سخنگوی دولت با بیان اینکه تعطیلی راه حل مناسب مقابله با کرونا نیست، گفت: در ستاد ملی کرونا تصمیم گرفتیم تعطیلی مشاغل پرخطر را هفته به هفته تمدید کنیم.

علی ربیعی در نشست خبری دیروز خود درباره روند مقابله با بیماری کرونا افزود: در جلسه قبل ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا به علت نادیده گرفتن حفظ جان افراد توسط عده‌ای، به ناچار تصمیمات سخت گیرانه‌تر اتخاذ شد. این سخت‌گیری‌ها از جمله جرائم انجام شده فقط برای حفظ جان شهروندان است و هدف اصلی توجه جامعه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و اهمیت حفظ جان انسان‌هاست.  

وی با بیان اینکه «اساسا جریمه هدف نیست و یک ابزار است»، ادامه داد: جریمه هشدار برای خودکنترلی است و ایجاد اتفاق عمومی ذهنی برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است و این نظارت عمومی می‌طلبد.

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره برنامه دورکاری دولت برای کارمندان با توجه به شروع پیک سوم کرونا اظهار داشت: سازمان اداری و استخدامی کشور بخشنامه‌ای را در هفتم خرداد ۹۹ به دستگاه‌ها ابلاغ کرده، در این بخشنامه آمده است در صورتی که دستگاه‌ها بتوانند زیرساخت انجام دورکاری را تامین کنند می‌توانند از خدمات کارکنان به صورت دورکاری استفاده کنند.

چشم‌اندازی برای از بین بردن کرونا نمی‌بینیم

وی با بیان اینکه برخی‌ها دورکاری را معادل تعطیلی گرفته‌اند، اظهار داشت: منظور ما از دور کاری تعطیلی نیست و ستاد ملی کرونا و دولت میان دورکاری و تعطیلی تفاوت قائلند. بنابر این با توضیحاتی که ارائه کردم، منعی در خصوص انجام دورکاری کارکنان وجود ندارد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما چشم‌اندازی در آینده نزدیک برای از بین بردن کرونا نمی‌بینیم، بنابراین تعطیلی را راه حل مناسب نمی‌بینیم؛ تا کی تعطیل کنیم؟ تعطیلی راه حل مناسب نیست و به جای تعطیلی باید اصرار بر زندگی با پروتکل داشته باشیم.

وی افزود: البته در ستاد ملی تصمیم گرفتیم مشاغل پر خطر را هفته به هفته تعطیل کنیم و تعطیلی تمدید شد. در استان‌ها به استانداران اختیار دادیم که هر صنف، شغل یا جمعیتی که جمع می‌شوند بتوانند تعطیل کنند.

کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر ۴۰ درصد

ربیعی در خصوص رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در بخش‌های مختلف گفت: نانوایی‌ها و رستوران‌ها بیشترین اخطار بهداشتی را دریافت کرده‌اند و متاسفانه رعایت پروتکل بهداشتی در سطح کشور به ۴۲ درصد و در تهران به ۳۲ درصد رسیده است.

در فرآیند تدوین بودجه ۱۴۰۰ موارد مهمی از قبیل اجرای بودجه عملیاتی، مولدسازی دارایی‌های دولت، کاهش اتکای بودجه به درآمدهای نفتی و دیگر موارد پیش‌بینی شده است

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری افزود: در جلسه ستاد ملی مطرح شد که علت بالا بودن آمار جان باختن افراد در مدت اخیر، دیر مراجعه کردن به مراکز درمانی و پیشرفته شدن بیماری بوده است و یک بررسی دیگر هم نشان می‌دهد ابتلای خانوادگی شدت گرفته است و این نشان از عدم رعایت مسائل بهداشتی در سطح خانواده‌ها است.

 ربیعی افزود: در همین راستا مقرر شد وزارت بهداشت با افزایش سریع کمیت و کیفیت غربال‌گری با اضافه شدن ۱۰ هزار تست در روز نسبت به روزهای گذشته جهت شناسایی مبتلایان تسریع بخشد.

در تمام مرزها به دنبال صلح و افزایش تجارت هستیم

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از اظهاراتش درباره روابط با همسایگان و وضعیت مرزها گفت: در راستای سیاست‌های همسایگی و گسترش روابط با همسایگان، مجوز امضای موقت موافق‌نامه تجارت ترجیحی بین دولت‌های ایران و افغانستان اتخاذ شد؛ قطعا این امر به گسترش تجارت و امنیت مرزها و افزایش درآمد فعالیت‌های اقتصادی در مرز و بهبود شرایط هر دو جامعه و مردم کمک خواهد کرد.

رییعی گفت: ما کماکان در تمام مرزها به دنبال صلح و افزایش تجارت هستیم و هنوز هم معتقدیم بهترین راه‌حل، صلح برای منطقه و طرح صلح هرمز است و همگان را به همکاری در این زمینه دعوت می‌کنیم.

از هر ابتکاری برای توقف درگیری‌ها در قره‌باغ حمایت می‌کنیم

سخنگوی دولت بیان کرد: ما از هر گونه ابتکاری که موجب توقف جنگ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، برقراری آتش بس و جلوگیری از کشته شدن انسان‌ها شود، حمایت می کنیم. در این راستا از همان ابتدای شروع درگیری‌ها و در جریان گفت‌وگوهای رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان خود در دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان و مقامات سایر کشورهای منطقه و همچنین موضع‌گیری‌های سایر مسئولان رسمی کشورمان، جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای میانجی‌گری، کمک به حل بحران و کاهش تنش بین دو کشور اعلام کرده است.

ربیعی تاکید کرد: ایران یکی از معدود کنشگرانی است که با همه طرفین و کنشگران این موضوع اعم از دو طرف درگیر و طرف‌های دیگر منطقه‌ای روابط خوبی دارد. از این بُعد، جایگاه ویژه‌ای داشته و رسالت مهمی داریم. براین اساس سعی کردیم به شکل دوجانبه با هر دو پایتخت در ارتباط مستمر باشیم. دسترسی یکسانی به خاطر سیاست‌های درست قبلی وجود دارد و هم با کنشگران منطقه‌ای در ارتباط هستیم.

ما چشم‌اندازی در آینده نزدیک برای از بین بردن کرونا نمی‌بینیم، بنابراین تعطیلی را راه‌حل مناسب نمی‌بینیم؛ تا کی تعطیل کنیم؟ به جای تعطیلی باید اصرار بر زندگی با پروتکل داشته باشیم

اصلاح ساختار بودجه  در دستور کار دولت است

وی در رابطه با نامه رئیس مجلس به رئیس‌جمهوری درخصوص اصلاح ساختار بودجه گفت: اصلاحات ساختار بودجه در دستور کار دولت بوده و در بودجه سال آینده نیز در دستور کار است. اما نامه اعلام شده از سوی رئیس مجلس به رئیس جمهور مبنی بر لزوم اصلاحات بودجه ۱۴۰۰ تا ساعت ۱۱.۲۰ امروز که از دفتر رئیس جمهوری پیگیر شدم، ارسال نشده است.

ربیعی افزود: اخیرا سنت مصاحبه‌ای و موضع‌گیری‌هایی باب شده که قبل از نوشتن نامه یا ارسال یا دریافت نامه بین سران، موضوع در افکار عمومی و مطبوعات مطرح می‌شود که این سنت خوبی نیست و امیدوارم که این سنت‌ها از بین برود.

وی ادامه داد: البته می‌دانم که قطعا حسن نیت هست و در سطح سران قوا با حسن نیت و دلسوزی برای همکاری مواجه هستیم. اما این گونه بیانات قبل از اینکه نامه‌ای بیاد و پاسخی داده شود، درست نیست؛ شاید نامه آمد و پاسخی داده شد که نیاز به افکار عمومی نباشد.

سخنگوی دولت گفت: اما در خصوص اصلاح ساختار بودجه سازمان برنامه و بودجه از دو سال قبل، طرح اصلاح ساختار بودجه را در ۱۰ محور چه در سطح منابع عمومی و چه مصارف تهیه شده و به مجلس و شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارائه کرده است.

وی ادامه داد: امروز هم در فرآیند تدوین بودجه ۱۴۰۰ موارد مهمی از قبیل اجرای بودجه عملیاتی، مولدسازی دارائی‌های دولت، کاهش اتکاء بودجه به درآمدهای نفت و بقیه موارد دیگر پیش‌بینی شده است. البته اصلاح ساختار بودجه به صورت بنیادی‌تر نیاز به همکاری‌های بیشتری را دارد.