رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه پایان زندگی دولت و حتی حیات سیاسی ترامپ فرا رسید، گفت: این چهار سال ظلم، زیر پا گذاشتن قانون و مقررات بود. امروز انتظار ما از آنهایی که قدرت را در کاخ سفید در دست می‌گیرند، این است که به قانون و تعهدات برگردند و اگر بتوانند در چهار سال آینده تمام لکه‌های سیاه چهار سال قبل را پاک کنند، البته اگر پاک شدنی باشد زیرا برخی از لکه‌ها پاک شدنی نیست.

«حسن روحانی» دیروز در جلسه هیات دولت افزود: آمریکا اگر به تعهداتش عمل کند، ما هم به تعهدات خود عمل می‌کنیم. ترامپ مرد و برجام زنده ماند. تمام تلاش او از بین بردن برجام بود. تندروهای عربستان و اسراییل به دنبال آن بودند. برجام امروز زنده است و سرحال‌تر از دیروز است

وی یادآور شد: دفتر سیاه ترامپ برای همیشه بسته شد. آدمی که حکومت منحوس او پایان پیدا کرد، میراثی که از خودش به جا گذاشت در این چهار سال دو قطبی کردن جامعه آمریکا بود.

روحانی گفت: انزوای سیاسی آمریکا از میراث ترامپ است. آمریکا در سیاست‌ها تنها ماند. آنجایی که علیه فلسطین کار می کرد تنها ماند و اکثریت دنیا با او مخالفت و مبارزه کردند. آنجایی که روبروی برجام ایستاد تنها ماند. در سازمان‌های بین‌المللی تنها ماند. حداقل در سازمان ملل و در شورای امنیت در ۴ نوبتی که موضوع مطرح بود چه سالی که ترامپ ریاست شورای امنیت را در سال ۱۳۹۷ برعهده گرفت و سران شورای امنیت را دعوت کرد که برجام را محکوم کند تمام ۱۴ عضو در حضور خود او علیه آن صحبت کردند و این فضاحت بزرگ در تاریخ آمریکا در سازمان ملل بود.

ساکنین جدید کاخ سفید لکه‌های سیاه چهار سال قبل را پاک کنند

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه ساکنان امروز کاخ سفید باید به قانون، مقررات بین‌المللی و قطعنامه‌ها از جمله ۲۲۳۱ بازگردند، بیان کرد: اگر آنها به قانون برگردند و صادقانه بیایند و به قانون بازگردند، طبیعی است ما هم به تمام تعهدات‌مان عمل خواهیم کرد. برای دنیا و ملت ما روشن شد سیاست فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی نسبت به ایران ۱۰۰ درصد شکست خورده است.  

روحانی با بیان اینکه مردم در طول این سه سال رنج کشیدند ولی امروز شکست سیاست فشار حداکثری بر همه مبرهن است، یادآور شد: مردم صبورانه تحمل کردند و ما از این شرایط عبور کردیم. حتی در یک سال اخیر که کرونا ضمیمه تحریم شد، ترامپ باز مرتکب جنایات جدید شد و حتی مانع خرید واکسن کرونا شدند. برای خرید دارو سنگ‌اندازی کردند، هر کجا هر اقدامی توانستند علیه ملت ایران انجام دهند، انجام دادند ولی شکست خوردند.

ترامپ مرد و برجام زنده ماند

رئیس‌جمهور گفت: آن کسی که دولتش تمام شد، سیاست بلد نبود، برج‌ساز بود و سیاست را در برج‌سازی می‌دید ولی کسانی که امروز آمدند، سیاست را بلد هستند.

رئیس‌ شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: اگر آنها قطعنامه ۲۲۳۱ که را که خودشان امضا کردند، امضا کرده و عمل کنند، امضا خواهند دید. اگر فرمانی صادر کردند، به ازای آن در ایران فرمان خواهند دید. اگر اجرای موثر تعهدات‌شان را انجام دادند، این طرف هم اجرای تعهدات موثر را خواهند دید.

روحانی با تاکید بر اینکه توپ امروز در زمین واشنگتن است، گفت: اگر به تعهدات‌شان عمل کنند، ما هم به تعهدات خود عمل کنیم. ترامپ مرد و برجام زنده ماند. تمام تلاش او از بین بردن برجام بود. تندروهای عربستان و اسراییل به دنبال آن بودند. برجام امروز زنده است و سر حال‌تر از دیروز است. او با آن پرونده سیاهش رفت و ایران با پرونده مقاومتش باقی ماند.

وی با بیان این که همه باید واقعیت را بگوییم و نمی‌شود واقعیات را پنهان کرد، گفت: آنچه در این سه سال بر سر ما آمد توطئه‌های ترامپ بود. اگر این توطئه‌های ترامپ را کنار بگذارید و اگر مثل سابق نفت می‌فروختیم و بانک‌ها و بیمه و کشتیرانی ما فعالیت خود را داشت، شرایط ما با امروز کاملا متفاوت بود.  این که ما در بودجه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه تعیین کردیم دلیل آن چیست و آنهایی که مخالف هستند، باید اثر کار خود را بدانند در زمینه توضیح خواهم داد.

رئیس‌جمهوری افزود: آنچه انجام گرفت توطئه آنها بود که نسبت به اهداف خود صد در صد شکست خوردند. می‌خواستند حکومت و نظام ما را از بین ببرند. می‌خواستند مردم را به خیابان بیاورند که همه اینها شکست خورد. البته رنجی برای مردم ما گذاشتند و ننگی برای خودشان.

رئیس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: امروز آمادگی داریم که اگر طرف مقابل با صداقت به میدان بیاید این مسائل حل و فصل شود. خیلی سریع هم می‌تواند حل شود. اصلا هیچ پیچیدگی حقوقی ندارد. بگویند به تمام تعهدات عمل می کنیم ساعت بعد ما به همه تعهدات خود عمل می‌کنیم. البته اگر اراده و صداقت باشد اگر نباشد مهم نیست و ما کار خود را انجام می‌دهیم.  

توقع ما حمایت حداکثری از دولت در برابر فشار حداکثری ترامپ بود

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: آمریکا فشار حداکثری را انتخاب کرد. توقع این بود که همه دوستان سیاسی ما هم حمایت حداکثری از دولت را انتخاب می‌کردند بعضی‌ها این کار را کردند، خدا خیرشان بدهد. بعضی‌ها این کار را نکردند و این در تاریخ زندگیشان خواهد ماند که در روزهایی که ما در میدان جنگ بودیم و در برابر یک آدم کثیف و مستبد ایستادگی کردیم، تنها هم بودیم به جای اینکه ما را یاری و کمک کنند زبان دیگری را انتخاب کردند که زبان خوبی نبود.

در لایحه بودجه جای ادبیات غیرکارشناسی و اتهامات نیست

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۰ و فرایند بررسی آن در مجلس گفت: در لایحه بودجه جای ادبیات غیرکارشناسی و اتهامات نیست. من ۲۷ سال است که در بودجه هستم و برای اولین بار امسال من ادبیاتی را می‌بینم که ناپسند است. ۲۰ سال نماینده مجلس بودم. ۷ سال گذشته در دولت یازدهم و دوازدهم هم ما به مجالس گذشته لایحه دادیم اما سال بیست و هشتم این تجربه ما امسال با همیشه متفاوت است چرا اینگونه است.

روحانی اضافه کرد: مردم از ما همکاری می‌خواهند. ما هر دو نماینده مردم هستیم. من نماینده و وکیل مردم هستم. شما هم وکیل مردم هستید. من رای مردم را دارم شما هم رای مردم را دارید باید با هم همکاری کنیم و در کنار هم باشیم.

 وی با بیان اینکه جای ادبیات سیاسی در بودجه نیست، گفت: بودجه جای اعداد و ارقام و محاسبه و قانونگذاری برنامه سال آینده و حساب و کتاب است. جای شعار نیست که من شعار بدهم یا آنها شعار بدهند چه فایده دارد. من بلدم همه شعارها را جواب بدهم ولی مردم اینها را از من نمی‌خواهند که آنها شعار بدهند و من جواب بدهم. مردم بودجه خوب و زندگی بهتر و معشیت می‌خواهند.

رئیس‌جمهوری با اشاره به نظر دولت در خصوص سهم نفت در بودجه گفت: در بودجه برای نفت دو میلیون ۳۰۰ هزار بشکه گذاشتیم و خواستیم اعلام کنیم فشار حداکثری و تحریم شکست خورد. اما برخی توجه نکردند معنی آن چیست گفتند آیا می‌توانید دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه را بفروشید.

هر کسی چهار عمل اصلی را بلد باشد می‌تواند محاسبه کند، اما...

‌رئیس‌‌جمهوری گفت: هر کسی چهار عمل اصلی را بلد باشد و کلاس دوم دبستان باشد می‌تواند محاسبه کند که شما چه کردید. ما نفت را بر مبنای ۱۱ هزار  ۵۰۰ حساب کردیم شما قیمت دلار را ۱۷,۵۰۰ تومان حساب کردید اینکه خیلی ساده است آدم ارزش پول ملی را کم کند. شما ۶۰۰۰ تومان ارزش پول ملی را کم کردید تا حساب و کتاب تان جور باشد و بعد می‌گویید ما نگفتیم قیمت دلار ۱۷ هزار و ۵۰۰ باشد. پس این دم خروس است و این حرف‌ها با قسم حضرت عباس جور در نمی‌آید.

‌رئیس ‌‌دولت تدبیر و امید چشم انداز روشن برای اقتصاد، شکست تروریسم اقتصادی، بالا بردن ارزش پول ملی و اصلاح معیشت مردم، فروختن اموال دولت و کوچک کردن دولت و چابک کردن آن را از اصول حاکم بر لایحه بودجه ذکر کرد و گفت: ما گفتیم باید کالاهای اساسی ۴۲۰۰ تومان باشد اگر خواستید تغییر بدهید باید در اختیار دولت باشد.

 شما نمی‌توانید تغییر بدهید امروز می‌خواهید تغییر بدهید ۴ ماه بعد اجرا شود در این مدت زندگی مردم، سوء استفاده‌ها و رانت چه می‌شود.

روحانی اظهار کرد: خواهش می‌کنم از کمیسیون تلفیق و رئیس محترم مجلس و نمایندگان دست به دست بدهیم. مسئله زندگی و آینده مردم است با کمک همدیگر بتوانیم بودجه‌ای را نهایی بکنیم هم نظرات دولت و هم نظرات شما مراعات شود اصل هم منافع مردم است.