در آستانه سه ماهگی دولت رییسی روز گذشته نمایندگان مجلس درتذکرات متعددی نسبت به گرانی های سرسام آورانتقاد کرده و خواهان رسیدگی فوری دولت شدند.سرانجام گرانی ها صدای مجلس همسو با دولت را در آورد و نمایندگان خواهان توجه بیشتر دولت به مسایل اقتصادی کشور شدند.پیش از این نمایندگان مجلس مورد انتقاد بودند که نسبت به مسایل اصلی کشور و فشار اقتصادی بر مردم سکوت پیشه کرده اند.روز گذشته اما نمایندگان ضمن انتقاد به گرانی ها به عدم رعایت شایسته سالاری و انتصابات فامیلی در وزارتخانه ها تذکر داده و انتقاد کردند.در همین رابطه نماینده زاهدان از رییسی خواست مهلت یک هفته ای تعیین کنید و به دفتر بازرسی ویژه نهاد ریاست جمهوری دستور دهید تا گزارش دقیقی از این موضوع تهیه کنند و افرادی که بر اساس نسبت های فامیلی، سمت های دولتی را تصاحب کردند برکنار شوند.

روز گذشته مالکی،نماینده زاهدان وعضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خطاب به سیدابراهیم رئیسی در تذکری گفت: سه ماه از شروع کار شما می‌گذرد و بنظر می‌رسد برخی از وزرا هنوز در ماه عسل انتصابات به سر می‌برند.وی با بیان این‌که خبر‌های خوبی از تیم اقتصادی دولت به گوش نمی‌رسد، گفت: برخی اختلاف نظر‌ها در تیم اقتصادی، گرانی و مشکلات معیشتی مردم را به حاشیه برده است.به گزارش ایسنا این نماینده تاکید کرد: انتظار داریم که شما با یک نهیب حیدری تیم اقتصادی دولت را به همسویی و همگرایی دعوت کنید.نماینده زاهدان با بیان این ادعا که رابطه دولت و مجلس به سردی می‌رود، گفت: علت اصلی این رابطه سرد عدم پاسخگویی وزرا به نمایندگان ملت است، ادامه این روند به صلاح دو قوه نیست. لازم است رئیس دولت تذکر بدهد تا وزرا در ارتباطاشان با نمایندگان تجدید نظر کنند.

از سوی دیگر نماینده شیراز در مجلس یازدهم درجلسه روزگذشته مجلس در تذکری گفت: هر روزقیمت اقلام اساسی گران‌تر می‌شود و همین امر باعث شده سفره مردم و اقشار آسیب پذیر کوچک‌تر شود.علیرضا پاک فطرت با بیان اینکه به دولت توصیه می‌کنم نظارت بهتری بر بازار داشته باشد،گفت:متأسفانه تبلیغات تجمل‌گرایی و مصرف‌گرایی روز به روز در صدا و سیما بیشتر می‌شود. در حالی که این گونه تبلیغ کردن در صداوسیما در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست.

پاک فطرت در مورد سازمان بورس نیزگفت: متأسفانه سازمان بورس منافع مردم را در نظرنمی‌گیرد. چرا که دخالت‌های غیرعلمی سبب شده مردم اعتماد خود را به سازمان بورس از دست بدهند.حسین میرزایی نماینده اصفهان نیز در صفحه شخصی خود در توییتر به تندی از گرانی کالاهای اساسی مردم انتقاد کرد.این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن انتقاد از گرانی کالاهای اساسی مردم نوشت: آقایان ساداتی نژاد و فاطمی امین به داد بازار برسید!برنج کیلویی چند؟!مرغ کیلویی چند؟!هردستگاه پراید، چند؟!آقایان ساداتی نژاد و فاطمی امین! به مردم چه جوابی بدهیم؟به داد بازار برسید!

با گذشت سه ماه از روی کار آمدن دولت رییسی هنوز به نظر می رسد تیم اقتصادی دولت او هماهنگ نیستند و علی رغم آنکه ابراهیم رییسی در مناظرات انتخاباتی تاکید کرده بود: کاهش تورم با افزایش تولید و برنامه ریزی امکان پذیر است و یکی از مسائلی که مدنظر دارم، تیم اقتصادی هماهنگ است.این وعده عملی نشده است.از سوی دیگر رییسی وعده داده بود  تیم اقتصادی هماهنگ در کشور می تواند بخش اقتصادی را در کشور اطمینان بخش برای بازار و مردم و مصرف کننده و تولید کننده کند،که این اتفاق هم هنوزرخ نداده است.

امنیت غذایی مردم مورد تهدید است

روز گذشته تنها انتقادات و تذکرات به دولت درخصوص گرانی ها نبود.نماینده نوشهر در مجلس درباره افزایش قیمت برق گفت: افزایش افسارگسیخته قبوض برق داد مردم را درآورده، باید وزیر نیرو با جدیت بیشتری نسبت به اصلاح قبوض برق اقدام کند.محمدعلی محسنی بندپی در تذکری به وزیر نیرو، گفت: بیش از نیمی از سال هوای شمال کشور بارانی است اما هیچ زمانی از این موهبت الهی استفاده نشده است به طوری که به دلیل عدم وجود زیرساخت های مناسب، با کوچکترین بارش آب شرب اغلب روستاهای منطقه کدر و آلوده می شود و از نظر بهداشتی قابل شرب و استفاده نیست.محسنی بندپی با انتقاد از افزایش قیمت برق در تذکری گفت: افزایش افسارگسیخته قبوض برق داد مردم را درآورده و حتی در حال تبدیل شدن به بحرانی اقتصادی و اجتماعی است باید وزیر نیرو با جدیت بیشتری نسبت به اصلاح قبوض برق مردم منطقه اقدام کند.

عباس مقتدایی ،نماینده اصفهان نیزدر تذکر شفاهی در جلسه علنی مجلس بیان کرد: امروز امنیت غذایی مردم مورد تهدید قرار دارد، در کنار تمام اقدامات پسندیده ای که صورت گرفته موانع و مشکلات بسیاری داریم، متاسفانه برخی مجبورند پسماند دیگران را استفاده کنند. این نظارت ها کجا باید انجام شود؟ اقتدار مجلس اقتضا می کند آن چیزی که به تصویب می رسد مانند اینکه برنج، گوشت، قند، شکر و... باید به صورت کارت در اختیار افراد قرار گیرد، روی زمین مانده و اگر هم اجرایی شده به صورت ناقص بوده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در زمینه خودرو داخلی و افزایش قیمت آن، بیان کرد: در مجلس تذکرهای مهمی به دولت داده شد، اقتدار مجلس اقتضا می‌کند که رئیس و هیات رئیسه این مساله را مجلس دنبال کند.