عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بخشی از لایحه بودجه ۱۴۰۰ قابل تحقق نیست، گفت: دولت باید یک تجدید نظر اساسی به نفع مردم در بودجه سال آینده کند.

محمد صفایی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: متاسفانه بودجه به خوبی بسته نشده است. ۸۸ درصد این بودجه هزینه است و فقط ۱۲ درصد آن شامل مسائل عمرانی کشور می‌شود و بودجه شرکت‌های دولتی بالای ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان است که این فاجعه است. در لایحه بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده که از این ۱۵۰۰ هزار میلیارد سرمایه عظیم، دولت تنها ۲۵ هزار میلیارد درآمد داشته باشد.

وی با اشاره به افزایش ۴۵ درصدی هزینه‌های دولت در لایحه بودجه سال آینده، عنوان کرد: دولت باید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کند تا فشار وارده به مردم کاهش پیدا کند، من به شخصه نظرم بر این است که کلیات این بودجه رد شود و امیدوارم که مجلس هم به رد کلیات رأی دهد تا ما به سمت تدوین یک بودجه واقعی به نفع مردم پیش برویم.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه بخشی از لایحه بودجه ۱۴۰۰ قابل تحقق نیست، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در این بودجه پیش‌بینی صادرات روزانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام شده است. ضمن اینکه تخصیص ۸۸ درصد بودجه به هزینه‌ها و همچنین افزایش ۴۵ درصدی هزینه‌های دولت نسبت به بودجه ۹۹، فشار بسیار شدیدی را به جامعه وارد خواهد کرد. لذا باید به سمت رد کلیات این لایحه حرکت کنیم و دولت یک تجدید نظر اساسی به نفع مردم در بودجه سال آینده کند.

در همین راستا مصطفی میرسلیم، عضو کمیسیون اصل 90 مجلس نیز با بیان اینکه بودجه جاری نباید به نفت وابسته باشد، آن را خلاف سیاست‌های کلی دانست و گفت: با توجه به اینکه مخالفان زیادی در مجلس وجود دارد، احتمال رد کلیات بودجه نیز می‌رود.