یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یک بازه زمانی خاصی برای اصلاحات ساختاری بودجه تعیین نمی‌کنیم، بلکه می‌توان این اصلاحات ساختاری بودجه را در سه دوره کوتاه‌مدت، میان مدت و بلند مدت اجرایی کنیم که جلوه آن باید در بودجه سال ۹۹ دیده شود. 

سیدتقی کبیری در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره روند اصلاح ساختار بودجه کشور گفت: در فرمایش مقام معظم رهبری یک بازه زمانی چهار ماهه مطرح بود هرچند که ما این زمان را از دست داده‌ایم. برای تحقق اصلاح ساختار بودجه در چهارماه یک گروه ویژه باید گزارش‌های کوتاه‌مدت ارائه می‌داد.

این عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه مطالعات اولیه جهت اصلاح ساختار بودجه‌ریزی کشور انجام شده است، عنوان کرد: مطالعات صورت گرفته در این زمینه به اینجا رسیده که عزم جدی برای بحث تغییر ساختار بودجه وجود دارد. سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌های مجلس و دیوان محاسبات کشور مباحث مفیدی را در این زمینه در جلسه غیرعلنی این هفته مجلس مطرح کردند. نماینده اصولگرای مجلس دهم با تاکید براینکه باید اراده‌ای جدی برای اجرای اصلاحات وجود داشته باشد، تصریح کرد: در اصلاح ساختار به دنبال چابک‌سازی دولت هستیم و از طرف دیگر دولت لوایحی را پیشنهاد می‌کند که برعکس این امر است. این‌ها خلاف چیزی است که در آن اصلاحات مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال وضعیت ویژه‌ای داریم، گفت: من یک بازه زمانی خاصی برای این اصلاحات ساختاری بودجه تعیین نمی‌کنم، بلکه می‌توانیم این اصلاحات ساختاری بودجه را در سه دوره کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت اجرایی کنیم.

کبیری در پاسخ به این سوال که اگر این اصلاحات اجرایی شود در قانون بودجه امسال هم تغییراتی حاصل خواهد شد؟، گفت: خوشبختانه سازمان برنامه و بودجه در حوزه قانون لایحه بودجه سال ۹۹ می‌خواهد بخشی را ارجاعی کند.

نماینده مردم خوی ادامه داد:‌ در برنامه زمانی کوتاه‌مدت در حوزه برنامه و بودجه طبیعی است وقتی قرار باشد در شهریورماه مصوب شود اجرای آن از فردای شهریورماه اتفاق نخواهد افتاد بلکه جلوه آن باید در بودجه سال ۹۹ دیده شود. یعنی این اصلاحات ساختاری باید در لایحه بودجه‌ای که در آذرماه مصوب می‌شود، دیده شود. درنتیجه مصوبه مجلس تا بخواهد به اجرا برسد زمان می‌برد و برنامه‌ریزی‌ها برای میان‌مدت و بلندمدت باید انجام شود.

این عضو فراکسیون ولایی مجلس خاطرنشان کرد: جزئیات اصلاح ساختار بودجه به طور کامل عرضه خواهد شد و الان می‌توان درباره کلیات آن صحبت کرد که در حوزه‌ ساختار دستگاه‌ها هم می‌تواند نمود یابد. کاهش وابستگی به نفت و مدیریت هزینه‌ها از دیگر محورهای این اصلاح ساختار است.

کبیری گفت:‌ درآمدهای غیرنفتی دولت در حوزه صادرات و مالیات و فروش اموال دولتی باید تامین شود، در این اصلاح ساختار، مدیریت منابع و مصارف صورت می‌گیرد.