بلیت برگشت داشتم!

«مسیر آسان و مطمئن برای تجارت طلا»، «پولدار شوید، بدون سرمایه، بدون ریسک، بدون زحمت»، «انصاف پیشه کار ماست، اعتماد شما اعتبار ماست»؛ اینها بخشی از رپرتاژ آگهی‌ای است که خبرگزاری‌ها و سایت‌های معتبر تا شهریور برای «سکه ثامن» منتشر می‌کردند. همان رسانه‌ها دیروز خبر از دستگیری مدیرعامل فراری سکه ثامن دادند؛ مدیرعاملی که بازار اعتبارش پیش از این آنقدر داغ بود که سه هزار نفر به سایتش پول پرداخت کرده‌اند و رقم کلاهبرداری‌اش هم ۱۵ هزار میلیارد تومان (معادل بودجه بیش از ۱۰ استان) تخمین زده می‌شود. فیلمی از لحظه استرداد او به کشور منتشر شده که این متهم ۳۰ ساله در آن می‌گوید از کشور فرار نکرده بلکه بلیت برگشت هم گرفته بوده و قصد بازگشت داشته اما تهدیدها در فضای مجازی او را از بازگشت به کشور ترسانده است رئیس پلیس فتا: زاهدی‌فر ۲۳ شهریور از کشور خارج شده، ابتدا به دوبی گریخته و پس از آن به کشور ثالث فرار کرد. ۶ نفر دیگر نیز در رابطه با پرونده سکه ثامن دستگیر و پس از تکمیل پرونده تحویل مقامات قضایی شده‌اند

محبوبه ولی، روزنامه نگار

البته نام اصلی‌اش «سکه ثامن» نیست، بلکه با نام «آیو پرگاس آیلین» در سال 95 به ثبت رسیده است، اما از آن جایی که تجربه نشان داده کار کلاهبرداری با نام‌های مقدس بهتر پیش می‌رود و ثامن نیز قبل از هر چیز ذهن را به یاد امام هشتم شیعیان می‌اندازد، به نام سکه ثامن معرفی و شناخته شد.

ظاهرا جوان دهه شصتی بنابی که متولد 1367 است، هوای تجارت آنلاین طلا به سرش می‌زند، دو سه سال پیش مجوزش را از اتحادیه طلا و جواهر بناب می‌گیرد، چهار میلیاردی سرمایه می‌گذارد و طلای آب شده و سکه خرید و فروش می‌کند، کم‌ کم کار و بارش سکه می‌شود و در شهرهای دیگر هم شعبه می‌زند، وزارت صنعت هم نشان اعتماد الکترونیکی را تقدیمش می‌کند و کارآفرین برتر هم شناخته می‌شود.

همه چیز خوب پیش می‌رود تا اینکه 24 شهریور ناگهان بخش معاملات آنلاین «سکه ثامن» قطع می‌شود و هزاران مشتری این موسسه دیگر امکان دسترسی به آن را ندارند. مجبور می‌شوند عطای پیگیری مجازی را به لقایش ببخشند و به دفاتر فیزیکی این موسسه در تهران و تبریز مراجعه کنند اما آنجا هم به قول معروف جا تر بوده و بچه نبوده است. شرکت اعلام ورشکستگی کرده و دفاترش در تهران و تبریز تعطیل شده‌اند.

خیل مالباختگان که شمارشان متجاوز از هزاران است، شکایت به عدلیه می‌برند.  دستگاه قضا وعده رسیدگی می‌دهد اما هنوز چند روزی نگذشته که مقامات قضایی خبر می‌دهند، متهم اصلی این پرونده یعنی فرهاد زاهدی‌فر، مدیرعامل این موسسه از کشور گریخته و چند روز قبل از فرار خودش، همسرش فرانک روشنی که یکی دیگر از سرمایه‌گذاران این موسسه بوده را نیز از کشور خارج کرده است.

غم تکرار خاوری

غم تکرار خاوری و خاوری‌ها بر کشور و به‌ویژه مالباختگان مستولی می‌شود و همه به دنبال کسی یا جایی هستند که مسئولیت این خسران بزرگ مالی را گردن بگیرد، اما حاصل این جستجو تکرار سناریوی کی بود، کی بود، من نبودم است.

فرهاد 30 ساله در رپرتاژ آگهی‌ای که یکی از رسانه‌ها پیش از اینها برای او رفته بود، گفته است: هر فرد می‌تواند با اطمینان و اعتماد به این سامانه که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و پلیس فتا مورد تایید قرار گرفته به بازار تجارت سکه و طلا وارد شود و کسب و کار سودآور خود را بدون اینکه هزینه‌ای برای دفتر کار و زمان برای فروش بگذارد، آغاز کند.

در پایان آگهی تبلیغاتی نیز مجوزهای شرکت به شرح زیر می‌آمدند: ۱- بورس معاملاتی سکه وطلای ثامن دارای شماره مجوز ۰۴۵۵۴۴۶۵۷۰ از اتحادیه سکه، طلا و جواهر ۲- دارای کد آیسیک به شماره: ۵۲۳۸۵۲،  ۳- دارای پروانه کسب الکترونیکی واحد صنفی از وزارت صنعت، معدن و تجارت به شماره: ۰۸۱۱۴۳۲ ۴- دارای نماد اعتماد الکترونیکی ۲ ستاره (ای نماد) از سازمان صنعت و معدن و تجارت  ۵- دارای نشان ملی ثبت در ستاد ساماندهی. هر یک از این پنج مورد جداگانه بخشی از اطمینان را ایجاد می‌کردند اما پس از اعلام ورشکستگی این موسسه نه تنها همه آنها اعتبار خود را از دست دادند، بلکه انکار هم شدند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر صدور چنین مجوزی را رد کرد و رئیس این اتحادیه هم اعلام کرد که اتحادیه مجوزی را به سایت‌های معامله آنلاین طلا و سکه نداده و این سایت را قانونی معرفی نکرده که حالا پاسخگوی تعداد زیادی سرمایه‌گذار و مالباخته شرکت سکه ثامن باشد و صرفا این افراد باید برای پیگیری سرمایه خود به دستگاه قضایی مراجعه کنند.

او ادامه داد که با توجه به نامه‌نگاری‌ها و بررسی‌های اتحادیه طلا و جواهر  ۲۹ روز پیش نامه پلمپ سکه ثامن به صورت قانونی صادر شد اما نگفت که چرا در این قریب به سه سال که این موسسه مشغول فعالیت غیرمجاز بوده است، چنین ضرب‌الاجلی را برای پلمپ آن به کار نبسته است.

ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران هم در مورد مجوز بناب این موسسه هم گفت که آن مجوز برای فعالیت در یک واحد صنفی و خرید و فروش حضوری در همان واحد و همان شهر بوده و صاحب این مجموعه تخلف کرده که از آن مجوز برای شهر دیگری مانند تهران و خرید و فروش غیر حضوری و اینترنتی استفاده کرده است.

رئیس مرکز تجارت الکترونیک وزارت صنعت، ‌ معدن و تجارت که پیش از این نماد اعتماد الکترونیک را به مجموعه ثامن داده بود هم ‌ به ایسنا توضیح داد که شرکت سکه ثامن از اتحادیه طلا و جواهر بناب مجوز داشته و اتحادیه طلا و جواهر اصفهان نیز طی ماه‌های گذشته به عنوان کارآفرین برتر به مدیرعامل این شرکت، لوح تقدیر و پاداش داده است و تا سال 96 هیچ‌گونه تخلفی نداشته است. اما او هم نگفت که چرا نماد اعتماد الکترونیکی با مشاهده اولین تخلفات از این سایت سلب نشده و تنها چند روز پیش از اعلام ورشکستگی از سایت حذف شده است.

1700 پرونده علیه سکه ثامن

به هر حال تا اینجای کار مسئولیت «سکه ثامن» فقط و فقط با مدیرعامل و سهامداران آن است و البته در مورد کوتاهی در نظارت بر عملکرد این موسسه نیز هنوز هیچ دستگاه و مجموعه‌ای مسئولیتی را به گردن نگرفته است.

سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس فتا روز گذشته اعلام کرد که تاکنون 1700 پرونده علیه مدیر عامل دستگیر شده شرکت تجارت الکترونیکی ثامن معروف به سکه ثامن تشکیل شده است.

1700 پرونده‌ای که فقط یک طرف آن یعنی شاکی حضور دارد و متهم متواری است و دست عدالت از آن کوتاه. این مساله می‌توانست دستگاه قضایی و چه بسا کل کشور را با مشکل بزرگی ایجاد کند کما اینکه هم اکنون نیز این مشکل به خودی خود بزرگ هست تا اینکه روز گذشته نیروی انتظامی با صدور اطلاعیه‌ای خبر از بازداشت او در یکی از کشورهای همسایه داد. برخی بر این باورند آن کشور همسایه ترکیه است.  

سردار هادیانفر در این باره نامی از آن کشور همسایه نبرده اما توضیح داده است: زاهدی فر 23 شهریور از کشور خارج شده، ابتدا به کشور دوبی گریخته و پس از آن به کشور ثالث فرار کرد.

رئیس پلیس فتا ادامه می‌دهد: تاکنون و پیش از دستگیری مدیرعامل سکه ثامن 6 نفر دیگر نیز در رابطه با پرونده سکه ثامن دستگیر و پس از تکمیل پرونده تحویل مقامات قضایی شده‌اند.

همچنین به گفته او پلیس فتا تاکنون حدود 80 میلیارد تومان از زاهدی فر شامل زمین، مسکن و غیره را توقیف کرده که پس از تکمیل نهایی پرونده به مقامات قضایی تحویل می‌شود.

بلیت  برگشت داشتم

فیلمی از لحظه استرداد او به کشور منتشر شده که این متهم 30 ساله در آن می‌گوید از کشور فرار نکرده بلکه بلیت برگشت هم گرفته بوده و قصد بازگشت داشته اما تهدیدها در فضای مجازی او را از بازگشت به کشور ترسانده است.

گفته می‌شود که او دو سال گذشته با چهار میلیارد تومان سرمایه اولیه، کسب و کار فروش اینترنتی طلا را آغاز کرد و اکنون میلیاردها تومان دارایی از زمین و ملک و ماشین‌های لوکس دارد. حال که او می‌گوید خودش قصد بازگشت به کشور را داشته، باید دید که با این ثروت میلیاردی که طی دو سال حاصل کرده، می‌تواند از عهده این بدهی میلیاردی بربیاید.