سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه همچنان هیچ تصمیم سلبی و ایجابی در خصوص دوربین‌ها و توافق قبلی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گرفته نشده است، گفت: در واقع در مورد نگه‌ داشتن و یا پاک کردن فیلم‌ها توسط دوربین‌ها تصمیمی گرفته نشده و همچنان در وضعیت قبلی به سر می‌بریم.

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری دیروز خود در این باره افزود: تعهدات و وظایف دولت در قانون مجلس کاملاً روشن است و ما نیز در همین چارچوب حرکت کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: گفتگوهای وین به جایی رسیده که همه طرف‌ها باید تصمیمات خود را بگیرند. ایران تصمیم خود را گرفته است و ما منتظریم طرف‌های مقابل به خصوص ایالات متحده تصمیمات خودشان را بگیرند.

اگر برجام زنده است  به خاطر ایران است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد مذاکرات وین و برجام و انتظارات کشورهای طرف مذاکره از ایران در این مذاکرات تصریح کرد: اگر امروز برجام زنده است و برجامی است که در خصوص اجرای آن گفت‌وگو انجام می‌شود به خاطر جمهوری اسلامی ایران و تصمیمی است که ایران بعد از خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی و بی‌عملی اروپا اتخاذ کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و مردم بزرگ ایران سهم خود را برای حفظ برجام داده‌اند و تصمیم سختی که باید می‌گرفتند را در همان مقطع گرفتند، خاطرنشان کرد: آمریکا باید بداند که در این مذاکرات در موضع مجرم حضور دارد چرا که طرفی است که تمامی تلاش‌های خود را انجام داد که برجام را از بین ببرد و همه این موضوع را می‌دانند.

خطیب‌زاده ادامه داد: ما تنها چیزی که اکنون در مورد آن گفت‌وگو می‌کنیم چگونگی اجرای برجام است و نه در مورد اصل برجام و یا آینده آن. جز منافع مردم و تحقق آن چیز دیگری برای ما مهم نیست و این آمریکاست که باید برجام را به طور کامل اجرا کند و به تعهدات خود بازگردد چراکه ما پیش از این ثابت کرده‌ایم به آنچه که امضا می‌کنیم به صورت کامل پایبند هستیم.

طالبان همه افغانستان نیست و نخواهد بود. بخشی از افغانستان و بخشی از راه‌حل آتی افغانستان است و آنچه که برای ما مهم است تشکیل دولتی فراگیر با حضور تمامی گروه‌های افغانستانی و رسیدن به راه‌حلی مسالمت‌آمیز و پایدار در این کشور است

طالبان بخشی از راه حل آتی افغانستان است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد آخرین تحولات افغانستان و اینکه در هفته جاری یکی از روزنامه‌های صبح در تهران با انتشار مطلبی اذعان کرده که طالبان کنونی با طالبان قبل تفاوت پیدا کرده است، آیا نگاه جمهوری اسلامی ایران در مورد طالبان تغییر پیدا کرده، گفت: جمهوری اسلامی ایران در سطوح عالی امنیتی و سیاسی موضوع افغانستان را با جدیت از نزدیک و با نگرانی پیگیری می‌کند و با طرف‌های مختلف در افغانستان در حال گفت‌وگو و رایزنی است.

خطیب زاده تأکید کرد: طالبان همه افغانستان نیست و نخواهد بود. بخشی از افغانستان و بخشی از راه حل آتی افغانستان است و آنچه که برای ما مهم است تشکیل دولتی فراگیر با حضور تمامی گروه‌های افغانستانی و رسیدن به راه حلی مسالمت‌آمیز و پایدار در این کشور است.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: امنیت جمهوری اسلامی ایران و امنیت افغانستان به هم پیوستگی بسیار جدی دارد و همان طور که اشاره شد ما تحولات افغانستان را با دقت و از نزدیک پیگیری می‌کنیم.

از ارائه هیچ کمکی  به لبنان دریغ نمی‌کنیم

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سفیر ایران در بیروت اعلام کرده که نفتکش ایرانی وارد لبنان شده است. نگاه تهران به ارائه سوخت و انرژی به لبنان چیست، گفت: البته سفیر ایران چنین چیزی که شما گفتید را نگفته بلکه پاسخ به برخی از اظهارات داده است.

وی با بیان اینکه ما در کنار دولت و ملت  لبنان هستیم و از ارائه هیچ کمکی به مردم لبنان دریغ نمی‌کنیم، افزود: همه به ظرفیت‌های ایران در حوزه انرژی واقف هستند و توجه به بازارهای جدید در این حوزه نیز مورد توجه ما است. لبنان نیز می‌تواند یکی از مقاصد جدید ما باشد و اگر از ما در این زمینه درخواستی شود با جدیت آن را بررسی می‌کنیم.

همچنان هیچ تصمیم سلبی و ایجابی در خصوص دوربین‌ها و توافق قبلی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گرفته نشده؛ در واقع در مورد نگه‌ داشتن و یا پاک کردن فیلم‌ها توسط دوربین‌ها تصمیمی اتخاذ نشده و همچنان در وضعیت قبلی  به سر می‌بریم

واکنش به حملات آمریکا در مناطق مرزی عراق و سوریه

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ادامه این نشست خبری که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شده بود در خصوص حملات هوایی ایالات متحده به مناطق مرزی عراق و سوریه تصریح کرد: متأسفانه ایالات متحده همچنان مسیر اشتباهی را در منطقه طی می‌کند و آنچه که امروز در حوزه رفتارهای منطقه‌ای این کشور می‌بینید ادامه میراث شکست‌خورده دولت پیشین است.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: توصیه ما به دولت جدید آمریکا این است که به جای بحران‌آفرینی و رفتارهای احساسی و ایجاد تنش و مشکل برای مردم منطقه مسیر خود را اصلاح کند و اجازه دهد که مردم منطقه بدون دخالت آنها سرنوشت خود را تعیین کنند و در مورد آینده خود تصمیم‌گیری کنند.

خطیب‌زاده افزود: قطعا آنچه که ایالات متحده انجام می دهد بر هم زدن امنیت در منطقه است و یکی از قربانیان این موضوع خود ایالات متحده آمریکا خواهد بود.