وزیر امور خارجه روسیه دیروز (جمعه) در مصاحبه با یک روزنامه بوسنیایی گفت، سیاست کشاندن اوکراین به ائتلاف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) همراه با استقرار احتمالی سامانه های موشکی تهاجمی در نزدیکی مرزهای روسیه باعث تشدید ریسک‌های نظامی تا سطح بروز یک جنگ گسترده در اروپا می شود. به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، سرگئی لاوروف، دیپلمات ارشد روسیه درمصاحبه ای با نشریه اوسلوبودجنیه بوسنی و هرزگووین که دیروز (جمعه) منتشر شد، گفت: سیاست کشاندن کی‌یف به ناتو همراه با دورنمای ظهور سامانه‌های موشکی تهاجمی در نزدیکی مرزهای ما، تهدیدات امنیتی غیرقابل قبولی برای روسیه ایجاد کرده و باعث تحریک ریسک‌های نظامی جدی را برای همه طرف‌های دخیل در قضیه تا سطح یک جنگ در مقیاس بزرگ در اروپا می‌شود. وزیر امور خارجه روسیه در این مصاحبه که به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد روابط دیپلماتیک روسیه و بوسنی و هرزگوین انجام داد، گفت که با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود در حاشیه نشست شورای وزیران سازمان امنیت و همکاری اروپا در استکهلم در تاریخ دوم دسامبر مذاکراتی را داشته در حالی که چند روز بعد در تاریخ هفتم دسامبر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و جو بایدن، همتای آمریکایی وی از طریق ویدیو کنفرانس با یکدیگر گفتگو کردند. بر اساس اعلام این دیپلمات ارشد روسیه، بحران اوکراین و عدم حصول پیشرفت در اجرای توافقات مینسک برای حل و فصل اوضاع در شرق اوکراین جزو رئسوس دستور کار این مذاکرات بودند.

لاوروف افزود: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه مثال های مشخصی را با هدف نشان دادن سیاست مخرب کی‌یف برای از بین بردن توافق‌نامه‌های مینسک و توافق‌های حاصل شده در قالب نرماندی ذکر کرده و نگرانی‌های جدی خود را از بابت اقدامات تحریک‌آمیز اوکراین علیه منطقه دونباس ابراز کرد. وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: این روسای جمهور موافقت کردند به تیم های خود دستور دهند تا گفت وگویی جدی در مورد مساله تدوین ضمانتهای بلندمدت و  دارای الزام قانونی درقبال امنیت در مرزهای غربی روسیه را آغاز کنند. وی همچنین گفت که رویکرد غیر دوستانه ایالات متحده نسبت به روسیه موجب ایجاد فضای سمی می شود، و اشاره کرد که این رویکرد مانع برقراری ارتباط آرام بین دو کشور خواهد شد. لاوروف توضیح داد که آمریکایی‌ها یک مسیر غیر دوستانه را طی می‌کنند و تحریم ها را تحمیل و اتهام‌زنی می‌کنند. از سوی دیگر این دیپلمات ارشد روسیه همچنین گفت، مسکو در ۱۵ دسامبر پیش نویس‌هایش درباره توافقنامه بین فدراسیون روسیه و آمریکا در مورد مساله تضمین های امنیتی و توافق بین فدراسیون روسیه و کشورهای عضو ناتو در مورد اقدامات امنیتی را به طرف آمریکایی تحویل داده و منتظر دریافت پاسخ در قبال آنها است. لاوروف گفت: ما معتقدیم که در درجه اول ضروری است که  ابعاد تقابلی که از بابت سیاست آمریکا در برای رفتار اربابی نشان دادن در قبال اوکراین کاهش یابد.

اخیرا میکو کینونن، نماینده ویژه سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرد، هیات‌های مذاکره‌کننده از روسیه و اوکراین از «عزم راسخ» خود برای «تقویت» توافقنامه آتش‌بس ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ میلادی خبر دادند. او تصریح داشت، گزارش‌های گروه ویژه نظارت بر آتش‌بس نشان می‌دهد که وضعیت اجرای آن در شرق اوکراین شکننده بوده است. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: آمریکا از اعلامیه اخیر سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) در مورد توافق طرفها برای بازگشت به پایبندی به آتش بس در شرق اوکراین استقبال می کند. پرایس خاطر نشان کرد: ایالات متحده آمریکا از اعلامیه سازمان امنیت و همکاری اروپا در مورد عزم قوی نیروهای دولتی اوکراین و نیروهای تحت رهبری روسیه در شرق اوکراین برای پایبندی کامل به تدابیر تقویت کننده توافقنامه آتش بس ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۰ استقبال می‌کند.