وزیر کشور:

قاچاق سوخت ۹ میلیارد لیتر کاهش یافت

وزیر کشور با بیان اینکه ۸۰ درصد قاچاق کالا از داخل به خارج مربوط به قاچاق سوخت بوده، از کاهش چشمگیر در این زمینه خبر داد و اعلام کرد قاچاق سوخت ۹ میلیارد لیتر کاهش یافته است. به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی دیروز در حاشیه نشست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در محل وزارت کشور در جمع خبرنگاران گفت: برآورد کلی از ورودی و خروجی کالاهای قاچاق ۱۲ میلیارد دلار است. وزیر کشور تصریح کرد: در حوزه صادرات فرآورده‌ها توسط مرزنشینان با وزارت نفت همکاری خوبی داشته‌اند.

    

رئیس کل گمرک ایران:

حجم تجارت خارجی از مرز ۷۲میلیارد دلار گذشت

رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه ۷۰ میلیون دلار کالاهای گروه ۴ در گمرکات کشور دپو شده است، گفت: با وجود تحریم‌های ظالمانه اقتصادی و تجاری آمریکا علیه ایران، در ۱۰ ماهه امسال بیش از ۷۲ میلیارد دلار تجارت خارجی ثبت شده است. «مهدی میر اشرفی» در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره آمار کالاهای دپو شده در گمرک گفت: با بررسی‌های انجام شده ۷۰ میلیون دلار کالاهای گروه ۴ در گمرکات دپو شده است. این موارد در زمان مناسب ثبت سفارش شده بودند و ممکن است در زمان ثبت سفارش شامل گروه کالایی دو می‌شدند، اما زمانی که به گمرک رسیدند قوانین تغییر کرده بود و شامل گروه کالایی چهار شدند.

هیچ کالای فاسدی وارد کشور نمی‌شود

وی ادامه داد: حقوق مکتسبه برای واردکنندگان این ۷۰ میلیون دلار ایجاد شده است که بخشی از آن مربوط به ۲۰۰ کانتینر لوازم آرایشی و بهداشتی می‌شود. در صورت تغییر نکردن قوانین،  این کالاها باید متروکه یا مرجوع شوند. مراجع تحویل گیرنده در مبادی ورودی، غیر از گمرک هستند و باید بر اساس قانون، کالاها را در مدت مجاز متروکه اعلام کنند.   به گفته میراشرفی، چنانچه کالایی در یکی از مراحل ترخیص فاسد شود، مجوزهای قانونی بهداشت اجازه ورود آن را به کشور نخواهد داد.

قاچاق سازمان‌یافته در گمرک نداریم

رییس کل گمرک ایران در پاسخ به سوال دیگری درباره قاچاق سازمان یافته در مبادی ورودی کشور اظهار کرد: یکی از اقدامات سال گذشته همکاری گمرک با پلیس امنیت است و نیروی انتظامی در  ۱۱ مبادی ورودی دریایی، زمینی و هوایی در کنار همکاران مستقر است و اگر فساد و قاچاق سازمان یافته‌ای وجود داشته باشد، آنها در مبادی حضور دارند.

 ۷۲ میلیارد دلار، حجم تجارت خارجی

رییس کل گمرک ایران درباره آمار تجارت کشور در ۱۰ ماهه نخست امسال گفت: با وجود تحریم‌های ظالمانه و تروریستی اقتصادی و تجاری آمریکا علیه ایران، در این مدت بیش از ۷۲ میلیارد دلار تجارت انجام شده که ۳۵.۵ میلیارد دلار مربوط به صادرات و ۳۶ میلیارد دلار مربوط به واردات بوده است. وی در این زمینه تصریح کرد: بیش از ۲۰ درصد رشد وزنی کالاهای صادراتی و ۳ درصد کاهش ارزش در این مدت داشتیم که البته صادرات برق و خدمات فنی مهندسی کشور در این آمار لحاظ نشده است. همچنین واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۸ درصدی از نظر وزنی را تجربه کرده اما از نظر ارزشی برابر سال گذشته بوده است.

صدرنشینی پتروشیمی در صادرات

به گفته این مقام مسوول، از این میزان واردات ۱۹ میلیون تن مروبوط به کالاهای اساسی بوده است و همچنین پتروشیمی با ارزش ۱۵.۸ میلیارد دلار، ۴۴ درصد سهم ارزشی صادرات را به خود اختصاص داده است. میراشرفی درباره شرکای اصلی تجاری ایران گفت: چین با بیش از ۸ میلیارد دلار، عراق ۸ میلیارد دلار، ترکیه ۴.۱دلار دلار، امارات ۳.۷ میلیارد دلار و افغانستان با ۱.۹ میلیارد دلار جزو مقاصد اصلی صادراتی کشور بوده‌اند.