یک کارشناس روابط بین‌الملل با تاکید بر اینکه برای خرید واکسن کرونا هم باید عضو FATF شویم، گفت: با دستوری که رهبری داده و موافقتی که ایشان با درخواست دولت برای بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت داشتند، راه پیوستن ایران به FATF نسبت به گذشته هموارتر شده است اما نباید این مسئله به تاخیر بیفتد.

علی بیگدلی با بیان اینکه با عضویت ایران در FATF راه حل و فصل مشکلات بانکی باز می‌شود، در گفت‌وگو با ایرنا تصریح کرد: یکی از مهمترین مسائلی که موجب بروز شرایط اقتصادی کنونی شده، قفل شدن همکاری‌های بین بانک‌های ایران با نهادهای مالی و بانکی دنیا است. بخشی از این قفل شدن به خاطر تحریم‌های آمریکا است اما مهمترین علت را باید عضو نبودن ایران در FATF دانست.

وی با یادآوری حضور ایران در لیست سیاه FATF خاطرنشان کرد: قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF موجب شده تا هیچ بانک و نهاد مالی تمایلی به همکاری و مبادلات پولی با ایران نداشته باشد و ایران برای انجام مبادله بانکی حتی با کشورهایی نظیر روسیه و چین یا کشورهای همسایه مانند عراق با مشکل روبه‌رو باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره تاثیر شکست ترامپ و احتمال بازگشت آمریکا به برجام بر بررسی مجدد لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم یادآور شد: قطعا این موضوع تاثیرگذار بوده و موجب می‌شود لوایح FATF با نگاه مثبت‌تری در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار گیرد. به هر حال در دوره قبلی، لوایح FATF در شرایطی مورد بررسی قرار می‌گرفتند که آمریکا از برجام خارج شده بود و دولت ترامپ نیز هر روز تحریم جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کرد. بیگدلی با بیان اینکه باید متوجه باشیم که شرایط نسبت به گذشته متفاوت شده است، عنوان کرد: این مسئله ضرورت اصلاحاتی در استراتژی‌هایمان در سیاست داخلی و خارجی را می‌طلبد. وی با بیان اینکه یادمان باشد نگاه سیاسی و نه حقوقی و فنی به FATF در دوره قبل چگونه موجب قفل شدن روابط بانکی شد، گفت: قفل شدن روابط بانکی موجب شده بود تا روسیه و چین هم به این بهانه همکاری چندانی با ایران نداشته باشند. این استاد دانشگاه افزود: این موضوع موجب شد ایران نتواند مطالبات خود را از کشورهایی مانند کره جنوبی، چین، هند و عراق و... دریافت کند. بنابراین برای رفع این مشکل و حل مشکلاتی که بر سر راه موضوعاتی مانند خرید واکسن کرونا وجود دارد، باید در FATF عضو شویم.