رئیس هیأت روسیه در مذاکرات برجام ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوها پیرامون فعال شدن توافق هسته‌ای ایران در عرض یک ماه آینده به نتیجه برسد.

به گزارش ایرنا، میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در گفت‌وگو با نشریه هندی گاردین گفت که این روند آسان نخواهد بود اما می‌توان به موفقیت آن در یک ماه امیدوار بود.

مقام روس با اشاره به وعده دولت جو بایدن برای بازگشت به برجام هشدار داد که اگر کاخ سفید تعلل و از وعده‌های داده شده عقب‌نشینی کند، با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در ایران، ممکن است در ادامه  کار مذاکرات دشوار شود.

اولیانوف در پاسخ به سوالی درباره تدابیر جبرانی ایران تحت برجام هم گفت: ما از این مسئله خرسند نیستیم اما درک می‌کنیم که انحراف ایران از تعهداتش ناشی از سیاست فشار حداکثری آمریکاست.

وی افزود: در این مقطع که مذاکرات درباره احیای توافق هسته‌ای جریان دارد از تمام طرف‌ها از جمله ایران، تروئیکای اروپا و همچنین آمریکا می‌خواهیم تا از گام‌هایی که می‌تواند روند مذاکرات را دشوار کند پرهیز کنند. تمام مشکلات جاری پس از توافق درباره نحوه احیای برجام قابل حل است و باید روی این هدف متمرکز شویم.

گفتنی است روز گذشته یکی دیگر از سلسله جلسات نشست کمیسیون مشترک برجام که از ساعت ۱۴ به وقت وین در گراندهتل وین آغاز شده بود، پایان یافت و قرار شد گفت‌وگوها در هفته آینده ادامه یابد.

در این نشست، روسای هیأت های مذاکره کننده کشورهای طرف‌برجام به بحث و بررسی در خصوص آخرین وضعیت گفتگوهای فنی و پیش‌نویس های اولیه متون و نحوه تداوم گفتگوها پرداختند.

عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در عین حال تأکید کرد که هیأت ایرانی هر زمان که روند گفت‌وگوها به سمت زیاده‌خواهی، وقت‌کشی و چانه‌زنی‌های غیرمنطقی برود، گفت‌وگوها را متوقف خواهد کرد.