رئیس‌‌‌جمهور تاکید کرد: ایران دنبال جهش در روابط منطقه‌ای به خصوص کشورهای خلیج‌فارس است.

سید ابراهیم رئیسی ظهر دیروز در نشست خبری مشترک با امیر قطر با تشکر از دعوت امیر قطر برای سفر  به این‌ کشور اظهار کرد: سفر به دوحه با دو هدف توسعه روابط دو جانبه ایران و قطر و شرکت در نشست سران کشورهای صادرکننده گاز انجام شد.

وی افزود: در این دیدار توافق کردیم دو کشور از فرصت‌های موجود برای گسترش همکاری‌‌ها در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شوند. طرفین با توجه به منافع مشترک خود تصمیم گرفتند روابط موجود را افزایش داده و تنوع ببخشند و در این زمینه گام‌های جدی بردارند. تصمیم گرفتیم در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، انرژی، زیرساختی، امنیت غذایی، سلامت و فرهنگی همکاری‌‌ها را به صورت جدی افزایش دهیم.رئیس‌‌‌جمهور کشورمان افزود: ایران آمادگی کامل دارد که به قطر برای هر چه بهتر برگزار شدن جام جهانی کمک کند. ایران از سویی دنبال جهش روابط با کشورهای منطقه به خصوص خلیج‌فارس است. ما معتقدیم سطح همکاری‌های موجود کشورهای منطقه متناسب با ظرفیت‌‌ها نیست. ایران دنبال این است که این روابط را ارتقا دهد. هدف ما همگرایی منطقه‌ای است.

رئیسی در ادامه با بیان اینکه ایران ثابت کرده همیشه کنار کشورهای مستقل می‌ایستد، افزود: بسیاری از کشورهای منطقه این حقیقت را درک کرده و تجربیات مشترکی دارند.

رئیسی همچنین گفت: ایران در دو میدان جنگ علیه تروریسم و فشار اقتصادی حداکثری قرار داشته است. اکنون آمریکا باید اراده خود را برای برداشتن تحریم‌های اصلی اثبات کند و برای لغو تحریم‌‌ها تضمین معتبری بدهد.رئیس‌‌‌جمهور تصریح کرد: منطقه در حال ورود به مرحله جدیدی است و منطقه در حال بازگشت به دست ملت‌‌هاست. این پیروزی با مقاومت ملت‌‌ها به دست آمده است. اکنون کشورهای منطقه باید با گفت وگوهای بیشتر، حل بحران‌‌ها را از طریق درون منطقه ای دنبال کنند. تجربیات دهه‌های اخیر ثابت کرد تجاوزگری محکوم به شکست است، مقاومت جواب می دهد و هیچ یک از مسائل منطقه ای راه حل نظامی ندارد.

وی ادامه داد: در این نشست درباره مسائل منطقه ای از جمله مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تروریسم تبادل نظر کردیم و توافق کردیم که یکی از اولویت‌های ما مقابله با تروریسم است. همسایگان افغانستان باید به همه مردم و اقوام این کشور کمک کنند تا حکومتی فراگیر در این کشور مستقر شود در غیر این صورت ناامنی به این کشور مظلوم باز می گردد. ما همچنین درباره ملت مظلوم یمن صحبت کردیم و معتقدیم رفع حصر از این ملت یک اقدام بشردوستانه است و راه حل یمن، توقف تجاوز و گفت وگوهای یمنی یمنی است.

اعلام آمادگی قطر برای کمک به ایران  برای دستیابی به توافق خوب

امیر قطر نیز در این نشست با بیان اینکه کشورش با تمام توان مسیر مذاکرات ایران با غربی‌ها را پیگیری می‌کند، گفت: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک مسأله هسته‌ای ایران حل و به توافقنامه‌ای منجر شود که همه طرف‌ها از آن راضی بوده و حق کشورها برای استفاده صلح‌آمیز بر اساس معاهدات بین المللی محترم شمرده شود.

«شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» افزود: خوشحالم که امروز چند توافقنامه و یادداشت تفاهم بین قطر و ‌‌‌جمهوری اسلامی ایران امضا شد و این یک مسأله بسیار مهمی است و باید اجرای آنها نیز پیگیری شود.

وی با بیان اینکه پیگیری و اجرای توافقنامه‌ها و اسناد برای قطر فایده بسیاری دارد، گفت: کمیته‌های اقتصادی مشترک ایران و قطر، جایگاه و نقش مهمی در توسعه همکاری‌های دو کشور دارند و نشست اخیر آنها در اصفهان در نوامبر گذشته بسیار پربار بود و امیدوار و منتظریم که امسال هم این نشست در دوحه برگزار شود.

امیر قطر افزود:‌ با رئیس‌‌‌‌جمهوری اسلامی ایران درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، امنیت و ثبات منطقه گفت‌وگو کردیم و در این نشست بر حل اختلافات و مقابله با چالش‌هایی که منطقه با آن مواجه است، تأکید داشتیم.

تمیم بن حمد آل ثانی ادامه اداد: با رئیس‌جمهور ایران درباره مذاکرات وین و توافق هسته‌ای ایران با غرب هم صحبت کردیم؛ چرا که این موضوع بر امنیت و ثبات منطقه تأثیر بسیاری دارد.

امیر قطر با اعلام آمادگی کشورش برای کمک به ایران برای رسیدن به توافق خوب و امنیت‌آفرین تأکید کرد: دولت قطر با تمام توان مسیر مذاکرات را پیگیری می‌کند و امیدوار است که در آینده‌ای نزدیک مسأله هسته‌ای ایران حل و به توافقنامه‌ای منجر شود که همه طرف‌ها از آن راضی شوند و حق کشورها برای استفاده صلح‌آمیز بر اساس معاهدات بین‌المللی محترم شمرده شود.

تمیم بن حمد آل ثانی در ادامه به میزبانی قطر برای جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ اشاره کرد و گفت: می‌خواهیم به برادران ایرانی خود که به جام جهانی راه پیدا کردند، تبریک بگویم و از رئیس‌‌‌جمهوری اسلامی ایران دعوت می‌کنم که در این مسابقات حضور پیدا کنند و همچنین از همه مردم ایران استقبال می‌کنیم و به آنها خوش‌آمد می‌گوییم که برای تشویق تیم ملی خود به قطر سفر کنند.

امضای ۱۴ سند همکاری میان ایران و قطر

با حضور  ابراهیم رئیسی، ‌‌‌رئیس‌جمهور ایران و تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر ۱۴ سند همکاری بین دو کشور به امضا رسید.

این اسناد را وزیران امور خارجه، نفت، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و نیروی ایران با همتایان قطری خود امضا کردند.

۱۴ سند همکاری امضا شده در زمینه هواپیمایی، تجاری، کشتی‌رانی، رادیو تلویزیون، سیاست خارجی (لغو ر وادید)، برق ، استاندارد و فرهنگی و آموزشی است.

استقبال امیر قطر از رئیسی؛  تیتر رسانه‌های عربی

صبح دیروز در سفر رسمی رئیس‌‌‌جمهور کشورمان به قطر، امیر این کشور با حضور در فرودگاه به استقبال وی آمد، این رویداد بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عربی به همراه داشت.

شبکه الجزیره با پوشش زنده ورود رئیس‌‌‌جمهور به قطر در این باره نوشت: ابراهیم رئیسی، رئیس‌‌‌جمهور ایران به دوحه پایتخت قطر سفر کرد و این اولین سفر رئیس‌‌‌جمهور ایران به کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) پس از روی کار آمدن به شمار می‌رود.

این شبکه قطری نوشت: شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به استقبال ابراهیم رئیسی در فرودگاه رفت و در همان ابتدا رایزنی‌هایی را با وی انجام داد.این شبکه همچنین نوشت که سفر رئیسی به دوحه به دعوت رسمی شیخ تمیم بن احمد انجام شد و قرار است قراردادها و تفاهمنامه‌هایی میان دو کشور طی این سفر امضا شود.

خبرگزاری رسمی قطر(قنا) نیز با انتشار تصاویری از ورورد ابراهیم رئیسی نوشت که شیخ تمیم بن حمد، امیر قطر از  رئیس‌‌‌جمهور ایران در فرودگاه دوحه استقبال کرد.

همچنین بخش عربی شبکه سی ان ان  نوشت: هواپیمای ابراهیم رئیسی، رئیس‌‌‌جمهور ایران در اولین سفر خود به کشورهای عربی خلیج (فارس) در دوحه پایتخت قطر نشست و شیخ تمیم بن حمد، امیر قطر به استقبال او در فرودگاه رفت.