عضو شورای مرکزی مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب معتقد است که ابراهیم رئیسی در ایام انتخابات تصور می‌کرد که منجی ایران است ولی اکنون برای موفقیت باید از ادعای منجی و پاک دست بودن دست بردارد.

غلامرضا ظریفیان در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اظهارات رئیس جمهور و انداختن مشکلات کشور به به گردن دولت گذشته گفت: معتقدم مسائل بنیادی‌تر از این گفته‌هاست؛ کاندیدا و جریانات هنگامی که می‌خواهند سر کار بیایند به نظر می‌رسد تصویر درست و دقیقی از مسائل کشور ندارند. اگر به گفته‌های آقای رئیسی که هنگام انتخابات داشتند-مخصوصا نقدهایی که به دولت‌های پیشین به خصوص دولت آقای روحانی ارائه می‌کرد- رجوع کنیم، این‌طور عنوان می‌شد جریانی سر کار می‌آید که می‌تواند منجی مسائل مختلف کشور باشد.

این فعال سیاسی افزود: مسائل کشور ریشه عمیق دارد و کسانی که خودشان را در این موقعیت‌ها قرار می‌دهند، دقیقا نمی‌دانند با چه مسائل و مشکلاتی روبه‌رو هستند. بنابراین با وجود بی‌اطلاعی خودشان را در این معرکه وارد می‌کنند و بعد حرف‌ها و قول و قرارهایی را مطرح می‌کنند. جامعه هم به دلیل مشکلاتی که به خصوص در عرصه اقتصادی روبه‌رو است، این تلقی برایش پیش می‌آید که یک دست غیب و پنهان به میدان خواهد آمد و مسائل را رفع و رجوع خواهد کرد.

ظریفیان خاطرنشان کرد: در بحث اداره جامعه ما با دو خطا روبه‌رو هستیم، نخست عدم شناخت عمیق  ریشه‌هاست و خطای دوم فرافکنی است. به جای این که سراغ ریشه‌های مسائل واقعی همچون مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی که بخشی از آن‌ها در ساختار نهفته است؛ بروند و فهم عالمانه و تحلیلی داشته باشند، دچار فراکنی می‌شوند.

وی افزود: در واقع با ضعف شناختی که وجود دارد و همچنین حجم مشکلات و انبوه آنان، توانایی حل در خودشان پیدا نمی‌کنند و به جای ریشه‌یابی مسئله و رجوع به اصحاب دانش، نخبگان اقتصادی و جامعه‌شناسی و حکمرانی خوب، دوباره به سمت اینکه دیگری را متهم کنیم، می‌رویم و خودمان را از موقعیت پاسخگویی مبرا می‌کنیم. وی افزود: به نظر می‌رسد دولت باید از این ادعای منجی بودن و پاکدست بودن دست بردارد. بر اساس قواعد، فرصت‌ها، تهدیدها، ضعف و قوت‌هایش را مشاهده کند و مسائل را اولویت بندی کرده و در کنار بررسی مشکلات و زخم های عمیق به سمت ایجاد اعتماد و اقناع عمومی حرکت کند.

این فعال سیاسی تاکید کرد: به جای این‌که باعث به انزوا کشیدن نخبگان و نهاد دانش شویم، از آن‌ها کمک بگیریم و در کنار این کار از شیوه‌های حکمرانی خوب، شفاف‌سازی مسائل، اصلاح ساختارها بهره ببریم. ما امروز با یک معضل ساختار-کارگزار روبه‌رو هستیم که در این شرایط پیچیده در هم‌تنیده مشکلات علاوه بر اصلاح ساختارها نیازمند بهره‌گیری از کارگزاران توانمند و با تجربه است و نمی‌توانیم این مشکلات انباشت شده را با سعی و خطا و با نیروهای کم تجربه حل کنیم.