یک عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: مردم از این حرف‌هایی که فلانی دزد است و نگذاشتند ما کار کنیم خسته شده‌اند چنین بحث‌هایی روان مردم را بیشتر از این که هست آزرده و ناامید می‌کند و بقیه اعتماد تضعیف شده را هم از بین می‌برد.

محمدصادق جوادی حصار در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره این‌که پس از ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری مشاهده می‌کنیم برخی از نامزدها فعالیت‌های انتخاباتی خودشان را در فضای مجازی آغاز کرده‌اند، با این عملکرد شرایط به نفع کدام جریان خواهد بود، گفت: باتوجه به شرایطی که پیش آمده و گفت‌وگوهایی که طی این چند وقت اخیر به ویژه در کلاب هاوس بین افراد در حال شکل‌گیری است، باعث می‌شود نوسانات، تصمیم‌سازی و تصمیم گیری‌ها بسیار کوتاه‌مدت شود و از همین  رو با قاطعیت نمی‌توان گفت چه اتفاقی رقم می‌خورد.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان این که یکی از معیارهای تعیین‌کننده برای فضاسازی در انتخابات، خروجی شورای نگهبان است، اظهار داشت: این شورای نگهبان است که مشخص می‌کند چه کسانی تائید صلاحیت قطعی می‌شوند و تا زمانی که این مهم اعلام نشود، با حدس و گمان نمی‌توانیم صحبت کنیم.

وی با اشاره به این‌که در این دوره از انتخابات ما با چندین مولفه رو‌به‌رو هستیم، عنوان کرد: معتقدم اگر اصلاح‌طلبان گزینه مناسبی برای رأی‌آوری و اجماع داشته باشند، می‌توانند تاثیرگذار باشند. از سوی دیگر اگر انگیزه‌های سیاسی و عمومی در مردم افزایش پیدا کند و آنان امید بیشتری به رونق کسب و کار، توسعه  آرامش و ثبات در جامعه  داشته باشند، مشارکت بالاتر می‌رود.

جوادی حصار با تاکید بر این‌که در بحث برجام اگر تکلیفش زودتر روشن و نتیجه‌اش مشخص شود تاثیری روی مشارکت عمومی دارد، عنوان کرد: ما همیشه یک مولفه تعیین‌کننده در امر انتخابات داریم  و آن این است که افزایش مشارکت می‌تواند به فعال‌سازی لایه‌های خاکستری جامعه بی‌انجامد و هنگامی که چنین امری رخ دهد، سابقه نشان داده است رأی به سبد جریان اصلاح‌طلب و منتقدان سیاسی و اجتماعی جامعه ریخته می‌شود و افزایش مشارکت چشم‌گیری ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: اگر این مولفه‌ها اتفاق بیفتند، می‌توانیم امیدوار باشیم که رقابت بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان است اما اگر چنین چیزی رخ ندهد رقابت به سمت«اصولگرا -اصولگرا» باز می گردد.

جوادی حصار خاطرنشان کرد: ممکن است در جریان اصولگرایی اسم‌ها به معتدل و افراطی و غیره تغییر پیدا کند، اما در عملکرد چیزی تغییر نمی‌کند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر معتقدم با شفافیت و قاطعیت به هیچ عنوان نمیشه صحبت کرد و باید مشاهده کرد که در پروسه‌های مبارزات انتخاباتی چه چیزهای مطرح می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به مناظرات انتخاباتی در صداوسیما گفت: امیدوارم در این دوره از مناظرات که از سوی رسانه ملی پخش می‌شود، شاهد موج طوفنده افشاگری‌ نامزدها علیه هم نباشیم و کاندیداهای محترم به سمت ایجاد امید گام بردارند تا ناامید کردن مردم.

وی یادآور شد: در دوره‌های قبل چیزی جز تأسف هنگام تماشای مناظرات انتخاباتی باقی نمی‌ماند و انسان فقط متاسف می‌شد! چرا که  مشاهده می‌کردیم رئیس فعلی قوه مجریه و مقننه جلوی ملت ایستاده‌اند و همدیگر را متهم می کنند و توقع هم دارند، پس از این گونه گفت‌وگوها مردم امیدوار شوند به این‌که یک روزنه‌هایی از امید وجود دارد که به اصلاح امور بپردازند.

جوادی حصار با بیان این‌که نامزدها باید به فکر آینده باشند و به گونه دیگری هنگام مناظرات عمل کنند،‌ عنوان کرد: کاندیدای ملت اگر به فکر آینده باشند، حرف‌های امیدبخش می‌زنند و برنامه‌هایشان را بر اساس توسعه و ثبات مطرح می‌کنند. مردم از این حرف‌هایی که فلانی دزد است و نگذاشتند ما کار کنیم خسته شده‌اند چنین بحث‌هایی روان مردم را بیشتر از این که هست آزرده و ناامید می‌کند و بقیه اعتماد تضعیف شده را هم از بین می‌برد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که شاهد بودیم در این دوره از انتخابات افراد بسیاری از جناح اصولگرا ثبت‌نام کرده‌اند، آیا این برخلاف گفته‌های این جریان نیست که می‌گفتند نامزدهای نهایی آنان جلیلی است و شاید این اشخاص خود را بالاتر رئیسی می‌بینند که در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: حتما همین طور است، اگر قرار بود به اجماع برسند که تا حالا اعلام کرده بودند رئیسی نامزد نهایی این جریان است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: حتی زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که کاندیداتوری آقای رئیسی مورد موافقت دوستانشان قرار نگرفته و به نوعی دلخوری به همراه داشته است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که کاملا آشکار است، این است که جریان اصولگرایی در پناه جَوی که ایجاد کرده‌اند، بسیار به خودشان امیدوار شده‌اند و فکر می‌کنند در فضای اقلیتی حتما ریاست‌جمهوری را به دست می‌گیرند و به دلیل آن‌که چنین جوی را ایجاد کرده‌اند، یک اطمینان کاذب بدست آورده‌اند. اطمینان به وجود آمده ولو کاذب این است با یکدیگر رقابت کنند و فضا را برای خودشان خالی نکنند تصورم جدال بین اصولگرا و اصولگرا است و شاید این یکی از شاخصه‌های اصلی این دوره از انتخابات باشد.