محبوبه ولی

 

یکی از آفاتی که گریبانگیر خطبا و ائمه جمعه و اساسا آنهایی که پیوسته بر منابر نشسته‌اند و نطق می‌کنند می‌شود، همین است که نمی‌توانند به توصیه حکیم نظامی عمل کرده، کم گویند و گزیده گویند چون دُر. همین می‌شود که همواره خطبه‌های آنها آغشته به جنجال‌آفرینی و حاشیه‌سازی است.

آیت‌الله احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد یکی از بزرگترین حاشیه‌سازان این دسته است که اظهاراتش درباره نحوه‌ای که زن و مرد یکدیگر را صدا می‌زنند مانند بسیاری از اظهارات دیگرش با واکنش‌های بسیار مواجه شده است.  لیست جنجال‌آفرینی‌های این خطیب جمعه بسیار بلندبالاست؛ اما یکی از عجیب‌ترین و معروف‌ترین آنها، اظهارات وی در دی‌ماه 96 درباره انتخابات شورای شهر مشهد است.

او آن سال پس از آنکه شکست در انتخابات شورای شهر را دلیل اختلافات داخلی جریان نزدیک به وی عنوان کرد، به جریانی که خواستار پیروزی آنها در انتخابات بوده، گفت «بروید زنای محصنه بکنید، عرق بخورید و انواع فسق و فجور را بکنید بعد هم توبه کنید، خدا شمارا می‌بخشد اما این گناهی که شما در حال ارتکاب آن هستید که ممکن است سرنوشت اسلام و مسلمین در دست غیر بیفتد حتی اگر تا روز قیامت انواع عبادت‌ها را انجام دهید، جهنمی مسلم هستید، زیرا خیانت به اسلام و مسلمین کردید.» گرچه علم ‌الهدی سابقه طولانی در اظهارات شگرف داشت اما این گفته‌های وی بسیار مایه تحیر شنوندگان شد و خیلی پرسیدند مگر قدرت چقدر ارزش دارد که می‌توان انواع گناهان را مرتکب شد اما آن را نباید از دست داد؟ وانگهی مگر کسب قدرت برای مردان دینی، به خاطر اجرای احکام الهی نیست؟ پس چگونه است که همین مردان دینی توصیه به انواع فسق و فجور می‌کنند؟!

از آن جایی که خطبه‌های نماز جمعه و خطبای آن بسیار جامع‌الاطراف هستند و به همه امور ورود می‌کنند، علم‌الهدی نیز جمعه گذشته، پس از آنکه توافق اخیر ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را خلاف قانون خواند، گریزی هم به روابط همسران و نامیدن یکدیگر در خانه زد

لیستی بلندبالا از اظهارات جنجالی

پارسال زمانی که اوضاع داخلی لبنان و عراق بسیار متشنج بود نیز اظهارات علم‌الهدی درباره نفوذ ایران در این دو کشور، بسیار خبرساز شد. گذشته از این نطق‌های سیاسی، او اما همواره حواشی بسیاری نیز در حوزه اجتماعی می‌آفریند؛ با اظهاراتی درباره حجاب، شادی، کنسرت و حتی سفر.

مثلا همین دو سال پیش در توصیه‌هایش پیرامون اقتصاد مقاومتی، سفر رفتن تفریحی خانواده‌ها را بی‌تقوایی خوانده و گفته بود: «اینکه در دستگاه‌های رسانه‌ای تبلیغ گردشگری می‌کنید صحیح است؟ یک پارک رفتن در یک روز برای یک خانواده چه هزینه‌ای دارد؟ مسافرت تفریحی چه مقدار هزینه و چقدر هزینه دارد و چقدر ضروری است؟ از نظر نظام اقتصادی این اشتباه است. اینها همه مسائلی است که نظام اقتصادی ما را از اساس تقوای اقتصادی بهم می‌زند و جامعه ما را از بستر تقوای اقتصادی خارج می‌کند و شاهد هستید که در جریان اقتصاد کشور ما این همه بی‌ثباتی شکل می‌گیرد.» جالب این بود که نوک پیکان انتقاد او، نه صرفا سفرهای خارجی، بلکه حتی پارک رفتن خانواده‌ها را نیز هدف گرفته بود که با واکنش‌های بسیاری مواجه شد.  تازه‌ترین اظهارات او اما به خطبه‌های نماز جمعه اخیر مشهد مربوط می‌شود.

از آن جایی که خطبه‌های نماز جمعه و خطبای آن بسیار جامع‌الاطراف هستند و به همه امور ورود می‌کنند، علم‌الهدی در خطبه نماز جمعه گذشته، پس از آنکه توافق اخیر ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را خلاف قانون خواند، گریزی به روابط همسران در خانه زد و گفت: «متأسفانه با تأثیر فرهنگ غرب زن و همسر در خانه همدیگر را با اسم کوچیک صدا می‌زنند، در لایه اول زندگی که صمیمیت بین زن و شوهر حاکم است اگر همدیگر را با اسم کوچیک صدا بزنند مانعی ندارد، اما در لایه دوم که لایه ظاهری زندگی است باید حرمت زن و شوهر حفظ شود.»

ابطحی با بیان اینکه علی علیه‌السلام بارها فاطمه را با اسم کوچکش در برابر دیگران صدا می‌زد، خطاب به علم‌الهدی ادامه داد: حضرت آیت‌الله! چرا سلیقه شخصی‌تان را به نام دین و خدا و اسلام مظلوم مطرح می‌کنید؟ عذاب این دین‌هراسی بسیار سخت است؛ نکنید

آقای رئیسی! به پدرزن مشورت دهید

گفته‌های او درباره روابط زن و شوهر و لایه‌ اول و دوم و صمیمیت و چگونه صدا زدن زن از سوی مرد، دو روز گذشته با واکنش‌های متعددی مواجه شد. جالب آنکه بخش اعظمی از این واکنش‌ها نیز از سوی بخش دیگر جامعه روحانیت صورت می‌گیرد.

در همین رابطه، محمدتقی فاضل‌میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگویی، علم‌الهدی را پدیده عجیبی خطاب کرد و گفت: «اگر زن و شوهر به اسم کوچک همدیگر را صدا نزنند چه بگویند!؟ بگویند ضعیفه یا هو؟»

سیدمحمدعلی ابطحی، روحانی دیگری که عضو مجمع روحانیون مبارز است، در یادداشت کوتاه تلگرامی نسبت به اظهارات روز جمعه آیت‌الله علم‌الهدی، واکنش نشان داد و با مخاطب قرار دادن ابراهیم رئیسی، داماد علم‌الهدی، نوشت: «آقای رییسی! شما که خوب حرف می‌زنید، کمی به پدر زن برای سخنرانی‌هایش مشورت بدهید. والا. آقای علم الهدای معروف مشهد ما، افاضات فرمودند که زن و شوهر یکدیگر را با اسم کوچک صدا نزنند. این جمله متاسفانه طنز ضد انقلاب نیست. این خوراک ضد انقلاب و ضد اسلام است که از تریبون دینی وبا نام امام جمعه منتشر می‌شود. همان که دیگران را به این اتهام به تشویش اذهان عمومی متهم می‌کنند.»

خطری برای ته مانده دین ملت

او در یادداشت خود با بیان اینکه پیامبر برای همسرش شعر می‌خواند و علی علیه‌السلام بارها فاطمه را با اسم کوچکش در برابر دیگران صدا می‌زد، ادامه داد: «حضرت آیت‌الله! چرا سلیقه شخصی‌تان را به نام دین و خدا و اسلام مظلوم مطرح می‌کنید؟ عذاب این دین‌هراسی بسیار سخت است؛ نکنید.»

بسیاری نیز به شخصیت‌های انقلابی اشاره کرده‌اند که همسر و دختران خود را با نام کوچک صدا می‌کرده‌اند. ابطحی به امام خمینی اشاره کرده که عروسش را در شعر منتشرشده‌اش «فاطی» نام برده و عصرایران نیز در یادداشتی به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرده و نوشته است: «سال ۶۰ هم که هاشمی رفسنجانی یک سوپرانقلابی بوده و تحت تاثیر هیچ فرهنگی قرار نداشته است! در خاطراتش که هدفی جز انتشار آن نداشته است، از همسران و دخترانش نام می‌آورد.»

عصر ایران سپس پرسیده آیا آیت‌الله هاشمی که همسرش را عفت صدا می‌زد، تحت تاثیر فرهنگ غرب بود؟

القصه اینکه اکثر این انتقادات و نکوهش‌ها بر این واقعیت تاکید می‌کنند که اظهارات این چنینی حضرت آیت‌الله و حضراتی مانند وی، همین ته مانده دین و ایمان مردم را هم می‌شوید و می‌روبد و با خود می‌برد. با این حال علم‌الهدی و بسیاری دیگری چون او همچنان بر منابر خطبه می‌خوانند و پنداری هراسی از بر باد رفتن دین ندارند.