محسن شکاری جوان معترضی که سوم مهرماه در خیابان ستارخان در غرب تهران بازداشت شد، بامداد پنجشنبه ۱۷ آذر به جرم محاربه اعدام شد.

اجرای این حکم درحالی که تقریبا همه فعالان سیاسی و دلسوزان کشور اتفاق‌نظر دارند که هم‌اکنون مهم‌ترین نیاز جامعه آرامش است، بر التهاب حاکم بر فضای کشور افزود و واکنش‌های بسیار داخلی و جهانی در پی داشت.

در همین زمینه، دادستان پیشین انقلاب اسلامی درباره ضرورت استفاده از رأفت اسلامی در صدور احکام اعدام و محاربه گفت: واقعا باید این کار صورت بگیرد. حتی با اعدام کردن و کشتن نیز این کارها درست نخواهد شد. بنابراین باید با رأفت اسلامی برخورد کنند تا آن افراد و جامعه هم اصلاح شوند.

آیت‌الله موسوی تبریزی دادستان پیشین کل انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به  سوالی درباره تعریف محاربه در فقه اسلامی و اجرای این حکم برای یکی از بازدشت‌شدگان وقایع اخیر گفت: اگر فردی به سوی مردم اسلحه بکشد، تیراندازی و شروع به تهدید کند ولو کسی را نکشد، بهانه‌ای برای صدور این حکم خواهد بود البته من در مورد این شخص که به آن اشاره شد، اصلا اطلاعی ندارم.

وی یادآور شد: به طور کلی محاربه در فقه اسلامی چند قسمت دارد؛ در یک قسمت کسی که با اصل حاکمیت اختلاف پیدا می‌کند، یا ممکن است یک فردی با افراد خاصی در خیابان درگیر شود و امنیت را از بین ببرد و شروع به تیراندازی و تهدید و استفاده از اسلحه‌کشنده کند، اگر ثابت شده باشد می‌توانند حکم محاربه را صادر کنند یا بگویند باقی است یعنی برای ظلم کردن قیام کرده است، حکمش هم اعدام است و از گذشته فقها این را گفته‌اند مگر اینکه از قبل کارهایی انجام شده که منجر به تحریک او شده و یک مرتبه این کار را کرده باشد. همچنین سوابق خوب یا بد هم در صدور حکم اثرگذار است.

آیت‌الله موسوی تبریزی: محارب کسی است که اسلحه کشنده بردارد و در برابر امنیت مردم، صلاح مردم و اسلام قرار بگیرد این آیه قرآن است و فقها هم آن را قبول دارند و حکم او اعدام است اما کیفیت اثبات آن مهم است که واقعا اثبات شده باشد

آیت‌الله موسوی تبریزی در پاسخ به این سوال که آیا به جای صدور این احکام می‌توان از جایگاه رأفت اسلامی ورود کرد، گفت: واقعا باید این کار صورت بگیرد. حتی با اعدام کردن و کشتن نیز این کارها درست نخواهد شد و برخی بیشتر تحریک می‌شوند. بنابراین باید با رأفت اسلامی برخورد کنند تا آن افراد و جامعه هم اصلاح شوند. از ابتدای انقلاب تا به امروز هم همینطور بوده است.

موسوی تبریزی گفت: محارب کسی است که اسلحه کشنده بردارد و در برابر امنیت مردم، صلاح مردم و اسلام قرار بگیرد این آیه قرآن است و فقها هم آن را قبول دارند و حکم او اعدام است اما کیفیت اثبات آن مهم است که واقعا اثبات شده باشد.

برخی اصولگرایان  در پوست خود نمی‌گنجند

در دیدگاهی کاملا متضاد با آیت‌الله موسوی تبریزی، معاون وزیر کشور بر ادامه قاطعانه اجرای احکام قضایی علیه بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری تاکید کرد.

مجید میراحمدی روز شنبه واکنش‌های جهانی علیه احکام صادرشده علیه بازداشت‌شدگان را «هجمه رسانه‌ای» با هدف «عقب‌نشینی نظام» خواند و گفت که این «فضاسازی ذره‌ای در اراده مسئولان قضایی کشور تاثیر نداشته است و قطعاً این افراد تا آخرین نفر به سزای اعمال‌شان خواهند رسید.»

موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی نیز روز جمعه اعدام محسن شکاری را «اولین قدم قوه قضاییه در رساندن اغتشاش‌گران به سزای اعمال خود» خواند.

اعدام محسن شکاری  مبارک است!

 نماینده مجلس یازدهم پا را فراتر گذاشت و با بیان اینکه اعدام محسن شکاری مبارک است، در واکنش به انتقادات درباره اعدام او گفت: هرکسی در حکم محسن شکاری تشکیک کند، بی‌دقت یا غرض‌ورز است

محمدتقی نقدعلی، افزود: اساسا کسی که چاقو می‌کشد می‌خواهد بترساند و در تعریف این جرم حتی تحقق ترس هم ماخوذ نشده است. وقتی ارکان قانونی این جرم را نگاه می‌کنیم، نیامده که حتما این ترس تحقق پیدا کند. چاقو می‌کشند که مردم بترسند و دیگر کسی در صحنه مانع از بازگشایی راهبندان باشد. کسی که در این موضوع تشکیک کند کند یا بی دقت است یا خدایی نکرده غرض‌ورزی است.

نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: آنچه در عدله شرعی آمده و مبنای قانونی این ماده است، اساسا کسی استثنا نشده است. (در تعریف محاربه، باید برای هراس مردم باشه نه نیروی نظامی یا ماموران) مامور هم قبل از اینکه مامور باشد، یک شهروند است و فتوای صریح داریم که حتی اگر برای ترساندن یک نفر، چاقو بکشد مصداق محاربه است. به گفته نقدعلی، موضوع محسن شکاری فقط درگیری با مامور نبوده است و در راستای بستن خیابان با مردم هم درگیر شده است و حین درگیری سلاح را روی مردم کشیده است و طبق سخنان صریح شهود، هرکسی که سمتش می‌رفته را هم می‌ترسانده است. وی تأکید کرد: نه تنها حکم اعدام محسن شکاری زود اجرا نشد، بلکه با تاخیر هم اتفاق افتاد.

حمایت «جوان» از قوه‌قضاییه  و اعدام‌های بعدی

روزنامه جوان نیز نوشت: «شکاری اولین و آخرین اعدامی اغتشاشات اخیر نیست.» در یادداشتی در این روزنامه آمده است: «اقدامات قوه قضائیه در محاکمه و مجازات عاملان وقایع اخیر، منطبق بر موازین حقوقی و به‌ پشتوانه خواسته به‌حق مردمی است.»

در ادامه یادداشت روزنامه جوان آمده است: «سروصدای عده‌ای پس از اعدام محسن شکاری اتفاقاً نشان داد که رویه قوه قضائیه درست و منطبق بر موازین قانونی است. باید منتظر ماند و دید با محاکمه و مجازات عاملان اغتشاش، بخشی از خسارات محاربان و همدستان‌شان به ایران و ایرانیان جبران شود.»