سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه صندوق رای به عنوان دستاوردی بزرگ در بیش از یک‌صد سال فداکاری یک ملت و در کوران دو انقلاب مشروطه و سال 57 به دست آمده، تاکید کرد: صندوق رای میراث انقلاب و امام و دستاورد به بلوغ‌‌رسیده از مشروطه است.

علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود یادآور شد: صندوق رای نه ترس دارد و نه قهر می‌پذیرد و چیزی جز میانجی و داور میان حکومت و شهروندان نیست.

وی با تاکید بر اینکه امروز برخی گلایه و انتقاد دارند که دامنه انتخاب‌ها محدود شده، گفت: آحاد جامعه آنچه را که انتظار داشتند در میان نامزدهای نهایی، نمی‌بینند اما جامعه ما نشان داده که همیشه فرصت‌‌هایی باورنکردنی خلق می‌کند.

ربیعی با بیان اینکه نیروی جمهوریت ما از درون خواست اکثریت می‌جوشد، اظهار کرد: مردم حتما می‌توانند با مشارکت خود، ‌در میان نامزدهای موجود نزدیک‌ترین فرد را به آرمان‌های خود انتخاب کنند.

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره روند مذاکرات وین و اینکه چه موانعی برای پایان زودهنگام تحریم‌ها وجود داشته؟ گفت: مانع عمده‌ای بر سر مذاکرات احیای برجام نیست و تفاهم‌های اصولی درباره اقدامات طرفین، به دست آمده و امیدواریم که تا پیش از انتقال تصدی دولت بتوانیم احیای کامل برجام را اعلام کنیم.

وی با اشاره به اینکه مذاکرات وین تحت تاثیر انتخابات قرار نخواهد گرفت، اظهار کرد: این مذاکرات براساس رویه‌ای مستقل و با هدایت رهبری تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه دارد. دولت مصمم است رسالت خود را انجام داده و کشور را بدون تحریم‌های غیرقانونی تحویل دولت آینده بدهد.

ربیعی تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که فصل انتخابات برکات زیادی دارد ازجمله اینکه برخی از افراد که طی سال‌های اخیر حتی حاضر نبودند که فشار تحریم را در وضعیت اقتصادی کشور به رسمیت بشناسند، سال‌ها با پذیرش کنوانسیون‌های FATF مخالفت می‌کردند یا با سیاست‌های دولت در دفاع از آزادی‌های قانونی شهروندان در فضای مجازی مخالف بودند، امروز پیشگام‌تر از دولت دنبال رفع تحریم‌ها هستند و از گشایش در فضای مجازی صحبت می‌کنند. البته ما از همین مواضع در جهت دفاع از حقوق مردم، استقبال می‌کنیم و آن را به فال نیک می‌گیریم و خوشحالیم که امروز خیلی‌ها به دیدگاه دولت رسیده‌اند و در مورد تعامل با همه جهان سخن می‌گویند.

ربیعی اظهار کرد: جالب است این روزها می‌شنویم که عده‌ای می‌خواهند با فرار رو به جلو احتمال مشارکت کم را به نارضایتی از دولت گره بزنند. این‌گونه بیانات نوعی نیش زدن به جامعه است. اگر مردم به آینده امید داشته باشند و توانایی آن را در نامزدها ببینند، برای تغییر وضعیت موجود اتفاقاً مشارکت بیشتری خواهند داشت.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره آخرین راه‌حل برای پرداخت بدهی عراق به ایران تأکید کرد: در ماه‌های گذشته بسیار شنیده‌ایم نیازی به رفع تحریم نداریم و با همسایگان مشکلات تبادلات ارزی را حل خواهیم کرد. واقعیت امر این است که تحریم‌های دولت آمریکا در سه سال گذشته آن‌قدر سنگین و بی‌رحمانه به منظور نابودی اقتصاد ایران طراحی شده بود که حتی به دوستان نزدیک ما در جهان هم اجازه نادیده گرفتن آن تحریم‌ها را نمی‌داد.

سخنگوی دولت یادآور شد: عده‌ای عامدانه این واقعیت‌های روشن‌تر از روز را نمی‌خواهند ببینند و با درکی ساده و ناقص از سازوکارهای مالی بین‌المللی، دولت را متهم به کوتاهی در کار با همسایگان می‌کنند. البته خوشحالیم که برخی امروز به لطف انتخابات از مواضع دیروز خود برگشته‌اند و از ضرورت رفع تحریم‌ها حرف می‌زنند. به هر حال، این تجربه تلخ نشان می‌دهد برای تعمیق همکاری با همسایگان نیاز به تحریم‌زدایی داریم.

ربیعی در پاسخ به این سوال که تحریم و کرونا موجب فشارهای اقتصادی زیادی به کشور شده اما نامزدهای انتخابات اشاره‌ای به آن نمی‌کنند، تصریح کرد: متاسفانه این رویه‌ای بوده که در سه سال گذشته شاهد آن بودیم و تاثیر بسیار زیادی در جعل واقعیت‌ها و ناامیدکردن مردم داشت و آثار آن را در بی‌تفاوتی مردم نسبت به کارآمدی نظام می‌بینیم. امروز هم برخی جریان‌های سیاسی و اظهارات مطرح شده در تبلیغات انتخاباتی، با کلی‌گویی‌های بی‌نتیجه و فرافکنی، همچنان دیواری کوتاه‌تر از دیوار دولت پیدا نمی‌کنند و به روند تحریف واقعیت‌ها ادامه می‌دهند.

سخنگوی دولت یادآور شد: دولت برخلاف افراد و نهادهایی که منافع جناحی را بر مصلحت ملی ترجیح داده‌اند، مصلحت عمومی را به منافع دولت که در گفتن واقعیت‌ها بود، ترجیح داد اما این را هم می‌دانیم که نه تنها تاریخ به خوبی و در آینده با افشا شدن واقعیت‌های مکتوم قضاوت خواهد کرد، بلکه مردم ما در عصر ارتباطات جمعی آگاه‌تر از آن هستند که فربب تحریف واقعیت‌ها را بخورند و تسلیم شعارهای توخالی و فرافکنی‌هایی ناشی از ضعف شوند.

ربیعی تصریح کرد: دولت آینده فارغ از اینکه متعلق به کدام جریان سیاسی باشد، میوه مدیریت دولت و استقامت مردم در سختی‌ها را خواهد چید و در یک سال آینده حتی با یک مدیریت متوسط شاهد کاهش نرخ ارز و کاهش نرخ تورم خواهیم بود.