ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای کشورمان نه تنها در داخل کشور، بلکه در خارج از ایران نیز واکنش‌های بسیاری را برانگیخت که می‌توان گفت در تمام آنها یک نکته مشترک بود و آن هم دست داشتن رژیم صهیونیستی در این ترور.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در حالی که در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا سخن می‌گفت، تصریح کرد: همه اتاق‌های فکر و دشمنان ایران بدانند ملت ایران و مسئولان شجاع‌تر و غیورتر از آن هستند که این اقدام جنایتکارانه را بی‌پاسخ بگذارند و به موقع پاسخ خواهیم داد.

وی با بیان اینکه ملت ایران هوشمندتر و حکیم‌تر از آنند که در دام توطئه صهیونیست‌ها بیفتند، اضافه کرد: آنها در فکر ایجاد یک آشوب و بلوا هستند. بدانند ما دست آنها را از پیش خواندیم و آنها موفق نخواهند شد به اهداف خبیثانه خودشان دست پیدا کنند.

اظهارات روحانی بازتاب بسیاری در رسانه‌های خارجی پیدا کرد. خبرگزاری دویچه وله، بلومبرگ، آناتولی، شبکه سی.ان.بی.سی و بسیاری رسانه‌های دیگر وعده تلافی رئیس جمهوری و همینطور مقصر دانستن مزدوران اسرائیلی در اظهارات وی را تیتر کردند.

زمان و مکان انتقام را  ما مشخص می‌کنیم

علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز در واکنشی مشابه، در توئیتر نوشت: «این حق برای ملت ایران باقی است که براساس استراتژی مشخص معطوف به منافع و عزت ملی پاسخی قاطع که تعیین کننده ابعاد، زمان و مکان آن خواهد بود، بدهد.»

سردار حسین دهقان، مشاور فرمانده کل قوا در حوزه صنایع دفاعی که به تازگی برای انتخابات 1400 اعلام کاندیداتوری کرده نیز در توئیتی نوشت: «مطالبه عمومی انتقام مطالبه مشروع و درستی است. اما ما به گونه‌ای رفتار می‌کنیم که این اقدام بی پاسخ نماند. ما هوشمندانه عمل می‌کنیم و ما مشخص می‌کنیم این جنایات بزرگ را کی و کجا پاسخ خواهیم داد! صهیونیست‌ها در دوره انتقالی ترامپ در حال طراحی تاکتیکی هستند.»

علی مطهری نیز ضمن اینکه هدف از این اقدام را کشاندن ایران به درگیری در منطقه و بسته شدن راه تفاهم با دولت آینده آمریکا خواند، نوشت: «انتقام از نتانیاهو و قصاص ترامپ را به زمان مناسب موکول کنیم.»

کریمی قدوسی نوشت: جناب روحانی در زمان ریاست شما بر قوه مجریه و با اصرار دشمن و تاکید شخص جنابعالی دانشمند هسته‌ای کشورمان دکتر ‎محسن فخری‌زاده با آمانو ملاقات داده شد، قطعا روزی باید در محکمه عدالت پاسخگو باشید

توئیت عجیب کریمی قدوسی

گذشته از اینها واکنش‌ها، برخی دیگر اما به دولت و مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران تاختند. کریمی قدوسی، نماینده مشهد و از اعضای جبهه پایداری در صفحه توییتری خود نوشت: «جناب روحانی در زمان ریاست شما بر قوه مجریه و با اصرار دشمن و تاکید شخص جنابعالی دانشمند هسته‌ای کشورمان دکتر ‎محسن فخری‌زاده با آمانو ملاقات داده شد، قطعا روزی باید در محکمه عدالت پاسخگو باشید که این چنین راحت سرمایه های کشور را در دسترس جاسوسان و قاتلان موساد قرار دادید.»

ساعتی بعد رجانیوز، رسانه نزدیک به جبهه پایداری، در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «محتوای توییت [کریمی‌قدوسی] از سوی منابع رجانیوز تکذیب شد» این سایت از کریمی‌قدوسی هم انتقاد کرد و نوشت: «شایسته است شخصیت‌ها و رسانه‌ها در چنین مواقعی در انتشار محتواهای‌شان دقت بیشتری داشته باشند.»

ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به ترور رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع تاکید کرد: «ترورناجوانمردانه ‫شهید فخری‌زاده بی‌پاسخ نخواهد ماند. خواب را بر سران خون آشام صهیونیسم حرام خواهیم کرد. ای کاش سیاسیون و کاسبکاران مذاکره هم به اندازه دشمنان بر اهمیت مسیر شهید فخری‌زاده در تامین و تضمین منافع ملی و حیاتی ملت واقف بودند و خطر نفوذ را جدی می‌دانستند.»‬‬

علیرضا سلیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به این ترور، به طعنه در توئیتر نوشت: «شیک‌پوش‌های پشت میز مذاکره همان تروریست قاتل دانشمندان هسته‌ای و سردار شهید ما هستند. آیا می‌دانید نام شهید فخری‌زاده توسط بازرسان جاسوس سازمان انرژی اتمی به موساد داده شد؟! چرا باید با قاتلان و خبرچینان آنان مماشات کرد؟!!!»

این واکنش نماینده مجلس در حالی است که برخی نمایندگان روز گذشته اعلام کردند که قصد دارند دولت را ملزم کنند تا بازرسی آژانس از برنامه هسته‌ای ایران را به صفر برساند.

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای ترور شهید فخری‌زاده را محکوم و اعلام کرد: در این اوضاع ناپایدار، بیش از هر زمان مهم است که تمامی طرفین آرامش خود را حفظ کنند و حداکثر خویشتنداری در پیش بگیرند تا از هرگونه تنش‌هایی که به نفع هیچ‌کس نیست، جلوگیری شود

اتحادیه اروپا: خویشتندار باشید

این ترور بازتاب بسیار گسترده‌ای نیز در خارج از کشور داشت. اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای ترور شهید فخری‌زاده را محکوم و اعلام کرد: «در تاریخ 27 نوامبر 2020 (هفتم آذرماه) در آبسرد، یک مقام دولتی ایران و چندین غیرنظامی در مجموعه‌ای از حملات خشونت‌بار کشته شدند. این یک اقدام مجرمانه و در تضاد با اصل احترام به حقوق انسانی که اتحادیه اروپا حامی آن است، می‌باشد.»

سخنگوی اتحادیه اروپا در این بیانیه همچنین خواستار خویشتنداری تمامی طرفین شد و گفت: «در این اوضاع ناپایدار، بیش از هر زمان مهم است که تمامی طرفین آرامش خود را حفظ کنند و حداکثر خویشتنداری در پیش بگیرند تا از هرگونه تنش‌هایی که به نفع هیچ‌کس نیست، جلوگیری شود.»

وزارت خارجه آلمان نیز در واکنش مشابهی، ضمن آنکه این ترور را منجر به بدتر شدن اوضاع منطقه دانست، اعلام کرد: «ما از همه طرفهای مربوط به این پرونده می‌خواهیم که از اقداماتی که باعث تشدید تنش‌ها می‌شود خودداری کنند.»

وزیر خارجه آلمان تاکید کرد: قبل از روی کار آمدن جو بایدن (رئیس جمهور احتمالی بعدی آمریکا) حفظ دامنه گفت‌وگو با ایران برای حل و فصل اختلافات در مورد برنامه هسته‌ای ایران مهم است.

دستی جز دست اسرائیل را نمی‌بینم

تاکید اتحادیه اروپا به خویشتنداری از این روست که به باور بسیاری از تحلیلگران عناصر پشت پرده این ترور به دنبال تحریک ایران برای یک برخورد نظامی هستند.

در همین راستا «لری ویلکرسون»، رئیس دفتر وزیر خارجه اسبق آمریکا به ایرنا گفت: من نمی‌توانم دست کسی جز اسرائیل را در این موضوع ببینم. به همان اندازه، نمی‌توانم هدفی جز برای بستن راه‌های بازگشت دولت بایدن به توافق هسته‌ای ببینم.

وی با اشاره به همکاری امارات و سعودی در این اقدام افزود: این کار به دنبال تحریک ایران به واکنش و پس از آن واکنش از سوی ایالات متحده است. همین‌طور طراحان آن به دنبال ایجاد طوفانی هستند که رئیس جمهوری جدید آمریکا امکان بازگشت به برجام نداشته باشد.

روزنامه المیادین نیز با بیان اینکه احتمالا این ترور نتیجه تغییر لحظه آخری تصمیم آمریکا در مورد هدف گرفتن یکی از تاسیسات هسته‌ای ایران است، نوشت: «با این ترور حساس، آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها ابعاد زیادی را هدف گرفتند و با از بین بردن رئیس سازمان پژوهش وزارت دفاع، که مسئول مستقیم پیشرفت توانایی‌های نظامی، در واقع نقطه اتکای اساسی ظرفیت‌های ایران برای مقابله استراتژیک را مورد هدف قرار دادند.»

این رسانه همچنین درباره واکنش ایران نوشت: «تاریخ ایران در تعامل با اوضاع مشابه، شناخته شده است و می‌توان گفت این بار هم در برابر ترور یکی از بزرگترین و موثرترین دانشمندانش، از دو اصل ثابت پیروی می‌کند: ۱-سکوت نمی‌کند و قطعا در آینده اقدامی به موازات این ترور یا بزرگتر از آن، علیه مسئولان این جنایت، خواهد کرد. ۲-طبیعی است که ایران یک پاسخ شتابزده نخواهد داد، بلکه در زمان مناسب، به بررسی تمام جوانب عکس‌العمل خود، به نحوی قاطعانه و عادلانه، می‌پردازد.»