یک کارشناس مسایل بین‌الملل معتقد است که هسته‌های مقاومتی که پیرامون برجام شکل گرفته قوی است  و واسطه‌های نزدیکی ایران و آمریکا در برجام ضعیف هستند.

علی مطهرنیا، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: اروپا میراث‌دار برجام است، از این رو نماینده اتحادیه اروپا هر که می‌خواهد باشد، او ماموریت دارد این میراث را حفظ کند. تغییر افراد در این زمینه در این چند دهه این مسیر را ثابت نگاه داشته است.

وی گفت: این در حالی است که دو کشور روسیه و چین دارای مقاومت متغیر هستند، به این معنا که یک هسته ثابت در حال گردش دارند و آن هم منافع‌شان در این پرونده است.

مطهرنیا افزود: روسیه و چین در پی رو در رویی با آمریکا نیستند، اما در پی گرفتن امتیاز از آمریکا هستند. از طرفی برخوردشان با ایران ثابت است و به ایران به عنوان یک بازار هدف استراتژیک نگاه می کنند که برگ امتیازگیری در برابر آمریکاست. با این تفصیل، سناریوهای ممکن آینده در بحث برجام در صورت ثبات جریان مقاومت تهران و واشنگتن در برابر هم واگرایانه خواهد بود

این کارشناس مسایل بین الملل با اشاره به سفر اخیر انریکه مورا و امیر قطر به تهران و دریافت سیگنال‌هایی مثبت برای بازگشت به مذاکرات از سوی همه طرف‌ها با تاکید بر این‌که «واسطه ها تاثیرشان بر اساس منافع شان است»، تصریح کرد: اکنون می‌توان سفر مورا و امیر قطر و تحرکاتی از این دست را با توجه به توضیحاتی که در بالا گفته شد، تبیین کرد. سفر مورا به تهران جهت حفظ مذاکرات وین در چارچوب محافظت از میراث دیپلماتیک اروپا و جلوگیری از شدت جریان منازعه میان تهران و واشنگتن در جریان بحران اوکراین است.

وی ادامه داد: سفر امیر قطر به عنوان میانجی اهمیت داشت اما در متن تحرکات اسراییل، عربستان، امارات متحده عربی و ترکیه علیه برجام و دور نگه داشتن تهران و واشنگتن از هم گم می‌شود. همانگونه که گفتم اسراییلی‌ها در پی تشدید مقاومت سخت میان تهران و واشنگتن هستند و حوزه پشتیبانی کننده عربی در چارچوب توافق ابراهیم و گسترش روابط با اسراییل آن را تجهیز می‌کند. قطر نگران قدرت گرفتن جبهه‌ پشیبانی کننده عربی از اسراییل در منطقه است و با توجه به لبه‌های اصطکاک خود با قدرت‌های منطقه، گاه به ایران نزدیک می‌شود.این استاد دانشگاه تصریح کرد: همه چیز به هسته سخت مقاومت میان ایران و آمریکا بستگی دارد. در عین حال هر دو این کشورها این مساله را مدنظر دارند که هر کدام این هسته سخت را بشکافد، دیگری وی را متهم به شکست می‌کند و این مساله است که دولت های موجود در تهران و واشنگتن را در اتخاذ تصمیم متزلزل و کند می‌کند.