یک کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه اصلاح‌طلبان در شرایط پیش آمده، باید چه کنند، گفت: باید بتوانیم فضای آینده را با ارتباط گرفتن تنگاتنگ با بخش‌های مختلف اجتماع و مردم مدیریت کنیم و کنشگری سیاسی را جدا از حضور در قدرت پیگیری کنیم که قطعا این موضوع با داشتن یک تدبیر بهتر و مانیفست عملیاتی قابل اجرا است. غلامرضا انصاری در گفت‌وگو با ایلنا افزود: به دلیل ناکارآمدی دولت، مجلس و نهادهای انتخابی مثل شورای شهر و برخی مداخلات، عملا توان کنشگری از این نهاد‌ها گرفته شده است؛ در این شرایط اگر شورای نگهبان به طور کامل صلاحیت‌ها را هم تایید می‌کرد و اصلاح‌طلبان نیز از فیلتر رد می‌شدند باز هم به دلیل انفعالی که در مردم به وجود آمده بود، رأی نمی‌آوردند. قائم مقام حزب اتحاد ملت ادامه داد: جریان اصلاح‌طلبی و تشکل‌های سیاسی باید تمام توان را روی این موضوع بگذارند که یک دولت در سایه و مانیفست اجرایی کارآمد را در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی تبیین و برنامه‌های آن را اعلام کنند و نقدشان  را منصفانه نسبت به جریان حاکم انجام دهند. عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اثرگذار خواندن رفتار سیاسی مردم، تاکید کرد: در آینده و در صورت کارآمد شدن برنامه‌های اصلاح‌طلبان ‌از یک سو و یک دست شدن قدرت که منجر به ناکارآمدی، سکون و عدم تحرک مثبت علمی می‌شود، از سوی دیگر، این اثر گذاری می‌تواند بستری به وجود بیاورد که نیروهای توانمند و متخصص با برنامه کاملا عملیاتی و علمی بتوانند  در جامعه حضور بیابند.

ساختاری منسجم باید جایگزین  شورای عالی اصلاح‌طلبان شود

انصاری درخصوص عملکرد شورای‌عالی اصلاح‌طلبان گفت: گستردگی شورا اختلاف نظر را در درون آن بسیار زیاد کرده و شورا را از حالت تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کاملا فعال و علمی، دور کرده است. باید تشکیلات جدیدی که انسجام، هماهنگی و یگانگی در گفتار و کردار و عملشان وجود داشته باشد، شکل بگیرد.

عضو سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه جریان اصولگرا جریانی منبعث از قدرت بوده و عملا هیچ‌گاه برای خودش حضور در  اجتماع و بطن آن را الزامی احساس نکرده است، اظهار داشت: بنابراین به صورت طبیعی ادبیات اصولگرایان به جای گفت‌وگو با نیروهای جریان مقابلشان یعنی اصلاح‌طلبان و اپوزیسیون داخلی که جریان روشنفکری محسوب می‌شوند و همچنین نیروهای منفرد سیاسی و حتی با نیروهای درونی خود آمرانه است.

جریان اصولگرایی به سمت پوپولیسم خواهد رفت

انصاری با اشاره به وحدت اصولگرایان گفت: اگر عنصری مثل اصلاح‌طلبان در مقابل آنها قرار داشت، اجماع و انسجام ظاهری در درون خودشان شکل می‌دادند اما اکنون که رقیب اصلی نیست قطعا درگیری و جدالشان ادامه پیدا می‌کند.

وی درباره هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: به نظر من فرقی نمی‌کند که چه کسی رئیس باشد؛ چه نو اصولگرایی که منابع نجومی در اختیار دارند و چه جریان احمدی‌نژاد، پایداری‌چی‌ها و یا اصولگرایان سنتی؛ جریان اصولگرایی به سمت شعارهای پوپولیستی پیش خواهد رفت و جدال خودشان را با اعتدالیون و کسانی که امروز دولت را در اختیار دارند، گسترده‌تر خواهند کرد.