یک وکیل و حقوقدان با اشاره به پلمب مغازه علی دایی گفت: هرکسی به خودش مربوط است که چه زمانی مغازه را ببندند یا چه زمانی باز کنند. تصور می‌کنم مرجع قانونی و قضایی مغازه را پلمپ نکرده و یک خودسر دست به چنین کاری زده است.

نعمت احمدی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ افزود: این اقدام طبق هیچ قانون و ماده‌ای نبوده است زیرا اگر من مغازه خودم را می‌بندم، به خودم مربوط است و اگر رفتارم اعتراضی هم باشد، این مدنی‌ترین اعتراض ممکن است که می‌گویم به خودم ضرر می‌زنم تا صدایم را بشنوید. اما اگر تشویق به بستن مغازه های دیگران باشد، بحث دیگری است، مثلا کسانی که در بازار مغازه داران را تهدید به بستن می‌کنند این جرم دارد. اما اگر کسی شخصا با تصمیم شخصی خودش اقدام به این کار می‌کند، هیچ ایرادی ندارد. پلمپ یک مغازه طبق آیین‌نامه اصناف شرایط خاصی دارد ؛ مثلا اگر جواز نداشته باشد، بدون پروانه کسب باشد، یا اگر تخلف کسبی انجام دهد و... می‌توان آن مغازه را پلمپ کنند.

وی ادامه داد: اگر فردی معترض باشد و در این شرایط مغازه را بسته است، چون کسی دیگری را تهدید به بستن نکرده است، مشکلی ندارد. حتی اگر تشویق به بستن هم باشد هم قانونی برای پلمپ کردن وجود ندارد بنابراین واقعا از شرایط موجود متعجب هستم.

این حقوقدان در پاسخ به این سوال که آیا طبق ماده قانونی ممکن است از او تعهد بگیرند، گفته «نمی‌دانم اصلا قرار است تعهدی گرفته شود یا نه. اگر قرار بر تعهد باشد که او چه چیزی را متعهد می‌شود؟ زیرا واقعا نمیدانم با چه استناد قانونی مغازه را بسته‌اند و اصلا با چه استناد قانونی می‌خواهند مغازه را باز کنند. الناس مسلطون علی اموالهم. افراد مسلط بر دارایی‌هایشان هستند و به خودشان مربوط است که چه زمانی مغازه را ببندند یا چه زمانی باز کنند و تصور می‌کنم مرجع قانونی و قضایی مغازه را پلمپ نکرده و یک خودسر دست به چنین کاری زده است.

احمدی ادامه داد: این اقدام مدنی‌ترین نوع اعتراضی است؛ یعنی یک نفر می‌گوید به انتقادات و خواسته‌های من توجه نمی‌کنید و من ساده‌ترین و بهترین و بی‌دردسرترین راه ممکن که هم صدا داشته باشد و هم باعث وقوع جرمی نمی‌شود را انتخاب می‌کنم. این به نظرم بهترین مسیری است که باید معترضین انجام دهند اما نمی‌دانم مسئولان مربوطه طبق کدام ماده قانون دست به چنین کاری زده‌اند.

وی تصریح کرد: اگر جای علی دایی بودم، بعد از این سه روز می‌رفتم و مغازه‌ام را باز می‌کردم. پلمپ باید قانونی باشد که فک آن هم نیاز به قانون داشته باشد. وقتی خود پلمپ قانونی نیست، فک آن هم نیازی به قانون ندارد. واقعا نمی‌دانم پلمب سیم سربی زدند و کاغذی هم به علی دایی داده‌اند یا خیر؟ خود آقای دایی سکوت کرده است.

احمدی گفت: البته دیدم برخی رسانه‌ها علت را همراهی با ضد انقلاب عنوان کرده‌اند. اما این که همراهی با ضد انقلاب نیست. یعنی غیر از علی دایی اگر هرکسی دیگری هم در این سه روز مغازه را ببندد ضد انقلاب می‌شود؟ مغازه خودم است و تعطیل می‌کنم و ضررش را هم به جان می‌خرم. زمانی که قانونگذار فعل و ترک فعل مجرمانه را مشخص نکرده است، این رویه غیرقانونی است. اگر قانونگذار این رویه را قبلا جرم اعلام کرده باشد و مراحل تقنینی هم طی کرده باشد، می‌توانند بگویند برابر با فلان ماده، اگر شما مغازه خود را در این زمان ها ببندید همراهی با ضدانقلاب است، اما چنین چیزی در قانون نداریم.