سخنگوی وزارت خارجه درباره توافق ایران و آژانس و موضوع دسترسی‌های پادمانی تاکید کرد که تمدید توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقض قانون مجلس نخواهد بود.

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری دیروز خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در چند روز آینده توافق سه ماهه صورت گرفته بین ایران و آژانس به اتمام می‌رسد، آیا با توجه به روند مذاکرات وین قرار است این توافق تمدید شود، توضیح داد: در مورد توافق صورت گرفته باید به چند نکته توجه کنیم، در ابتدا اینکه قانون مجلس‌الزام‌آور است و آنچه که بین ایران و آژانس توافق شده است در همان چارچوب است.

وی گفت: قانون مجلس بر توقف دسترسی‌های فراپادمانی آژانس تأکید کرده است. این موضوع از سه ماه گذشته آغاز شده و آژانس هیچ دسترسی فراپادمانی ندارد. توافقی که بین دو طرف صورت گرفته این بود که فیلم‌ها ضبط شود و در اختیار آنها (آژانس) قرار نگیرد. در پایان سه ماه می‌توانیم تصمیم بگیریم که نوارها پاک شود و یا اینکه بر اساس تصمیماتی که صورت می‌گیرد این توافق تمدید شود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: توافقی که بین ایران و آژانس از جمله در مورد این فیلم‌ها صورت گرفته یک موضوع داخلی بین ایران و آژانس است و اگر این توافق را ادامه دهیم نقض قانون مجلس نخواهد بود.

خطیب‌زاده تصریح کرد: با توجه به روند مذاکرات صحبت‌هایی صورت گرفته که به این توافق و فرصت ایجاد شده با آژانس فرجه‌ای داده شود و اگر مذاکرات در مسیر درستی باشد شاید این تصمیم گرفته شود ولی در هر صورت دسترسی‌های فراپادمانی به آژانس داده نمی‌شود.

موضوعی به نام «توافق اولیه» در وین وجود ندارد

خطیب‌زاده در بخش دیگری از نشست خبری خود درباره روند مذاکرات وین، اظهار کرد: هنوز گفت‌وگوها ادامه دارد؛ هر سه کارگروه کارهای خود را انجام دادند. درصد قابل توجهی از مسائل باقیمانده در این کارگروه تکمیل شده، درصدی هم به تصمیمات سیاسی نیاز دارد. او تصریح کرد: موضوعی به نام توافق اولیه وجود ندارد و هیچ توافقی صورت نمی‌گیرد مگر اینکه همه شرایط اتفاق بیفتد.

همسر ظریف ممنوع‌الخروج نیست

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی از کانال‌های خبری مدعی شده‌اند که همسر محمدجواد ظریف ممنوع‌الخروج شده است، ضمن تکذیب آن، تصریح کرد: همسر آقای ظریف ایشان را در سفر به سوریه و ادامه سفر ایشان همراهی کرده اند و این شایعات ارزش پرداختن ندارند.