پری شاکرین

با این‌که زمان بسیار کوتاهی از آغاز به کار دولت سیزدهم می‌گذرد اما گویی اقدامات دو ماه و نیم گذشته، دایره منتقدان نگران را گسترده کرده است تا جایی که اصولگرایان هم در این حلقه قرارگرفته‌اند، بر همین مبنا هم بود که آخر هفته گذشته به زمانی برای بیان این نگرانی‌ها و هشدارها به دولت سیزدهم به ویژه در حوزه اقتصاد گذشت. آن‌ها در نشست‌ها و برنامه‌های مختلف از ضعف عملکرد در حوزه اقتصادی و شایسته‌سالاری سخن گفتند و به این ترتیب بود که حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران در سخنان پیش از خطبه خود با تأکید بر ضرورت شایسته‌سالاری اظهار کرد: «اگر اصل شایسته‌سالاری موردتوجه و اهتمام قرار گیرد، با یک تحول و انقلاب عظیم در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روبرو خواهیم شد.»

وی که سعی داشت توصیه‌ها و هشدارهایش را با تکیه به مثال تاریخی از دوران حضرت علی علیه‌السلام و مالک اشتر مطرح کند، گفت که: «جایگاه مردم در اندیشه سیاسی امام علی(ع) بسیار برجسته است و پیوند حکومت و مردم اهمیتی اساسی دارد که اگر این نباشد، حتی حاکمی مانند مالک اشتر هم موفق نخواهد بود.»

با این‌که زمان بسیار کوتاهی از آغاز به کار دولت سیزدهم می‌گذرد اما گویی اقدامات دو ماه و نیم گذشته، دایره منتقدان نگران را گسترده کرده است تا جایی که اصولگرایان هم در این حلقه قرارگرفته‌اند، بر همین مبنا هم بود که آخر هفته گذشته به زمانی برای بیان این نگرانی‌ها و هشدارها به دولت سیزدهم به ویژه در حوزه اقتصاد گذشت

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه، با اشاره به مفاد اصل 43 قانون اساسی نکاتی را در خصوص وظیفه دولت در حوزه اقتصاد گوشزد کرد و گفت که: «به مسئولان کشور توصیه می‌کنم که اسناد بالادستی نظام را به‌طور دقیق موردتوجه قرار دهند؛ کم نیستند مدیرانی که گاهی از اسناد بالادستی نظام کاملاً بی‌اطلاع هستند.ابوترابی با تأکید بر لزوم تلاش دولت و مجلس برای کاهش حداکثری هزینه‌ها در بودجه 1401 گفت امروز مردم سؤال می‌کنند که آیا می‌توان کشور را ارزان‌تر اداره کرد؟ اگر می‌شود و این امکان وجود دارد، مردم به دولت و مجلس اجازه نمی‌دهند کشور را گران اداره کنند.

دامنه نگرانی‌های اقتصادی در چند ماه اخیر اما به مجمع تشخیص مصلحت نظام هم کشیده شده است که محمدصادق لاریجانی هم با ابراز امیدواری از این‌که تصمیمات اقتصادی کارشناسانه اتخاذ شوند در سخنان روز پنج‌شنبه خود با اشاره به گرانی‌های اخیر و وضعیت معیشت مردم گفت: «امروز وضعیت تورم در کشور و فشاری که بر  قشرهای ضعیف  جامعه می‌آید واقعاً نگران‌کننده است. گرانی‌های سرسام‌آور، بسیاری از مواد غذایی عموم مردم را از سر سفره‌ها جمع کرده است. اینکه عده‌ای برایشان مقدور نیست گوشت تهیه کنند و حتی میوه و سایر اقلام نیز از سفره آن‌ها جمع شده است، بسیار دردناک است و باید برای آن فکر عاجلی کرد.

آملی لاریجانی با اشاره به تنگناهای اقتصادی امروز جامعه، خاطرنشان کرد، تصمیمات اقتصادی دولت  و مجلس علی‌القاعده باید با بررسی‌های دقیق کارشناسانه و ملاحظات مختلف اجتماعی و سیاسی همراه بوده و از اتقان لازم برخوردار باشد تا گشایش در مشکلات کشور ایجاد کند . امیدواریم تلاش‌های دولت و نیز همراهی قوای دیگر در این زمینه به نتایج مطلوب و رضایت‌بخش منجر شود و به آسایش بیشتر مردم و  خصوصاً قشرهای محروم بینجامد.

اما ابوترابی و صادق لاریجانی تنها هشداردهنده‌های اقتصادی به دولت رئیسی و مجلس در آخر هفته گذشته نبودند که غلامعلی حداد عادل هم در همایش ائتلاف دو روزۀ مسئولان، دبیران و امور بانوان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با اشاره به اینکه «انتظار می‌رود تحول همه‌جانبه در ادارۀ کشور صورت بگیرد»، به شعارهای تحول‌گرایانۀ رئیسی قبل و بعد انتخابات اشاره کرد و گفت: «جلوه و ظهور این تحول باید در مدیریت جهادی باشد چراکه از طریق مدیریت جهادی می‌توان توطئه دشمن را خنثی کرد. این نوع مدیریت و کار می‌تواند ما را در برابر دشمن پیروز کند.»