آش انتصابات فامیلی در دولت سیزدهم چنان شور شده است که اصولگرایان و تشکل‌های سیاسی هم راستا با دولت هم به جرگه منتقدان پیوسته‌اند و مدام به ابراهیم رییسی و دولت و البته برخی رقبایش که اکنون پست‌هایی هم چون شهرداری و ... را در دست دارند هشدار می‌دهند. سه روز قبل چند ساعت پس از آنکه لاله افتخاری، نماینده مجلس گفت «روش رئیسی برای اداره کشور سیره ائمه معصومین‌(ع) است»، فرزندش به‌عنوان مدیرعامل مؤسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد انتخاب شد. اما این اولین انتصاب پرحاشیه در دولت سیزدهم نبوده و از زمان شروع ‌به ‌کار دولت جدید، انتصاب‌های فامیلی، گروهی و جناحی بدون درنظرگرفتن تخصص و تجربه لازم با چنان سرعتی انجام می‌شود که برخی چهره‌های سیاسی که اکنون در مسند مسئولیت قرار گرفتند قبلا از هر نوع فامیل بازی تبری جسته و قول شایسته‌سالاری داده‌اند.درهمین راستا دیروز غلامرضا مصباحی مقدم از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: به آقای رییسی توصیه می‌کنم از انتصاب‌های حاشیه‌دار در دولت پرهیز کنند.

غلامرضا مصباحی مقدم از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که آیا با انتصاب نزدیکان مقامات سیاسی در پست‌های مختلف موافقید یا خیر؟ نقاط قوت و ضعف این انتصابات را چه می‌دانید؟ به خبرآنلاین گفت: حقیقت این است که در انتصابات فامیلی به فرض اینکه رعایت شایسته‌سالاری صورت گیرد شبهه‌ناک است. شبهه آن این است که همین شایسته‌سالاری و همین شایستگی‌ها را ممکن است فرد دیگری هم داشته باشد.

مردم ذهنیت خوبی  از فامیل بازی مقامات ندارند

او افزود: من معتقد هستم که مسئولان باید در حوزه‌های مدیریتی خودشان از انتخاب افرادی که به آنها وابستگی دارند باید پرهیز کنند. از این جهت بسیار مناسب است که از انتصاب نزدیکان دوری و پرهیز شود تا این شبهه به وجود نیاید که فامیل بازی است چون بالاخره مردم ذهنیت خوبی از این گونه اقدامات ندارند و جلب اعتماد عمومی و بالا رفتن سرمایه اجتماعی اقتضا می کند که به شدت از این گونه انتصابات خودداری و پرهیز شود.این چهره سیاسی در پاسخ به این سوال که به نظر شما نگاه غالب جامعه به این گونه مسائل در بین مقامات سیاسی چیست؟ تصریح کرد: نظر بنده بازتاب نظر مردم در این باره است. افکار عمومی نمی پسندد که مسؤلان کشور بستگان خودشان را به قدرت برسانند و به آنها پُست دهند. در واقع مردم این گونه اقدامات و انتصابات را فامیل بازی می دانند.

انتصاب‌های فامیلی یک رانت است

او در پاسخ به این سوال که تا چه حد این گونه انتصاب‌های فامیلی رانت‌آور است؟ و چه زیان‌هایی برای کشور دارد؟ تاکید کرد: انتصاب‌های فامیلی یک رانت است. یعنی کسی که فامیل و خویشاوند یک مسئول است، انتصابش در پُست‌هایی که به نحوی توسط او می‌تواند رقم بخورد یک رانت است در نتیجه باید از چنین رانت‌هایی خودداری شود.

رییسی از انتصاب‌های حاشیه دار در دولت پرهیز کند!

مصباحی مقدم در پاسخ به این سوال که توصیه شما به دولت آقای رئیسی در این خصوص چیست؟ آیا از خویشاوندان شخص شما هم در دولت جدید پُست گرفته‌اند؟ عنوان کرد: به آقای رییسی توصیه می‌کنم از چنین انتصاب‌های حاشیه داری در دولت پرهیز کنند. نکته دیگر اینکه، هیچ یک از فامیل‌های بنده در این تغییر و تحولات مسئولیتی پیدا نکرده‌اند و بنده برای هیچ یک از بستگانم واسطه نشدم.

به جای رانت از نخبگان استفاده کنید

در همین حال شیوا قاسمی پور نماینده مجلس هم دیروز در نطق پیش از دستور خود گفت: در روزهای اخیر شاهد انتصابات فامیلی برخی از مسئولان ارشد دولت در مناصب دولتی و خصوصی هستیم. تا کی باید شاهد استفاده رانت در انتصابات باشیم؟ امیدوارم مسؤولین تأکید مقام معظم رهبری بر استفاده از ظرفیت نخبگان در راستای توسعه کشور را سرلوحۀ انتخاب افراد برای تصدی پست‌های کلیدی قرار دهند و دست از انتصابات حزبی و فامیلی بردارند.

 نماینده مریوان و سروآباد در مجلس یازدهم تصریح کرد: همکاران من در حالی از افزایش سهم سرمایه انسانی استانشان در وزارتخانه‌های مختلف می‌گویند که من 40 سال پس از پیروزی انقلابی که منادی وحدت مسلمین جهان بوده از مطالبه استاندار بومی اهل سنت که همچون رؤیایی دست‌نیافتنی از دولتی به دولت دیگر حمل می‌شود.

رابطه بر ضابطه اولویت پیداکرده است

هم‌چنین یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت که در این دوره و با وجود یکدستی قوا فامیل بازی در مناسبات بسیار پررنگ شده و امروز این جوک در جامعه رواج یافته است که یا باید فرزند و یا داماد سیاسیون باشید که پست مهم به شما داده شود.به گزارش ایلنا محمدعلی نمازی، درباره روند خویشاوند سالاری در میان جریان اصولگرایی بعد از یکدست شدن قوا، آن هم درحالی‌که این جریان خانواده هاشمی و روحانی و سایر مسئولان را مورد شماتت قرار می‌دادند که چرا از اقوام خودشان در سمت‌های استفاده می‌کنند، گفت: مشاهده می‌کنیم امروز شعارها و وعده‌هایی که جناب آقای رئیسی در انتخابات دادند تحقق پیدا نکرده است و یا معکوس آن گفته‌ها رخ‌داده ازجمله همین خویشاوند سالاری‌ها که ریشه‌ در عدم شایسته‌سالاری دارد.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: در کشور هنگامی‌که شایسته‌سالاری نباشد افرادی روی کار می‌آیند که بتوانند رابطه بهتری باکسی که در رأس کار است، برقرار کنند. عضو حزب کارگزاران تأکید کرد: هنگامی‌که موضوع ضابطه‌مندی و شایسته‌سالاری کنار می‌رود و رابطه جای آن‌ها را می‌گیرد، فامیل‌ها، شریک‌ها، هم جناحی‌ها و همبندی‌ها روی کار می‌آیند و دیگر شایسته‌سالاری رعایت نمی‌شود.

وی ادامه داد: زمانی هستند افرادی که ممکن است یک مقداری رابطه در انتصابشان وجود داشته باشد اما ادعایی ندارند ولی این جمعی که امروز در رأس قوه مجریه قرار گرفتند شعار و ادعایشان این است که  ما می‌خواهیم از رابطه بازی جلوگیری کنیم و از ارجحیت رابطه بر ضابطه بپرهیزیم و اتفاقاً مشاهده می‌کنیم بالعکس عمل می‌کنند یعنی ضابطه تحت‌الشعاع رابطه قرارگرفته است و فامیل بازی بسیار پررنگ شده است برای همین اساس است که امروز در جامعه جوک شده که باید فرزند و داماد سیاسیون باشی که پست مهم داده شود.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اقداماتی که این روزها مشاهده می‌کنیم خلف وعده است، چراکه نمی‌توانیم وعده‌ای به مردم بدهیم و برخلاف آن عمل کنیم آقای رئیسی و وزرا و همکارانش دچار خلف وعده هستند و از شایسته‌سالاری فاصله گرفته‌اند و آن چیزی که مردم مشاهده می‌کنند و درباره‌اش سخن می‌گویند این است که رابطه بر ضابطه اولویت پیداکرده است.