ادامه داد: نیکول پاشینیان نیز دیروز اعلام کرده که هدف نظامیان اذربایجان نفوذ به منطقه قره باغ برای راه انداختن یک نسل‌کشی است. البته نظامیان آذربایجانی اهداف دیگری نیز تعقیب می‌کنند که عمده آن مرتبط با این مسئله است که گذرگاه لاچین دو معدن طلا دارد؛ ارزش یکی ۵۰ میلیارد دلار و دیگری ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده شده و الهام علیف یک قراردادی را با یک شرکت انگلیسی در تاریخ ۵ جولای ۲۰۲۲ امضا کرده که براساس آن این دو معدن برای بهره‌برداری به یک شرکت انگلیسی واگذار می‌شود.

وی افزود: یکی از دلایلی که جمهوری آذربایجان به دنبال این است که یک کریدور جدیدی را به جای کریدور لاچین که ارمنی‌ها از آن عبور می‌کنند، بزند همین است چرا که معدن طلا در مسیر کریدور فعلی است و ارتش باکو می‌خواهد این کریدور را در اختیار خود بگیرد و صلح‌بانان روسی را تحریک به خروج می‌کند تا شرکت‌های انگلیسی بتوانند طلای این منطقه را غارت کنند؛ در نتیجه انگیزه اصلی این اقدام اقتصادی است.

این تحلیلگر مسائل قفقاز گفت: ساعتی قبل پوتین، رئیس جمهور روسیه با علی‌اف تماس گرفته تا با رئیس جمهور آذربایجان در خصوص این موضوع صحبت کند. لذا شرایط به شدت بحرانی است و امکان دارد ظرف چند روز آینده تحرکات نظامی باکو در این منطقه قره باغ افزایش پیدا کند و ضرورت دارد جمهوری اسلامی ایران تحرکات دیپلماتیک خود را افزایش دهد. همچنین لازم است مقامات نظامی ما نسبت به ماجراجویی در منطقه به باکو هشدار دهند. ما باید تحرکات رسانه‌ای را افزایش دهیم و نسبت به ماهیت اقدامات جمهوری آذربایجان اطلاع‌رسانی کنیم.