سخنگوی دولت گفت: ضمن تاسف عمیق خود از حوادث اخیر پیش آمده برای فرزندان سرزمینمان، با تسلیت از جان و دل به خانواده این عزیزان خاضعانه از هر گونه نقصان متصوری پوزش می‌طلبم.

 به گزارش ایرنا علی ربیعی دیروز در نشست خبری،‌ با اشاره به دو حادثه جانسور پی در پی در هفته گذشته یعنی درگذشت خبرنگاران ایرنا و ایسنا و هفت سرباز معلم، گفت: مهشاد کریمی و ریحانه السادات یاسینی دو خبرنگاری که با قلم و دوربین خود به دنبال زیست بهتر مردمان‌مان می‌نوشتند در حادثه‌ای خونبار جان خود را حین انجام ماموریت از دست دادند. این حادثه را به خانواده داغدیدگان و همکاران رسانه‌ای بویژه ایسنایی‌ها و ایرنایی‌ها تسلیت می‌گویم.

وی ادامه داد: همچنین درگذشت ۷ سرباز معلم عزیز در مسیر دانش‌افروزی برای کودکان در مناطق محروم را غم از دست دادن خبرنگاران محیط زیستی را مضاعف کرد. ایران این فرزندان فداکار راه علم و آگاهی بخشی را از یاد نخواهد برد. فقدان این عزیزان به خانواده‌های‌شان و همه ایرانیان تسلیت می‌گویم. دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با گرامیداشت دهم تیر روز صنعت، معدن و تجارت، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و سیاست‌گزاری‌های صنعتی همراه با به ثمر رسانیدن برجام دوره‌ای بسیار درخشان در رشد صنعتی داشتیم. حتی در یک سالهایی ۱۲ درصد رشد را در بخش‌هایی از صنعت تجربه کردیم. ربیعی گفت: دشمن ما را تحریم کرد تا در بخش صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد به زانو در بیاییم در حالی که در دوران تحریم با ممنوعیت واردات کالا، از صنعت داخلی حمایت کردیم و زمینه صادرات بیش از گذشته فراهم شد و صنعت جای بخشی از صادرات نفت را در این سه سال گرفت.

 نزدیک به ۹ هزار واحد تعطیل  در دولت‌های یازدهم و دوازدهم احیا شد

سخنگوی دولت با تبریک روز صنعت و معدن به کارگران صنایع و معادن کارآفرینان و صنعتگران اظهار کرد: اقدامات و دستاوردهای مهمی را در بخش صنعت و معدن در دولت‌های یازدهم و دوازدهم شاهد بوده‌ایم ۸۹۰۰ واحد تعطیل در این دولت‌ها احیا شده است ۶۰۰۰ محدوده و معدن غیر فعال در این زمین زمان از طریق واگذاری با برگزاری مزایده‌های قانونی فعال شده است.

 وی اضافه کرد: علاوه بر این ۱۴ میز تعمیق ساخت داخل با ارزبری معادل ۳۱ میلیارد یورو طراحی و اجرا شده است. برای ۱۵۳۹ ردیف تعرفه ای با تعرفه گذاری مناسب ممنوعیت و تولید کالاهای مشابه را در داخل داشته‌ایم و تولید بیش از گذشته شده است. تدوین ۴ برنامه اثرگذار شامل لوازم، پوشاک فلزات گرانبها در این هشت سال اجرا شده است. ربیعی ادامه داد: در دوران جنگ اقتصادی نتایج اقدامات دولت مشخص شد. در این مدت هیچ‌گاه فروشگاه‌های ما خالی از کالاها و تولیدات داخلی نبوده است. راه‌اندازی ۳۰۵ طرح ملی با سرمایه‌گذاری بسیار زیاد و اشتغال ۹۲ هزار نفر از سال ۹۲ تا ۹۹، افتتاح فاز اول پروژه شیرین سازی آب و قطعه اول انتقال آب از خلیج فارس به فلات ایران با سرمایه‌گذاری ۳۶۰ هزار میلیارد ریال و اشتغال هزار ۲۰۰ نفر از دیگر اقداماتی است که آثار این پروژه تا سال های آینده همچنان در بخش صنعت و خدمات ما باقی خواهد ماند.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: انعقاد تفاهم‌نامه توسعه سرمایه‌گذاری در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی با شرکت‌های برتر در دو مرحله به ارزش ۴۵۱ هزار میلیارد تومان، بازگشت به چرخه تولیدی ۱۵۵۷ واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی کشور که عمدتاً دودکش‌های شهرکهای صنعتی خاموش بوده‌اند، از دیگر اقدامات محسوب می‌شود.

دیدگاه‌های ایران تأمین نشود،  ادامه مذاکرات به دولت آینده موکول خواهد شد

سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست در پاسخ به ایرنا درباره آخرین وضعیت توافق برجام، اظهار کرد: از نظر ما تاکنون هر آنچه باید در میز مذاکرات مورد گفت و گو قرار بگیرد به بحث میان طرفین گذاشته شده است. دیدگاه ما برای همه طرف‌ها کاملاً روشن است و ما بر این دیدگاه‌ها تاکید داریم.

وی ادامه داد: گفت و گوها به جایی رسیده که همه طرف‌ها باید تصمیمات خود را اتخاذ کنند. ما تصمیمات خود را اتخاذ و اعلام کرده ‌ایم و منتظر هستیم طرف‌های مقابل به شمول ایالات متحده آمریکا تصمیمات سیاسی خود را اعلام کنند تا بتوانیم بر اساس آن در دوره بعدی مذاکرات، روشن تر صحبت کنیم. دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با تاکید بر اینکه هر توافقی الزاماً در برگیرنده رفع تحریم‌های ظالمانه در حوزه اقتصاد علیه ایران خواهد بود، گفت: بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه که اگر رفع تحریم‌ها امکان‌پذیر باشد حتی یک روز نباید تعلل کرد، دولت خود را متعهد می‌داند صرفنظر از حاشیه‌ها مذاکرات را با عزم کامل ادامه دهد و مصمم هستیم رفع تحریم‌ها را در اولین فرصت محقق کنیم. اما عجله‌ای هم نداریم در طول زمان باقیمانده از تصدی دولت بخواهیم برای به نتیجه رسیدن مذاکرات، از حقوق خود صرف نظر کنیم.

 از هرگونه شفافیت استقبال می‌کنیم

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با رد این ادعا که تعامل خوبی بین دولت و دستگاه های نظارتی وجود ندارد، گفت: دولت اقدامی خارج از چارچوب قانونی انجام نداده و از ابتدای این دولت تعامل بسیار خوبی بین دولت و دستگاه‌های نظارتی وجود داشته است.  از هرگونه شفافیتی استقبال می‌کنیم و پیشگام شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات بوده‌ایم. وی افزود: متاسفانه عده‌ای بر اساس سیاست خود این موضوعات اتهامی را رها نمی‌کنند که امیدواریم قوه قضاییه به سرعت درخواست مطالبه اسناد و مدارک را بکند و برای روشنگری افکار عمومی این اسناد را منتشر کند. ربیعی خاطرنشان کرد: البته از هرگونه تصمیم مجلس برای بررسی صادقانه، منصفانه و به دور از سیاست‌زدگی استقبال کرده و می‌کنیم اما نمی‌توانم نگویم کاش به جای اینکه وقت خود را صرف اموری کنند که ده‌ها دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی برای آن رصد دارند و نظارت می‌کنند، یک سری لوایحی که دولت به مجلس ارسال کرده، مورد بررسی قرار دهند.

 دولت کسی را برای رئیس‌جمهور منتخب پیشنهاد نکرده است

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: البته اگر دولت طرف مشورت در این رایزنی‌ها قرار بگیرد، دلسوزانه و بی‌طرفانه نظرات خود را خواهد گفت اما اینکه دولت افرادی را به رئیس‌جمهور منتخب پیشنهاد کرده باشد را تکذیب می کنم. ربیعی تصریح کرد: میان رئیس جمهور و رئیس جمهور منتخب تا جایی که من اطلاع دارم درباره کابینه دولت سیزدهم اصلاً صحبتی نشده است و هر آنچه است، انتقال تجارب و در اختیار قرار دادن فهم اداره کشور است. امیدواریم در هفته های پایانی طرح اینگونه مباحث باعث نشود روند بسیار خوبی که از انتقال تجارب شکل گرفته آسیب ببیند.

طالبان بخشی از افغانستان  و راه‌حل آتی این کشور است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره موضع جمهوری اسلامی ایران در برابر تحرکات اخیر طالبان در مناطق مختلف افغانستان و نتایج رایزنی‌های اخیر نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در کابل و اسلام‌آباد درباره تحولات این کشور گفت: به دولت و مردم افغانستان اطمینان می‌دهیم که جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار آنها بوده و باقی خواهد ماند و با حسن نیت کامل از همه اقوام، گروه‌ها و نیروهای سیاسی افغانستان می‌خواهیم که با یکدیگر متحد بمانند و با دست رد زدن به هرگونه مداخله خارجی، به راه حل‌های صلح آمیز برای رفع اختلافات میان خود متعهد باشند. وی ادامه داد: حفظ تمامیت ارضی افغانستان، حفظ وحدت ملی و رعایت حقوق اقلیت‌ها و دستاوردهایی که ملت افغانستان در طول دو دهه گذشته به سختی به دست آورده برای ما بسیار مهم است و همواره تاکید داریم که گفت‌وگوهای اصیل بین‌الافغانی تنها راه حل پایدار برای مسئله افغانستان است.

ربیعی گفت: طالبان بخشی از افغانستان است و بخشی از راه حل آتی افغانستان است؛ آنچه که برای ما مهم است تشکیل دولتی فراگیر با حضور تمامی گروه‌های افغانستانی و رسیدن به راه حلی مسالمت‌آمیز و پایدار در این کشور است. دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تاکید کرد: ما همچنان به عدم مداخله در امور داخلی افغانستان از سوی همه کشورها اصرار داریم و برای تحقق این اهداف و همینطور به دلیل اهمیت پیوندهای فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی میان افغانستان و ایران، به رسالت خود برای ارتباط با دولت این کشور و ارائه هرگونه مساعدت ضروری ادامه خواهیم داد.