عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه پالرمو و CFT را بپذیریم نمی‌توانیم صادرات داشته باشیم، گفت: چرا باید این دو کنواسیون را تصویب کنیم در حالی که نمی‌دانیم در آینده چه موارد دیگری را به ما تحمیل می‌کنند.

به گزارش فارس، غلامرضا مصباحی‌مقدم در اولین جلسه از سلسه جلسات «استدلالِ مصلحت» در دانشگاه علامه طباطبایی، افزود: ما سالانه 40 میلیارد دلار واردات و 40 میلیارد دلار صادرات داریم. این موارد چطور انجام شده است؟ این موارد رسمی نیست. اما اگر به این دو کنواسیون ملحق می‌شدیم دیگر هیچ کاری نمی‌توانستیم انجام دهیم و حتی این مبادلات هم انجام نمی‌شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ارائه اطلاعات صرافی‌هایی که ما با آنها کار می‌کردیم به برخی کشورها تاکید کرد: برخی مسئولان بر طبق تعهدات ایران در FATF لیست صرافی‌هایی را که به نوعی تحریم‌ها را دور می‌زدند به واحد اطلاعات مالی طرف‌های خارجی دادند که این امر منجر به شناسایی این صرافی‌ها و ایجاد مشکلاتی شد و آن صرافی‌ها بسته شدند و این خدمتی بود که از ناحیه وزرات اقتصاد و نظام بانکی به آن‌ها شد.

وی اضافه کرد: زمانی‌که دور دوم تحریم‌ها شروع شد، ما نمی‌توانستیم از ظرفیت‌های قبلی استفاده کنیم، یعنی فرصت مناسبی که به دست آورده بودیم از دست رفت و مجدداً کارهای قبلی شروع شد؛ مثلاً بانک ترکیه که خیلی واضح طرف معامله ما بود با پیگیری آمریکا محکوم شد و میلیاردها دلار او را محکوم کردند. همچنین بانکی که در چین با ما همکاری می‌کرد را تعطیل کردند.  

عضو مجمع تشخیص اظهار داشت: ما به آقای ظریف گفتیم اگر به این کنواسیون بپیوندیم چه اتفاقی می‌افتد، گفتند من نمی‎گویم اگر به این دو کنواسیون بپیوندیم مشکلات اقتصادی و روابط بانکی ما حل می‌شود ولی بدتر نمی‌شود.

خب سوال ما این است شما می‌گویید بدتر نمی‌شود ما می‌گوییم بدتر هم می‌شود، شما چگونه جلوی آن بدتر شدن را می‌گیرید و ما معتقدیم اگر بپیوندیم همین چهل میلیون صادراتی که داریم نمی‌توانیم داشته باشیم. مصباحی مقدم درباره وضعیت این لوایج در مجمع اظهار کرد: ما نظر تک تک اعضا را داشتیم و می‌دانستیم چه کسی موافق و چه کسی مخالف است و خیلی روشن بود که بیش از دو سوم افراد مخالف بودند. اینطور نبود که تصمیم سیاسی یا جناحی باشد. آقایان براساس مصالح ملی تصمیم می‌گیرند. بنده نیز با توجه به اینکه تغییری در شرایط، از جمله تحریم‌های آمریکا به وجود نیامده است، همانند دوره‌ قبل مخالف تصویب لوایح پالرمو و CFT هستم.