رئیس‌جمهور گفت: اگر کسی فکر می‌کند دولت به تنهایی تمام مشکلات نظام را حل کند، این تصور دقیق نیست. دولت می‌تواند حل کند به شرطی که مجلس، قوه قضاییه، نیروهای مسلح و صداوسیما کنارش باشند. دشمن که برای نابودی دولت نیامده، برای نابودی نظام آمده است پس همه باید در کنار هم قرار بگیریم.

حسن روحانی  صبح دیروز در جلسه هیات دولت با تاکید بر اینکه اگر واقعیت‌ها را زیر خنجر تحریف ذبح نکنیم، موفق خواهیم شد، افزود: تحریم شمشیر دشمن است و اگر بتوانیم شمشیر دشمن را خواهیم شکست. اما باید همدیگر را یاری کنیم و به سمت مطلوب حرکت کنیم.

 وی تصریح کرد: تا روزی که صندوق و انتخابات هست، ایران با این قدرت می‌ماند. البته می‌توانند ما را اذیت کنند اما در عین حال نمی‌توانند اصل حکومت مردم‌سالار را از مردم بگیرند.

 اگر حاضر به تسلیم نیستیم باید مقاومت کنیم

روحانی گفت: اگر می‌خواهیم با دشمن نجنگیم و اگر می‌خواهیم در برابر دشمن تسلیم شویم بحث دیگری است. نه ملت ما و نه زنان و نه مردان و نه جوانان ما هیچ کس حاضر به تسلیم نیست اگر حاضر به تسلیم نیستیم که نباید هم باشیم و باید مقاومت کنیم زخم هم برمی‌داریم مشکلات هم پیش پای ما ایجاد می شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز می بینیم در شرایطی که کشورهایی هیچ تحریمی ندارند و دشمنی اینچنین هم ندارند،  از نظر رشد اقتصادی ۳۰ درصد کاهش داشتند و بعضی از کشورها با ۱۲ درصد کاهش دارند و اقتصاد جهانی در مجموع دچار ۵ درصد کاهش است.

رئیس دولت دوازدهم گفت: من معتقدم اگر تا پایان سال ۹۹ همه با تمام توان راه را ادامه دهیم، ‌شاید بتوانیم منفی نباشیم البته خیلی سال سختی است. یعنی ۵ درصد منفی، ۱۲ درصد و یا ۳۰ درصد منفی حتما این چنین نخواهد بود. ما علیرغم اینکه تحریم و فشار شرایط بهتری داریم.

بعضی‌ها می‌خواهند تحریم را نبینند

روحانی یادآورشد: خیلی مهم است که ما تحریم را ببینیم. بعضی می‌خواهند تحریم را نبینند و می‌گویند دولت چه کار کرده و یا چرا آن کار را نکرده. مهم است که ببینیم دولت در چه وضعیتی تلاش می‌کند. میدان را تشخیص بدهیم. ‌آیا در میدان جنگ این دولت تلاش می‌کند یا در یک بیابان سبز مشغول استراحت است واقعیت را ببینیم.

رییس جمهوری گفت: ما وقتی آمدیم دولت را به عهده گرفتیم در شرایط تحریمی بسیار سخت، اولین هدفی که به مردم اعلام کردیم گفتیم می‌خواهیم تحریم را بشکنیم.  در تحریم دو کار باید انجام داد،  یکی اینکه باید تحریم را بشکنیم، نابود کنیم و از بین ببریم و باید دست تحریم کننده را بِبُریم. این اولین وظیفه ما است.

روحانی ادامه داد: بعد از اینکه تحریم را شکستیم، رفتیم تا تحریم بالاتر را بشکنیم. یعنی ما به دنبال توافق دائم رفتیم و رفتیم که تحریم را بهتر بشکنیم. تقریبا ۲ سال کار کردیم. از زمستان سال ۹۲ وارد این دور شدیم و در زمستان ۹۴ ما تقریبا از تحریم خارج شدیم و ضربه دوم را به تحریم زدیم. دوسال دوران تنفس کشور بود، یعنی تحریم‌ها دیگر به آن شدت نبود، گرچه آنهایی که توافق را امضا کرده بودند  ۱۰۰ درصد به توافق عمل نکردند و در جاهایی نیز بر خلاف عهد خود عمل کردند.

رئیس‌جمهوری افزود: پس از تحریم، توانستیم به طور معمول نفت و سایر کالاهای خود را به راحتی بفروشیم و بانک هم می‌توانستند فعالیت خود را داشته باشند، در حال آماده شدن برای اخذ اعتبار از کشورهای مختلف بودیم و کشورهای متعددی هم برای سرمایه‌گذاری در ایران صف بسته بودند، که این مرحله هم دو سال طول کشید.

وی بیان کرد: دو سال مذاکره کردیم و دو سال دوران تنفس بود تا اینکه به دوران این افراد ناشی که در کاخ سفید روی کار آمدند رسیدیم، برخی دیگر از آنها نیز که مطالبی نوشته و منتشر کردند که می‌توانید آنها را بخوانید همه فکرشان این بود که تحریم شدید برای ایران درست کنند تا نظام وجود  نداشته نباشد.  

روحانی گفت: گاهی آمریکایی‌ها می گفتند که می‌خواهند نظام نباشد، اما هیچ گاه کاخ سفید به این صراحت نگفته بود که «تحریم شدیدی را آغاز کرده اند، تا نظام جمهوری اسلامی را زمین بزنند و این نظام در ۲۲ بهمن جشن پیروزی نخواهد داشت»؛ هیچ وقت به این صراحت نگفته بودند که «در سال ۹۷ گفته بودند در جشن پیروزی چهلمین سال انقلاب نخواهند داشت و ما ۲۲ بهمن به ایران بر می‌گردیم».