معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه در مقطعی خیلی از دوستان به من می‌گفتند که الان زمان کناره‌گیری از دولت است، گفت: اگر محبوبیتم به صفر هم برسد حتما پای کشور می‌ایستم.

 اسحاق جهانگیری در نشست با نخبگان استان کرمانشاه افزود: خالی کردن صحنه هنر نیست. انسان باید در سختی‌ها خود را نشان دهد و اگر بتواند گره‌ کوچکی از زندگی مردم باز کند، باید پای نظام و کشور بایستد و خدمت کند.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲، گفت: در شرایطی که ایران در تهدید بود، پس از آنکه آیتالله هاشمی رفسنجانی از انتخابات کنار رفت، ممکن بود ما به عنوان جریان اصلاح‌طلب کاندیدای دیگری داشته باشیم اما این باور بود که برای عبور دادن کشور از بحران باید از بخشی از خواسته‌های خود صرف نظر کرده و به سمتی برویم که شاید بتوانیم اجماع بهتری برای رفع قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل فراهم کنیم.

اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی ساخته شود حتما باید تحریم‌ها لغو شود. نمی‌توان در تحریم باقی ماند. ما نیاز به داد و ستد خارجی داریم و حتی باید فناوری‌های روز را از دنیا بگیریم

جهانگیری ادامه داد: اما امروز که از آن دوره عبور کرده‌ایم ممکن است درک درستی از شرایط آن زمان نداشته باشیم. قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد وضع شده بود و اگر این قطعنامه‌ها که ایران را مخل امنیت جهانی معرفی کرده بود در اختیار آدم دیوانه‌ای مثل ترامپ قرار می‌گرفت، آیا تصور می‌کنید که فقط به شهید کردن سردار سلیمانی اکتفا می‌کرد؟ پس ما باید اجماع می‌کردیم تا بتوانیم ایران را از ذیل این قطعنامه‌ها خارج کنیم.

وی با اشاره به سرنوشت برخی از کشورها که ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: نمونه این کشورها عراق و لیبی هستند که اجماعی جهانی علیه آنها شکل گرفت و به عنوان کشورهایی که مخل نظم و امنیت جهانی هستند معرفی شدند.

مردم به خاطر دستاوردهای برجامی در انتخابات 96 شرکت کردند

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: پس از خروج ایران از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل، کشور در همه زمینه‌ها موفقیت‌هایی داشت که نباید آن را دست کم بگیریم. این دستاوردها متعلق به جریان اصلاح‌طلب، اصولگرا یا جریان دیگری نبود بلکه دستاورد نظام جمهوری اسلامی است.

وی با یادآوری موفقیت ایران در مذاکرات هسته‌ای با شش کشور قدرتمند و بزرگ دنیا، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران موفق شد پای میز مذاکرات به نحوی به توافق برسد که رئیس جمهور بعدی آمریکا بگوید بزرگترین کلاه در این مذاکرات بر سر آمریکا گذاشته شده است. اگرچه عده‌ای در داخل کشور فکر می‌‌کردند در این مذاکرات کلاه بر سر ما رفته است ولی رئیس جمهور بعدی آمریکا معتقد بود طرف مقابل آنقدر قوی بوده که توانسته در مذاکرات، شرایط را به نفع خود تغییر دهد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: با شکل‌گیری برجام اقتصاد کشور به حرکت درآمد به نحوی که در سال ۱۳۹۵ رشد اقتصادی کشور به مثبت ۱۲.۵ درصد رسید، تورم تک رقمی شد و منابع ارزی کشور در اختیارمان قرار گرفت، با دنیا تعاملی سازنده پیدا کردیم و شرکت‌های خارجی یکی پس از دیگری برای همکاری و سرمایه‌گذاری با ایران از هم سبقت می‌گرفتند.

حرف‌های ناگفته زیادی دارم که اگر زمانی لازم شود بازگو خواهم کرد. دولت از همان سال ۱۳۹۶ با مشکلات جدی مواجه شد و خیلی از این مشکلات، دروغ، ساختگی و ظالمانه بود که باید در زمان لازم در خصوص آن صحبت شود

وی تصریح کرد: به خاطر همین دستاوردها بود که مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ که از جدی‌ترین رقابت‌های انتخاباتی بود، مهر تایید ۲۴ میلیونی بر عملکرد دولت تدبیر و امید زدند.

ناگفته‌های زیادی دارم

جهانگیری با بیان اینکه البته تردیدی نیست که ممکن است دولت اشتباهاتی هم داشته است، گفت: حرف‌های ناگفته زیادی دارم که اگر زمانی لازم شود بازگو خواهم کرد. دولت از همان سال ۱۳۹۶ با مشکلات جدی مواجه شد و خیلی از این مشکلات، دروغ، ساختگی و ظالمانه بود که باید در زمان لازم در خصوص آن صحبت شود.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: الان نمی‌خواهم درباره ظلم‌هایی که صورت گرفت تا دولت نتواند کار خود را انجام دهد، صحبت کنم. هنوز چند ماه از انتخابات سال ۱۳۹۶ نگذشته بود که عده‌ای راه افتادند و گفتند که این دولت باید برکنار شود و رئیس جمهور باید استعفا دهد.

جهانگیری گفت: به دلیل برخی ملاحظات، ابعاد جنگ اقتصادی آمریکا را برای جامعه بازگو نکرده‌ایم چون طرف مقابل آمریکا بوده و باید با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌داشتیم و اعلام می‌کردیم با وجود محدودیت‌ها قادریم نفت بفروشیم و درآمد ارزی کسب کنیم و نیازهای مردم را برطرف کنیم و تلاشمان این بود که اجازه ندهیم زندگی مردم از هم بپاشد.

نمی‌توان در تحریم باقی ماند

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: چون به دلیل برخی ملاحظات، واقعیت‌ها به جامعه توضیح داده نشده است، عده‌ای در داخل از تمام ابزارها استفاده کردند که مردم را مأیوس و ناامید کنند. شبکه‌های خارجی و دشمنان به نوعی و در داخل نیز عده‌ای که زدن دولت برایشان از همه چیز مهم‌تر بود به نوعی دیگر.

جهانگیری ادامه داد: اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی ساخته شود حتما باید تحریم‌ها لغو شود.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان در تحریم باقی ماند، تصریح کرد: ما نیاز به داد و ستد خارجی داریم و حتی باید فناوری‌های روز را از دنیا بگیریم؛ فناوری که باعث می‌شود به طور مثال چاه‌های نفت را بتوانیم احیا کنیم.