نخستین جلسه محاکمه گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

در این جلسه، نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و گفت: شخصی به نام عباس ایروانی از طریق تبانی با مدیران بانکی و بدون احراز صلاحیت از طریق ارتکاب رفتارهای مجرمانه موفق به اخذ تسهیلات بانکی خلاف ضوابط شد و از سوی بانک‌های ملی، ‌ مسکن و صادرات تسهیلات دریافت کرد و چندین شرکت خرید و به تولید قطعات خودرو اقدام کرد.

شاه محمدی با بیان اینکه معوقات بانکی ایروانی بیش از 3 هزار میلیارد تومان است، افزود: وی به شبکه‌های بانکی نفوذ کرد و از این طریق اقدام به واردات متعددی کرد.

وی بیان کرد: متهم از طریق پرداخت رشوه و اعمال نفوذ در صاحب منصبان دولتی از طریق کم اظهاری در تعداد کالاهای وارداتی تا سال 95 وجوه کلانی را به صورت نامشروع تصاحب کرد. این در حالی است که متهم عباس ایروانی به جای کم‌اظهاری صدور اظهارنامه خلاف واقع خود جهت بهره‌برداری را در دستور کار خود قرار داد و به مدیران ارشد خود ابلاغ کرد در مواقع لزوم رشوه پرداخت کنند همچنین وی تعرفه 25 درصدی برای خودروهای بنزین سوز را به بهانه آنکه قطعات خودرو گازسوز است 5 درصد در نظر می‌گرفت.

نماینده دادستان با اشاره به قاچاق حرفه‌ای و سازمان یافته قطعات خودرو از سوی متهمان، اظهار کرد: حسب گزارش‌های ضابطان و جوابیه استعلام‌ها متهم عباس ایروانی به میزان ۷۶۴ میلیون و ۳۷ هزار و ۴۲۵ دلار و همچنین امیر رضا رفیعی به میزان ۲۰۱ میلیون و ۶۲۹ هزار و ۸۳۹ دلار و مرتضی روغنی‌ها به میزان ۱۱۸ میلیون و ۲۹۵ هزار و ۸۷۶ دلار، همچنین حامد خاتمی‌پور به میزان بیش از ۱۲۸ میلیون دلار در زمینه قاچاق خودرو مشارکت داشتند.

نماینده دادستان گفت: رقم دست‌اندازی ایروانی به بیت‌المال سالانه بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است که در سال‌های فعالیت وی در مجموع به بیش از ۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

رد پای خاوری

شاه محمدی گفت: متهم ایروانی از اسفند ۸۹ تا مرداد ۹۰، ۶۰۶ میلیون درهم از بانک مسکن دریافت کرده و تا به امروز هیچ وجهی را برنگردانده است و هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان به این بانک بدهکار است که این مورد حاکی از تبانی ایروانی با مدیرعامل و هیأت مدیره اسبق بانک مسکن دارد.

وی ادامه داد: متهم ایروانی ۵۰۰ میلیارد تومان نیز به بانک ملی بدهی دارد و مجموع بدهی وی به بانک صادرات نیز بیش از هزار میلیارد تومان می‌باشد گروه عظام در سال جاری ۱۷.۵ میلیون دلار ارز دریافت کرده، اما به میزان ۴۳ میلیون دلار واردات داشته که مابقی ارز دریافتی توسط شرکت ایران خودرو تامین شده است.

وی افزود: ایروانی اظهار داشته که در قبال دریافت تسهیلات هدایایی را به مدیر عامل اسبق بانک مسکن (شریفی) و مدیر عامل اسبق بانک ملی (خاوری) پرداخت نموده است.