رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت خوداتکایی و مردم‌باوری در منظومه گفتمانی دولت سیزدهم، گفت: دولت مردمی تابع امامی است که «ما می‌توانیم» مهم‌ترین مبنای فکری او بود و همچنین رهبر انقلاب که همواره بزرگترین حامی استقلال کشور است.

به گزارش ایسنا، سیدابراهیم رئیسی ظهر دیروز در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان مرکزی، در جمع اقشار مختلف مردم خمین، با ابراز خرسندی از حضور در میان اهالی زادگاه امام خمینی (ره) گفت: افتخار خمین این است که شهر زادگاه رهبر عالی‌قدر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است. شخصیتی که در این شهرستان پا به عرصه گذاشت، منشاء تحول بزرگی در جهان اسلام شد. تحولی که نه فقط در دوران حیات امام خمینی(ره) بلکه پس از رحلت ایشان نیز استمرار یافت.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز ملت‌های محروم و مستضعف به تبعیت از آرمان‌های انقلاب اسلامی ایستادگی و مقاومت می‌کنند، گفت: در میان عدالت‌خواهان جهان، همواره از آموزه‌های امام خمینی(ره) به عنوان الگوی ایستادگی و از خود امام راحل به عنوان معلمی انقلابی و تحول‌ساز یاد می‌شود.

رئیسی بر ضرورت آشنایی هر چه بیشتر نسل جوان با شخصیت و منش تاریخ‌ساز امام(ره) تاکید و خاطرنشان کرد: اولین ویژگی ممتاز امام خمینی اخلاص او بود. امام(ره) عمر با برکت خود را در حوزه‌های فقه، تفسیر، اصول، عرفان، فلسفه و کلام صرف کرد و خداوند به خاطر اخلاص به او شخصیت و جایگاهی عالی مرحمت کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه جمله معروف «عالم محضر خداست» سنگ زیربنای اندیشه امام(ره) بود، گفت: در سیره و منش سیاسی امام (ره) مفهوم «مردم» محوری‌ترین نقش را داشت. ایشان مردم را به معنای واقعی کلمه باور داشت و معتقد به نقش‌آفرینی جدی مردم در حکمرانی بود.

رئیسی توجه همیشگی به محرومان جهان را دیگر ویژگی شاخص بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی دانست و با تاکید بر اینکه امروز بهترین مبیّن و مفسر خط امام، رهبری انقلاب است، اذعان داشت: رهبری دغدغه‌ای جز استمرار خط و راه امام راحل در جامعه ندارد و امروز امتداد آراء و اندیشه‌های امام، در سیره و کلام ایشان قابل مشاهده است.

رئیسی با تاکید بر لزوم حل مشکل اشتغال در شهر خمین، از اراده جدی دولت برای رونق تولید بعنوان مهم‌ترین راهکار اشتغالزایی در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: تولید از مولفه‌های مهم استقلال و قدرت در کشور است و دولت سیزدهم که با شعار ایران قوی شکل گرفته، بدون تردید، رونق تولید را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های امروز کشور می‌داند. رئیس جمهور فعال‌سازی زیرساخت‌های تولیدی را جزء مهم‌ترین اهداف سفرهای استانی دولت مردمی خواند و با تاکید بر عزم جدی دولت بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، گفت: در سفر به همه استان‌ها تاکید کرده‌ام که اولویت دولت مردمی کلنگ‌زنی طرح‌های جدید نیست، بلکه به دنبال رفع گرفتاری‌های مردم از جمله اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در سراسر کشور هستیم.

رئیسی با اشاره به ظرفیت‌های مهم استان مرکزی خصوصا در حوزه صنعت، از رکود یا فعالیت ناقص برخی واحدهای صنعتی استان ابراز ناخرسندی کرد و گفت: استان مرکزی از استان‌های پرظرفیت کشور است، اما به دلیل برخی سوءمدیریت‌ها، بخشی از ظرفیت‌های استان معطل مانده است. ما در استانی که قطب صنعت کشور است، به هیچ عنوان نباید واحدهای صنعتی نیمه‌تعطیل داشته باشیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت بالای مفهوم «ما می‌توانیم» در منظومه گفتمانی دولت مردمی، خاطرنشان کرد: اعتقاد ما این است که با وجود تهدیدها و تحریم‌ها، راهکار برای برون‌رفت از مشکلات وجود دارد و این راهکار نه در دست بیگانگان بلکه در دستان توانمند مردم خودمان است.

رئیسی افزود: دولت مردمی تابع امامی است که «ما می‌توانیم» مهم‌ترین مبنای فکری او بود و رهبر انقلاب که همواره بزرگترین حامی استقلال و خوداتکایی در کشور است. ما راه خود را به تاسی از بزرگانی چون سردار شهید سلیمانی می‌پیماییم که هیچ گاه تسلیم مشکلات نشد و با وجود موانع بسیار، بزرگترین کارها و دستاوردها را رقم زد.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود از عزم جدی دولت برای ساماندهی اقتصاد سخن گفت و با تاکید بر اصلاحات ساختاری و نهادی بعنوان اولویت دولت، خاطرنشان کرد: با هر بستر اقتصادی که رانت‌خواری، فساد و زد و بند در آن وجود دارد مبارزه می‌کنیم؛ به جای مبارزه با معلول‌ها مبارزه با علت‌ها را در پیش گرفتیم تا بسترهای فسادزا را اصلاح کنیم.

 رئیسی در این باره افزود: ممکن است در این مسیر مشکلاتی هم پیش بیاید، اما یقین داریم اصلاح بسترهای فسادزا می‌تواند وضعیت و شرایط اقتصادی را برای فعالان اقتصادی بهتر از قبل کند.رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت با هرگونه رابطه ناسالم، رشوه، رانت و یا فساد مقابله خواهد کرد، گفت: یقین داریم در این مبارزه و ایستادگی مردم دولت را همراهی خواهند کرد.

رئیسی در پایان تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را دیگر اولویت دولت در حوزه اقتصاد خواند و افزود: علاوه بر اصلاحات اقتصادی، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را دنبال می‌کنیم، زیرا این امر آثار ضدتورمی دارد. همچنین یکی از نگرانی‌ها و برنامه‌های دولت، مهار تورم است. مردم بدانند همراهی‌شان با مسئولین بسیاری از رانت‌خواری‌ها را از اساس ریشه‌کن خواهد کرد.

صنایع سنگین استان مرکزی  نماد اعتماد به نفس و غرور ملی است

رئیس جمهور گفت: استان مرکزی دارای صنایع سنگینی است که هرکدام از آنها نماد اعتماد به نفس و نماد غرور ملی در کشور است و باید به این صنایع و مراکز توجه ویژه شود.

رئیسی در بدو ورود به استان مرکزی در جمع خبرنگاران گفت: استان مرکزی دارای ظرفیتهای بسیاری است از جمله اینکه این استان قطب صنعتی کشور است و نقش بسیار مهمی در پشتیبانی از دفاع مقدس داشته است.

وی افزود: این استان غیر از تقدیم بیش از ۶۲۰۰ شهید انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، در پشتیبانیهای فنی، صنعتی و تخصصی در دفاع مقدس داشته نقشی بی دلیل داشته است.

رئیسی گفت: استان مرکزی مهد پرورش انسانهای فرهیخته و بزرگانی است که در راس آنها حضرت امام خمینی(ره) است و اساتید بزرگواری چون  اراکی و سرداران رشید اسلام از این استان برخاسته اند.

وی اظهار کرد: قبل از ورود به استان مرکزی بررسیهایی برای رفع مشکلات استان داشتیم و گروههایی اعزام شدند و نظرات و سخنان کارشناسان، نماینده مقام معظم رهبری در استان، استاندار، مدیران استان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی شنیده شد و اولویت‌هایی برای رفع مشکلات و نیازهای استان تعیین شد و علیرغم همه مشکلات استان ظرفیتهایی بسیاری وجود دارد که یکی از ظرفیتهای مهم این استان نیروی انسانی کارآمد، فرهیخته و مستعد است.

رئیس‌جمهور افزود: نیروی کارآمد در استان می تواند کارها را بسیار پیش ببرد، در صورتی که باید امکانات آن از طریق دولت فراهم شود.

رئیسی اظهار کرد: امروز در این سفر و در جلساتی که با مدیران و مسئولین استان خواهیم داشت تصمیماتی خواهیم گرفت که برخی در خود استان اعلام خواهد شد و برخی از آنها در مرکز به اطلاع مردم خواهد رسید.

محصولاتی که مشابه داخلی دارند  نباید از خارج وارد شود

رئیس جمهور گفت: دولت در خدمت هر کسی است که در کشور دغدغه تولید داشته باشد. رئیسی روز جمعه در بازدید از شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو در جمع مهندسان و کارگران این مجتمع تولیدی گفت: محصولاتی که در داخل کشور از جمله در هپکو ساخته می‌شود به هیچ عنوان نباید از خارج وارد شود.

وی در پاسخ به درخواست برخی از کارگران این مجتمع تولیدی برای عدم دخالت افراد غیرکارشناس در مدیریت هپکو تصریح کرد: مسائل شرکتهای تولیدی باید بصورت تخصصی پیگیری و حل شود و افراد غیرمتخصص حق دخالت در این موضوعات را ندارند.

رئیس جمهور با تقدیر از زحمات کارگران و کارکنان هپکو گفت: هپکو در کشور تولید قدرت می‌کند و نماد غرور و اعتماد به نفس ملی است. دولت در خدمت هر کسی است که در کشور دغدغه تولید داشته باشد.  رئیسی با اشاره به مشکلات کارخانجات بزرگ تولیدی در استان مرکزی گفت: خصوصی سازی ناموفق و غلط در کنار مدیریت ناصحیح عوامل اصلی مشکلات این مجتمع‌های تولیدی است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مشکلات واحدهای تولیدی چون هپکو و آذراب قابل حل است، اظهار داشت: مسئولین با همت کارگران و مهندسان تلاش کنند تا مشکلات هپکو حل شود. این کارخانه عظیم می‌تواند با سه برابر ظرفیت فعلی کار کند و دولت مصمم است زمینه تحقق این موضوع را فراهم کند.

اساس مشکل مجتمع صنایع آذرآب مدیریتی است

رئیس جمهور گفت: اساس مشکل کارخانه آذرآب مشکل مدیریتی است. به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی روز جمعه در اولین برنامه سفر خود به استان مرکزی با حضور در مجتمع صنایع آذرآب از نزدیک در جریان مشکلات این واحد تولیدی قرار گرفت.

وی در جمع کارگران این مجتمع ضمن استماع درخواستهای آنها، با تاکید بر اینکه مشکل اصلی آذرآب نبود کار نیست، گفت: این مجتمع تولیدی، پول ساز و اعتبارساز است اما محور اساسی مشکلات اینجا مدیریت و مالکیت است.

رئیسی با ابراز ناخرسندی از عدم حمایت از مجتمع صنایع آذرآب، اظهار داشت: بانک کشاورزی ارتباط ماموریتی به اینجا ندارد و باید سهامش به یک مجموعه ای که دارای وظایف و تخصص مرتبط هست واگذار شود.

 رئیسی با اشاره به اینکه فعال و پویا بودن آذرآب با همت کارگران و مهندسان توانمند این واحد تولیدی رقم می‌خورد، تاکید کرد: در اسرع وقت برای حل مشکلات مدیریتی و سهامداری آذرآب تصمیم گیری خواهیم کرد.

رئیس جمهور با ابراز تأسف از اینکه کارخانه ای که خودش توان رفع نیازمندی‌های سایر کارخانجات و صنایع را دارد امروز با کمتر از ده درصد ظرفیت خود کار می کند، تاکید کرد: کارخانه آذرآب را احیا خواهیم کرد و کاری می‌کنیم که ان شاءالله ظرفیت کارگری این کارخانه حداقل به همان ظرفیت سه‌هزار نفر سابق بازگردد.  رئیسی افزود: هپکو و آذرآب نمادهای غرور ملی و اعتماد به نفس ملی هستند، این واحدهای تولیدی را احیا می‌کنیم و نمی‌گذاریم بیش از این لطمه ببینند.

مجتمع عظیم صنعتی اذراب در سال‌های گذشته طی فرآیند خصوصی سازی واگذار شده بود اما به دلیل تخلفات گسترده در زمان تصدی ریاست قوه قضاییه توسط  رئیسی مالکیت این کارخانه از بخش خصوصی گرفته شد و از سوی دولت به بانک کشاورزی واگذار شده بود اما این بانک نیز نتوانسته به خوبی این واحد را مدیریت کند و در حال حاضر تنها با ۱۰ درصد توان در حال فعالیت است.