سخنگوی دولت گفت: بیکاری کارگران به ویژه آن دسته از افرادی که به صورت رسمی شاغل نبودند، دلشوره و نگرانی ما در دولت است و به حمایت‌های خود از این قشر ادامه خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درخصوص وضعیت کارگرانی که در اثر تعطیلی‌های ناشی از شیوع کرونا شغل خود را از دست دادند و حمایت دولت از آن‌ها فارغ از اعطای وام به برخی کارگاه‌های تولیدی گفت: سوالی که شما مطرح کردید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های ما در دولت است.

وی ادامه داد: معتقدیم که تجربه نشان داده مشاغلی که از دست می‌روند با سختی زیادی جایگزین خواهند شد. مثلا یک زمانی افراد از گذشته بیکار بودند که این یک مساله است، اما موضوع دیگر افرادی هستند که شاغل بودند و شغل داشتند، براساس دستمزدی که دریافت می‌کردند برای امور زندگی خود برنامه‌ریزی داشتند و اکنون بیکار شده‌اند که این مساله حادتری است.

ربیعی در ادامه در تشریح اقدامات صورت گرفته در این راستا از سوی دولت، گفت: در گام اول با توجه به اینکه تعداد افرادی که شغل خود را از دست می‌دادند در حال افزایش بود، تصمیم گرفتیم به مشاغل کم ریسک مجوز فعالیت بدهیم، علاوه بر این مقرر شد تمام کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی براساس پروتکل‌هایی که وزارت بهداشت تهیه می‌کند، اقدام به بازگشایی و از سرگیری فعالیت خود کنند، همچنین پروتکل‌هایی درخصوص شرایط کار زیر سقف در کنار یکدیگر با رعایت مسائل بهداشتی نیز تدوین شد. وی ادامه داد: همچنین تمهیدات و وظایفی برعهده مدیران صنایع و کارگاه‌ها قرار داده شد، از جمله اینکه از ورود افراد بیمار به محل کار جلوگیری کنند یا موارد دیگری که باید انجام شود و مناسبات به شکلی باشد که ما تولید را با کمترین درگیری افراد فعال کنیم و این گام دوم بود.

هیچ‌گونه کوتاهی در ارائه آمار نداشتیم

ربیعی ادامه داد: اگر یک چالش در مورد آمار هست، بارها توضیح دادیم و یک استاندارد برای آمار گذاشتیم که وزارت بهداشت پاسخگو باشد و هیچ‌گونه کوتاهی در ارائه آمار نداشتیم و هراسی از مردم خودمان نداریم و جامعه جهانی را در دستاوردهای خودمان قرار دادیم و در اختیار همسایگان قرار دادیم.

در زمینه جان مردم شوخی نداریم

سخنگوی دولت اظهار کرد: من به مردم اطمینان می‌دهم در زمینه جان مردم شوخی نداریم و با عهد و پیمان پایبند جان آنها هستیم و جان سالمندان ایرانی برای ما مهم است. ربیعی در ادامه این نشست درخصوص شدت یافتن ترددها در شهر تهران و ازدحام جمعیتی که می‌تواند عاملی برای شدت یافتن شیوع کرونا باشد، گفت: نباید این پیام غلط توسط مردم دریافت شود که شرایط عادی است، مردم باید بدانند که قطعا اگر تغییری هم در روند شیوع بیماری رخ داده، نشان از همکاری آن‌ها دارد اما اوضاع عادی نشده است. این مساله بارها مورد تاکید آقای رییس‌جمهور و همچنین دولت نیز قرار گرفته است که شرایط عادی نیست و با قدری اشتباه می‌توانیم شرایط سختی را در پیش داشته باشیم.

شاید مجبور به استفاده از نیروی قهریه شویم

ربیعی با اشاره به اینکه ظرفیت شیوع گسترده‌ بیماری در تهران وجود دارد، اظهار داشت: تهران امکان و ظرفیت شیوع بیشتر و گسترده‌ بیماری را دارد و باید به هم کمک کنیم تا این مساله کنترل شود. برای مثال چون اماکن ورزشی تعطیل است ما مجوز بازگشایی پارک‌ها را صادر کردیم تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند اما نباید در پارک اطراق شود، اگر چنین رفتاری دنبال شود، شاید مجبور به استفاده از نیروی قهریه شویم.

هیچ استانی در وضعیت قرمز نیست

سخنگوی دولت درباره آمارهای روزانه و مدیریت کرونا در کشور گفت: در دولت روزانه گزارش‌ها را دریافت می‌کنیم. بر اساس آخرین گزارش‌هات، از لحاظ تعداد بستری و فوتی‌ها در مرحله مدیریت شده‌ای هستیم. حتی برخی دوستان تعبیر مدیریت خوب و بسیار خوب را به کار بردند. نسبت به دوران اوج بیماری به نصف رسیدیم. این نکته حائز اهمیت است که هنوز بیماری در کشور وجود دارد. تا موقعی که ویروس در کشور است و دارو کشف نشده باید اقدامات لازم را انجام دهیم. کرونا در مسیر مدیریت شده است، هیچ استانی در وضعیت قرمز نیست، اما  وضعیت عادی هم نیست؛ چراکه ویروس از بین نرفته است.