حدود ۲۰۰۰ تن از حامیان روسیه در فرانکفورت آلمان دست به تجمع زدند و تجمعات دیگری هم در دیگر شهرهای آلمان در حمایت از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برگزار شد. به گزارش وب‌سایت دیلی میل، در شهر هانوفر آلمان تجمعی از حامیان روسیه با ۳۵۰ خودرو به جمعیت ۷۰۰ نفری از معترضان گروه مقابل که حامی اوکراین بودند، رسیدند. طرفداران روسیه، پرچم‌های روسیه و همچنین تعدادی پرچم آلمان به همراه داشتند و علیه تبعیض در آلمان در قبال روس‌ها بعد از حمله به اوکراین اعتراض کردند. این راهپیمایی‌ها و کاروان خودروها تحت عنوان رژه شرم برگزار شد. پلیس آلمان اعلام کرد، موانعی برای جدا نگاه داشتن جمعیت طرفدار روسیه و طرفداران اوکراین قرار داد و اعتراضات مسالمت‌آمیز برگزار شد. طبق آخرین‌ آمارها، بعد از ۲۴ فوریه که جنگ آغاز شد، حدود ۳۰۰ هزار اوکراینی وارد آلمان شده‌اند. از زمان شروع حمله روسیه در فوریه، پلیس آلمان از ثبت ۳۸۳ جرم ضد روس‌ها و ۱۸۱ فقره جریم علیه اوکراینی‌ها خبر داده است. آلمان محل سکونت حدود ۱.۲ میلیون روس و ۳۲۵ هزار اوکراینی است و بعد از جنگ هم بیش از ۳۱۶ هزار آواره وارد آلمان شده‌اند. در فرانکفورت، جمعیت طرفدار روسیه به سمت مرکز شهر حرکت کرد چون مقامات محلی اجازه ورود با خودرو ندادند. جمعیت طرفدار اوکراین در دو نقطه دیگر در فرانکفورت تجمع کردند و بنرهایی با نوشته جنگ را متوقف کنید به همراه داشتند و پرچم‌های اوکراین را روی چهره‌هایشان کشیده بودند. پلیس فرانکفورت آماری از تعداد افراد شرکت‌کننده در تجمع موافق روسیه و موافق اوکراین منتشر نکرد. با این حال مقامات محلی گفتند که در تجمع طرفدار روسیه حدود ۲۰۰۰ تن حضور داشتند. مقامات محلی آلمان پیش از اعتراضات هشدار دادند که گرچه مردم حق تجمع دارند اما پروپاگاندای جنگ روسیه یا تایید حمله روسیه تحمل نخواهد شد. از زمان آغاز حمله روسیه، اعضای جامعه مهاجران روس در آلمان با سوءرفتار، ارعاب و حتی تخرب اموال مواجه شده‌اند.

اما در سوی دیگر معادلات مربوط به پرونده اوکراین اخباری مخابره شده که چندان برای روسها خوشایند نیست. روزنامه تایمز انگلیس دیروز (دوشنبه) به نقل از مقامات گزارش داد، روسیه مرتکب اشتباه استراتژیک بزرگی شده و فنلاند و سوئد به دنبال پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو در اوایل تابستان هستند. در گزارش این روزنامه آمده است، مقامات ایالات متحده می‌گویند که عضویت ناتو برای این دو کشور منطقه نوردیک در جریان مذاکرات میان وزرای خارجه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در روزهای گذشته که سوئد و فنلاند هم در آن حضور داشتند، موضوع گفت‌وگو و برگزاری چندین جلسه بود. به گفته مقامات، ناتو ممکن است امسال از ۳۰ عضو به ۳۲ عضو گسترش پیدا کند. طبق گزارش تایمز، انتظار می‌رود درخواست عضویت فنلاند در ناتو در ماه ژوئن باشد و سوئد به دنبال آن اقدام کند. پیشتر ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفته بود که این ائتلاف آماده پذیرش فنلاند و همچنین سوئد به محض اعلام آمادگی آنهاست.

هفته گذشته سانا مارین، نخست‌وزیر فنلاند خطاب به نمایندگان حزب سوسیال دموکرات تحت رهبری‌اش که در یک گردهمایی در شهر هلسینکی حضور یافتند، عنوان کرد: زمان آن رسیده که فنلاند به صورت جدی در موضعش در قبال این ائتلاف نظامی تجدیدنظر کند. به گفته مارین، حمله روسیه به اوکراین فنلاند را مجبور به بازبینی در سیاست امنیتی‌اش ساخته است. او گفت: روسیه آن همسایه‌ای نبود که ما فکر می‌کردیم. هرگونه تصمیمی برای طرح نامزدی برای عضویت در ناتو باید ضرورتا در فصل بهار جاری طی فرآیندی جامع اما سریع اتخاذ شود. فنلاند چه تصمیم بگیرد راه پیوستن به این ائتلاف را طی کند و چه تصمیم بر بیرون ماندن از آن داشته باشد، با تبعاتی مواجه خواهد شد.