رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دولت به دنبال توسعه روابط با همه کشورها است، به مذاکرات رفع تحریم ها در وین اشاره کرد و گفت: از هیچ یک از خطوط قرمز عقب‌نشینی نکرده و نخواهیم کرد.

به گزارش ایلنا، سید ابراهیم رئیسی صبح سه‌شنبه در اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری مهم‌ترین نتیجه «جهاد تبیین» را همگام شدن مردم با نظام اداری، افزایش سرمایه اجتماعی و ارتقای اعتماد عمومی به نظام و کارگزاران کشور دانست و افزود: قدرت جمهوری اسلامی بر همراهی مردم و حضور آنان در صحنه‌های مختلف استوار بوده و سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی از مهم‌ترین مؤلفه‌های قدرت، اقتدار و امنیت ملی کشور است.

تحقق رشد ۸ درصدی  دور از دسترس نیست

رئیس قوه مجریه  افزود: لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بدون کسری بودجه و با در نظر گرفتن تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی تنظیم شد، در حالی که در سال‌های گذشته متوسط رشد اقتصادی کشور کمتر از یک درصد و حدود ۴ دهم درصد بوده است.

وی با طرح این پرسش که آیا امکان تحقق هدف رشد ۸ درصدی اقتصادی وجود دارد، یا نه؟ گفت: براساس سند بودجه ۱۴۰۱ اگر هزینه‌ها کنترل، درآمدها افزایش و جریان نقدینگی به سمت تولید هدایت شود، تحقق این هدف دور از دسترس نیست.

رئیسی در تشریح چگونگی تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی، گفت: با دو گام افزایش سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری قدم در مسیر تحقق این هدف گذاشته‌ایم.

 دولت به دنبال ایجاد توازن در سیاست خارجی کشور است

وی با اشاره به افزایش چشمگیر تجارت با کشورهای همسایه، تصریح کرد: عده‌ای ما را متهم به نگاه تک بعدی به شرق می‌کنند و می‌گویند همانگونه که در گذشته نگاه‌ها متوجه غرب بود، امروز دولت چشم به شرق دوخته است. این سخن صحیحی نیست و دولت به دنبال توسعه روابط با همه کشورها و ایجاد توازن در سیاست خارجی کشور است.رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه رفع فقر مطلق یکی دیگر از دغدغه‌های جدی دولت بوده و هست، گفت: اگر چه شاخص‌های متفاوتی برای تعیین فقر مطلق در جهان وجود دارد، اما ما براساس تعریف عرفی خودمان از فقر مطلق در تلاش هستیم تا آن را در جامعه اسلامی به طور کامل ریشه‌کن کنیم.