اروپا؛ فریبـکار  یا فریب‌خورده؟

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد که متاسفانه برخی سیاستمداران دانمارک علیرغم روابط خوبی که تاکنون با ایران داشته‌اند، دستخوش القائات یا اطلاعات نادرست و جهت‌دار از سوی معاندانی شده‌اند که درصدد تخریب مناسبات ایران با دانمارک و اروپا هستند نصرالله تاجیک، تحلیلگر مسائل سیاسی، معتقد است که دانمارک اتفاقا خیلی هم برای سناریوسازی و طرح ادعا علیه ایران عجله داشته است. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس نیز هدف دانمارک را چراغ سبز نشان دادن به آمریکا در آستانه تحریم‌های جدید ایران می‌داند

ایران نه به اندازه ماه و هفته که فقط چند ساعت با 13 آبان و آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا فاصله دارد و چشمش همچنان بی‌صبرانه به راه است تا بسته حمایتی اروپا از راه برسد. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران هفته پیش در قالب مقاله‌ای در روزنامه فاینشنال تایمز انگلیس نوشت: «وقت آن است که اروپا به همراه چین و روسیه بسته نهایی خود را برای جبران تحریم‌های آمریکا ارائه و اجرا کنند.» اما تازه‌ترین بسته‌ای که در آستانه پنج نوامبر یا همان 14 آبان خودمان از اروپا به ایران رسیده محتوی اتهام ترور، احضار و بازخواست سفرا و طرح تحریم‌های اروپایی علیه ایران از سوی یک کشور اروپایی است!

سه‌شنبه گذشته رئیس سازمان اطلاعات و امنیت دانمارک اعلام کرد پلیس این کشور فرد دوتابعیتی ایرانی ـ نروژی که مظنون به همکاری با دستگاه امنیتی ایران است را به اتهام تلاش برای حمله به «حبیب جبر»، یکی از سران گروهک «الاحوازیه» در دانمارک دستگیر کرده است. 

الاحوازیه یا «جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز» هم همان گروهی است که ماه گذشته مسئولیت حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز که منجر به شهادت تعدادی از سربازان و یک کودک چهارساله شد را به عهده گرفت. 

فرد دستگیر شده سه روزی بوده که به طور پنهانی از خانه فرد مذکور عکاسی می‌کرده است. از آنجایی که این فرد ایرانی ـ  نروژی است، دولت نروژ نیز سفیر ایران در این کشور را فراخواند و نهایتا روز چهارشنبه سه کشور سوئد، فنلاند و ایسلند نیز به دانمارک و نروژ پیوستند و بیانیه تازه‌ای را امضا و طی آن نسبت به «توطئه برای سوء‌قصد توسط یک عامل اطلاعاتی ایران» ابراز نگرانی «زیاد» کردند. 

کمیسیون اتحادیه اروپا در بروکسل نیز همبستگی خود با دانمارک را اعلام کرد اما در عین حال «مایا کوچیانچیچ»، سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا گفت که «این ادعا ربطی به برجام ندارد و برجام باید به هر ترتیب حفظ شود زیرا این موضوع برای امنیت اروپا ضروری است. ما معتقدیم که برجام هدفی روشن و مشخص دارد و دیگر موضوعات ربطی به آن نخواهد داشت.» مقامات دانمارکی اما نگرانی خود را تا آنجا ادامه دادند که خواهان تحریم ایران از سوی اتحادیه اروپا شدند.

حالا ایران در شرایطی که ماه‌هاست برای حفظ برجام روی اروپا حساب باز کرده است، با سناریوی تازه‌ای مواجه شده است. البته این گونه ادعاها از سوی اروپا تازگی ندارد؛ تیرماه نیز دولت بلژیک اعلام کرد که دو تبعه ایرانی‌تبار بلژیک و یک دیپلمات ایرانی شاغل در اتریش دستگیر شده‌اند. بلژیک مدعی شد که آنها ۵۰۰ گرم ماده منفجره استون پروکسید و چاشنی انفجاری در خودروی خود داشته‌اند و قصدشان بمبگذاری در همایش سالانه سازمان مجاهدین خلق بوده است. پای فرانسه و اتریش نیز به این ماجرا باز شد و هریک به گونه‌ای ایران را تحت‌فشار گذاشتند اما این مورد اخیر با توجه به نزدیکی‌اش به پنجم نوامبر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

گول دغلکاران را نخورید

اهمیت این موضوع وقتی با این سوال مواجه می‌شویم که «آیا اروپا فریبکار است یا فریب خورده؟» بیشتر می‌شود. مقامات دولت ایران در ماه‌های اخیر بارها اعلام کرده‌اند که اروپایی‌ها در حمایت از ایران برای حفظ برجام و مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا سنگ تمام گذاشته‌اند و اکنون نیز اعلام می‌کنند که آمریکا و اسرائیل سعی در فریب‌دادن اروپا دارند. 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به ادعاهای دانمارک در توئیتر خود این ماجرا را نتیجه «اقدامات انحرافی و کینه‌توزانه موساد» عنوان کرد. او گفت که یک شبکه تلویزیونی اسرائیلی به نقل از منابع امنیتی در موساد (سازمان اطلاعات اسرائیل) ادعا کرد که موساد دانمارک را از «عملیات تروریستی» ایران مطلع کرده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه نیز تصریح کرد که متاسفانه برخی سیاستمداران دانمارک  علیرغم روابط خوبی که تاکنون با ایران داشته‌اند، دستخوش القائات یا اطلاعات نادرست و جهت‌دار از سوی معاندانی شده‌اند که درصدد تخریب مناسبات ایران با دانمارک و اروپا هستند.

او از دانمارکی‌ها و اروپایی‌ها خواست که دچار فریب این دغلکاران نشوند. در مجلس ایران نیز کسانی هستند که همین نظر را دارند. سید حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به ایجاد شبکه مالی ایران و اروپا اشاره کرده و می‌افزاید که این موضوع برای آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها قابل قبول نیست، چراکه مناسبات بین ایران و اروپا تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر می‌کند، لذا آنها در تلاش هستند تا رابطه بین ایران و اروپا را خدشه‌دار کنند.

البته این فقط ادعای مقامات ایرانی نیست، بلکه خود اسرائیلی‌ها نیز اذعان می کنند که در کشف این عملیات ترور به دانمارک کمک کرده‌اند. 

از اروپاییان دل بکنید

برخی دیگر اما تحلیل دیگری دارند. این دسته نیز از کلیدواژه «فریب» استفاده می‌کنند اما معتقدند که اروپا آنی نیست که «فریب» می‌خورد بلکه همانی است که «فریب» می‌دهد و این ایران است که فریب اروپا را می‌خورد. این نگاه به اروپا بارها از خطبه‌های نماز جمعه تاکید شده و هر چه به دور دوم تحریم‌های آمریکا و بی‌خبری از بسته حمایتی اروپا نزدیکتر می‌شویم، تقویت می‌شود. فشارهایی از جنس ادعای اخیر دانمارک نیز این دیدگاه را برای طرفدارانش مستدل‌تر می‌کند.

نصرالله تاجیک، تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است که دانمارک در زمین عربستان و اسرائیل و آمریکا بازی می‌کند و اتفاقا خیلی هم برای سناریوسازی و طرح ادعا علیه ایران عجله داشته است. او می‌گوید که هدف آنها فرار از پاسخگویی و پذیرش تبعات جنایت الاحوازیه و همچنین لطمه زدن به کانال مالی ایران و اروپا است که مقرر شده طی هفته آینده اعلام شود.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس نیز هدف دانمارک را چراغ سبز نشان دادن به آمریکا در آستانه تحریم‌های جدید ایران می‌داند. مهدی چمران، نایب‌رئیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب و رئیس سابق شورای شهر تهران نیز روز گذشته در صفحه توئیتر خود نوشت: «از اروپاییان هم دل بکنید. وزارت خارجه بی‌جا نهراسد؛ خدا با ماست، دنیا با ماست. دیدید که به خاطر کمرنگ‌سازی جنایت خاشقچی چگونه به ایران اتهام‌زنی می‌کنند.»

چه فرضیه فریبکاری اروپا درست باشد چه غلط، دستگاه دیپلماسی ایران با فرضیه اول پیش می‌رود؛ فرضیه‌ای که معتقد است اسرائیل، عربستان و آمریکا در حال فریب دادن اروپا هستند و ایران تلاش می‌کند تا اروپا در تله این فریب نیفتد؛ اما به نظر می‌رسد برای این منظور راه سختی در پیش دارند چراکه در خود اروپا نیز بر سر بودن یا نبودن با ایران شکاف است.