جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا صبح دیروز به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد. به گزارش ایلنا، حسن روحانی  در بخشی از صحبت‌های خود در این جلسه، ایجاد درک مشترک از یک خطر مشترک در جامعه را در روند مبارزه با کرونا بسیار مهم توصیف کرد و گفت: ضروری است مراقبت‌ها و نظارت‌ها در روند مقابله با کرونا، تشدید شود و چاره‌ای نداریم که برای متخلفان، جریمه تعیین کنیم.

رئیس‌جمهورگفت: ‌کادر درمان ما ۸ ماه است که درگیر کرونا و مشغول ازخودگذشتگی هستند و مردم باید با استفاده از ماسک از آنان تشکر کنند.

رئیس‌جمهور بیان کرد: همه می‌دانند این بیماری چقدر خطرناک است و چه کار سختی بر دوش کادر درمان قرار دارد. روحانی اظهار کرد: زمانی که شخصی به بیماری مبتلا شده است، افرادی که با او تماس داشته‌اند نیز باید مراعات کنند و تست دهند و خود را قرنطینه کنند یعنی باید با شدت عمل نسبت به این مورد برخورد کنیم. وی افزود: در جلسه نسبت به تهران بزرگ که قرار بود اقداماتی انجام دهیم، تصمیماتی اتخاذ شد؛ آنچه که تصویب کردیم، این است که همه کادر اداری ما در کشور و کسانی که کسب و کار در اختیار دارند، باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و اگر در صورتی که مراعات نکنند، با شدت باید با آنها برخورد شود؛ ما تکلیف را مشخص کردیم اگر یک کارمند اداری مراعات نکرد از تذکر گرفته تا انفصال یک سال خدمت را پیش‌بینی کرده‌ایم و در اختیار دستگاه‌ها قرار دادیم. وی ادامه داد: دوم اصنافی که به مردم خدمت می‌دهند نیز باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند، در غیر این صورت تذکر و نهایتاً پلمپ برای آنها پیش بینی شده است. رئیس جمهوری با بیان اینکه قصد داریم در تهران این موارد را به صورت شدیدتر اعمال کنیم، گفت: نکته سومی که مورد نظر ماست و بر آن تأکید می‌کنیم،‌ خدمت دادن به کسی است که اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کند؛ کسی که خدمت می‌خواهد باید اصول بهداشتی را مراعات کرده باشد و اگر مراعات نکرده باشد و به او ارائه خدمت شد، ما صاحب مغازه و خدمت دهنده را مجازات می‌کنیم؛ بنابراین این موارد مصوبات جلسه امروز بود. وی با بیان اینکه بیش از ۷ ماه از بیماری کرونا می‌گذرد و همه مردم دنیا به این نتیجه واحد رسیدند که راه مقابله با این بیماری پیشگیری است، اظهار داشت: راه پیشگیری نیز توسط همه افراد جامعه باید اعمال شود، ما واکسنی برای پیشگیری نداریم و مردم خودشان باید خودشان را در برابر این بیماری محافظت کند چرا که دارو و درمان قطعی برای این بیماری نداریم. تا زمانی که زنجیره این بیماری وجود دارد مراعات پروتکل‌ها ادامه خواهد داشت. باید در جامعه درک مشترکی از یک خطر مشترک به وجود بیاید. پیشگیری از این بیماری دست خودمان است در همه نمودارهایی که در ستاد مقابله با کرونا ترسیم می‌شود هر جا مراقبت‌ها کاسته می‌شود ظرف دو هفته افزایش بیماری  را شاهد هستیم.

مخفی کردن بیماری تخلف است

وی تصریح کرد: فردی که برایش مشخص می‌شود که بیمار شده است در مرحله نخست نباید بیماری خود را مخفی کند؛ این بیماری که اپیدمیک است، هر کسی مخفی کرد دچار اشتباه شده و باید به خانواده محل کارش بگوید. از هفته آینده که کمیته اجتماعی، امنیتی و انتظامی بناست برای تخلفات مجازات وضع کند باید بنداد این بالاترین تخلف است. گاهی ممکن است که فردی در خیابان ماسک نزده باشد و این تخلف باشد اما گاهی فردی می‌داند که مبتلا شده و باید در قرنطینه قرار گیرد که در اداره یا محل خدمت و محل کار خودش قرار گرفت که نباید از آن گذشت و باید یک جریمه شدید شود. باید با فردی که مبتلا شده است و باید برای حداقل ۱۴ روز خود را قرنطینه کند اما اعلام نکرده به محل کارش هم رفته است برخورد شدیدتری شود و این بسیار مهم است.

کسی که ماسک نمی‌زند، باید جریمه شود

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود به دومین تصمیم اتخاذ شده در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: مورد دیگری که در این جلسه بحث شد این بود قرار شد وزارت بهداشت و وزارت کشور با هم روی آن کار کنند، موضوع افرادی هستند که از خانه خارج می شوند و ماسک ندارند، حالا ممکن است که اداری نباشد یا صاحب کسب و کار هم نباشد و کاری در بیرون دارد که باید انجام شود. خب این افراد هم باید مراعات کنند و ماسک بزنند و اگر رعایت نکند باید جریمه شوند.

وی ادامه داد: البته باید بر این نکته تاکید شود که برخورد با خود فرد نباید صورت گیرد، بلکه باید مشخص شود فردی که رعایت نکرده چه کسی بوده و به او اخطار شود و اعلام شود سپس بعد از اعلام به او جریمه صورت گیرد. مبلغ جریمه را هم در جلسه بعد مشخص می‌کنیم.

وی با اشاره به این که نمی‌توان همه کشور را به صورت یکپارچه نگاه کرد و برای آن تصمیم گرفت، ابراز داشت: ما نمی توانیم کشور ایران را یکپارچه در این مسئله ببینیم، برخی استان‌ها هستند که یک پیک داشتند و بعد مراعات کردند و پیک دوم نداشتند، برخی هم دو پیک داشتند و که در گروهی فاصله میان دو پیک کم و در گروهی زیاد بود. البته برخی استان‌‌ها را هم داریم که تقریبا وارد پیک سوم شدند.‌‌ رئیس‌جمهور در ادامه گفت: پس ما می‌بینیم که شرایط متفاوت است و استان‌های ما همانند همدیگر نیست، به نظر من دلیل آن هم این است که برخی استان‌هایی که در عزاداری‌‌ها خوب مراعات کردند، در سفرها مبدا و مقصد نهایی سفرها نبودند یا استان‌هایی که اجتماعات در هم تنیده مانند عزاداری یا عروسی‌های قبیله‌ای نداشتند، مردم پروتکل‌‌ها را رعایت کردند و انضباط اجتماعی شان بیشتر بود با تلاش و پیگیری کادر درمانی شرایط آن‌‌ها بهتر است. وی ادامه داد: اگر ما می‌خواهیم از این بیماری و پیک آن فاصله بگیریم و در عین حال زیست اجتماعی را با اصول بهداشتی انجام دهیم. در این کار هیچکس و هیچ دستگاه و نهادی نمی‌تواند به تنهایی کار کرند، بخش درمان، بخش انتظامی، بخش اقتاصدی به ویژه اقتصاد دیجیتال و همه با هم باید دست به دست هم بدهیم تا در این کار به توفیق برسیم.

راهپیمایی اربعین نداریم، هیچ‌کس به سمت مرزها نرود

روحانی در پایان سخنان خود به اربعین اشاره کرد و بیان داشت: همانطور که قبلا هم در این جلسه گفته شد در اربعین هیچ حرکتی تحت عنوان راهپیمایی زائرین در عراق انجام نخواهد شد، البته یک تعدادی به سمت مرز رفتند و با استفاده از قاچاق‌بر‌‌ها سعی کردند به آن سمت مرز بروند که برخی به آن سمت مرز رفتند و برخی در کوه‌‌ها رها شدند و مشکلات و خطرات جانی برای آن‌‌ها ایجاد شد.

وی افزود: این کار قانونی نیست و هیچکس به سمت مرز نرود، در مرز هم نیروهای نظامی و انتظامی ما به دقت با این مساله برخورد خواهند کرد، در درون ایران هم راهپیمایی نمادین نداریم، در سال‌های قبل چنین حرکتی داشتیم اما امسال نداریم و ان‌شاءالله عزاداری‌‌ها با پروتکل‌های بهداشتی به خوبی انجام خواهد شد.

وضعیت اقتصاد ما بهتر از آلمان است

روحانی ادامه داد: صبح امروز گفته شد، وضعیت اقتصادی آلمان منفی ۵.۲ است که اقتصادشان کوچک شده و رشد اقتصادی‌شان منفی است. آلمان یک کشور پیشرفته است که تحریم نیست. حتما اقتصاد ما وضعیت بهتری از این رقم داشته و رشد ما مثبت شده یا اگر منفی شد، وضعیت ما بهتر از وضعیت آلمان باشد.

وی تاکید کرد: در مدت شش ماه امسال، نسبت به سال‌های قبل اقدامات ما چند برابر شده است. مهم است در زمینه اقتصاد الکترونیک و اقتصاد دیجیتال قدم‌هایی برداشته شده است. در شرایط کنونی حضورها را باید کمتر کنیم که راهش اقتصاد الکترونیک و دیجیتالی است.

کانال‌های معاند هراس‌افکنی می‌کنند

رئیس قوه مجریه بیان کرد: امروز صدا و سیما باید به مردم آگاهی دهد و در برابر کانال‌های معاند بایستند که هم میخواهند مردم را نگران و هراسناک کنند و هم می‌خواهند بی‌اعتماد کنند، ما باید در کشور همدلی و هماهنگی ایجاد کنیم، ما باید هم مردم را همدل کنیم و هم معیشت مردم را هموار کنیم.