سخنگوی دولت گفت: ما به هیچ وجه نگاهی به تحولات آمریکا نخواهیم داشت و هر کسی که به کاخ سفید راه یابد نگاهش باید متوجه ایران باشد پس دولت معطل تحولات انتخابات در آمریکا نیست و نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی دیروز در نشست خبری با خبرنگاران افزود: ما تعطیلی، رکود و سستی نداشته و نخواهیم داشت، مفهوم سال آخر برای ما به معنای پایان و سست کردن فعالیت‌ها نیست، ما علاوه بر وظایف جاری و روزمره اداره کشور، در حال دنبال کردن اصلاحات ساختاری و بلند مدت بوده‌ایم و خواهیم بود.

اسنپ‌بک اصطلاحی ژورنالیستی است

ربیعی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تلاش‌های آمریکا برای برقراری و استفاده مکانیسم ماشه در صورتی که این اتفاق رخ دهد واکنش ایران چه خواهد بود، گفت: اصصلاح اسنپ‌بک در هیچ کدام از قراردادهای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت استفاده نشده، آمریکا عمدا از این کلمه برای القاء برگشت خودکار سوء استفاده می‌کند. وی اظهار کرد: جمله‌بندی که در قطعنامه آمده است با این اصطلاح مطابقت ندارد، احیای مفاد قراردادهای فسخ شده که نیازمند فرایند زمان بر است و اساسا جعلی است که خود آمریکا انجام داده و بر آن تاکید می‌کند بدون اینکه اقدام حقوقی و شرایط حضور در برجام را داشته باشد این موضوع را تبلیغ می‌کند.

همسان سازی حقوق بازنشستگان  اجرا شد

سخنگوی دولت ادامه داد: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هم اجرا شد. پرداخت بدهی‌های دولت به بخش های مختلف به موقع صورت گرفت. همچنین بیش از ۲۰ هزارمیلیارد تومان در کاهش هزینه‌ها و سیاست‌ها را دنبال کردیم و در حوزه ایجاد منابع جدید، شیوه‌های متنوعی برای تامین منابع مالی اتخاذ شد و اساس دولت هم بر عدم تکیه بر پول پرقدرت بانک مرکزی بود و حتی یکی از افتخارات ما این بود که ما نقدینگی را افزایش ندادیم.

مصوبات ستاد کرونا لازم‌الاجراست

سخنگوی دولت با بیان این که رییس ستاد ملی کرونا، رییس شورای عالی امنیت ملی است، گفت: اصل تشکیل این ستاد با مصوبه شورای عالی امنیت ملی است، که خصوصیت آن شورا را همه واقف هستیم. ستاد ملی کرونا در شرایط اضطراری تشکیل و مصوبات آن لازم الاجرا است، اما قانون به معنای مصطلح آن که باید توسط مجلس انجام شود و به تایید شورای نگهبان برسد، در این ستاد نداریم. ربیعی گفت: موجب قانون اساسی، یگانه مرجع تصویب قانونگذاری که باید تشریفات آن اجرا شود، مجلس شورای اسلامی است؛ آنچه به عنوان مجازات در مصوبات ستاد ملی کرونا آمده است، مجازات‌هایی است که یا قانون برای آن وجود دارد، یا در حیطه اختیارات دستگاه‌ها است.

وی با اشاره به مجازات برای تخلف‌ها از پروتکل‌های بهداشتی افزود: کارمندی که دستورالعمل‌ها را مراعات نکند، به کمیته‌های انضباطی شوراهای رسیدگی در وزارتخانه‌ها معرفی می‌شود، یا اگر ماسک نزنند اجازه ورود به او نخواهند داد، یا اگر کسی تخلف کند به قوه قضاییه معرفی می شود.اگر ساختار مجازات‌های تدوین شده بررسی شود، کاملا از این جنس از موارد است.

نشیب‌های بورس نباید نگران‌کننده باشد

ربیعی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره نگرانی‌ مردم از نزولی شدن بازار سرمایه و احتمال دچار شدن این بازار به سرنوشت موسسات مالی اعتباری در سطحی دیگر، اظهار کرد: اساسا شبیه سازی نادرستی در این زمینه صورت می گیرد. ماهیت بورس با ماهیت موسسات اعتباری کاملا متفاوت است. در عین حال کسانی که وارد بورس می شوند می دانند که بورس فراز و نشیب دارد. بورس مثل بانک نیست که شما کاری به پولتان نداشته باشید و سر موعد سود تفاهم شده را بگیرید. بورس همواره با افت‌وخیز مواجه بوده و بازار سرمایه تابع شرایط مختلف است؛ بنابراین کسانی که وارد بورس می‌شوند باید به این موضوع توجه داشته باشند.