وزارت امور خارجه آمریکا و آلمان در در بیانیه‌های جداگانه‌ای خواستار آزادی دونفتکش توقیف شده یونان توسط ایران شدند.

به گزارش ایسنا سخنگوی وزارت خارجه کشور آمریکا در بیانیه‌ای نوشت: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه با نیکوس دِندیاس، وزیر امورخارجه یونان گفت‌وگو کرده و شدیدا توقیف دو کشتی را با پرچم یونان توسط سپاه پاسداران ایران در تاریخ ۲۷ مه محکوم کرد.

در این بیانیه مدعی آزار رساندن مداوم ایران به کشتی‌ها و مداخله در حقوق و آزادی دریانوردی شده که تهدیدی برای امنیت دریانوردی  و اقتصاد جهانی است.

وزیر امور خارجه و همتای او توافق داشتند که ایران باید فورا کشتی‌های توقیف‌شده، محموله‌ها و گروه کارکنانشان را آزاد کند.در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است: آمریکا در مواجهه با این توقیف ناحق در کنار یونان، متحد و شریک مهم ما در ناتو، می‌ایستد.

همچنین وزارت امور خارجه آلمان در بیانیه‌ای درباره توقیف دو نفتکش یونانی توسط ایران در آب‌های خلیج فارس نوشت: دولت آلمان توقیف دو نفت‌کش با پرچم یونان را در خلیج فارس محکوم می‌کند. اقدامات ایران مداخله بدونه توجیه در کشتیرانی تجاری بوده و بنابراین آشکارا ناقض مقررات بین‌المللی است.در این بیانیه آمده است: ما از ایران می‌خواهیم این کشتی‌ها و گروه کارکنان آن را فورا آزاد کند و حق آن‌ها در امنیت دریانوردی محترم شمارد.