اقتصاد ایران سوداگرانه و ضدتولید است

اقتصاد ایران از یک اقتصاد تولیدی و اسلامی به سمت یک اقتصاد تجاری سوق یافته و پشت اقتصاد خصوصی تاجران هستند. هدف آنها ایجاد اشتغال و سرمایه مولد نیست بلکه بزن و دررویی است تحلیلگران پولی می‌گویند دولت نقدینگی را افزایش داد و ایران چک پول، چاپ کرد. این امر مثل افزودن یک بشکه آب به یک ظرف آبگوشت است. تحریم ما را زمین نمی‌زند بلکه سیاست‌های پولی ماست که مقدمه ضربه زدن آمریکا به ما می‌شود

دبیرکل خانه کارگر در تشریح دلایل شکل‌گیری وضعیت فعلی اقتصاد، معتقد است که تاکنون کسی نکوشیده ایران را به سمت صنعت سوق دهد، از همین رو میلیون‌ها مرزنشین ما تاجر شده و قاچاق سیگار و قاچاق برنج رایج شده است. او معتقد است خودمان قاچاقچی درست کردیم و اقتصاد ایران را از یک اقتصاد تولیدی و اسلامی به سمت یک اقتصاد تجاری سوق داده‌ایم.

   علیرضا محجوب، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید: در بند اول اصل ۴۳ قانون اساسی ذکر شده که بازرگانی خارجی، دولتی است اما آنچه که اولین بار خصوصی شد و عهد در آن شکسته شد، بازرگانی دولتی بود.

وی افزود: بازرگانی دولتی برای این بود که در بازرگانان انضباط و کنترل مالی وجود داشته باشد اما با خصوصی‌سازی عده‌ای با تخلف و به بهانه چپرنشینان، کارت‌های بازرگانی گرفتند و میلیاردها تومان سرمایه از کشور خارج شد و شرکت‌هایی تاسیس شدند که به بهانه واردات فلان کالا، پول کشور را خارج می‌کردند.

رئیس کمیسیون کارگری مجلس با بیان این مطلب که میلیاردها دلار به این شکل و با عملیات خصوصی‌سازی و آزادسازی بازرگانی دولتی از کشور خارج شد، اظهار داشت: در همه جای دنیا در زمان خصوصی‌سازی بازرگانی دولت در انتهای حلقه قرار دارد اما بعد از جنگ این اولین حلقه خصوصی‌سازی بود آن هم به بهانه نبود ارز. به این ترتیب مرزنشینان خلیج فارس تبدیل به قاچاقچی برنج و روغن شدند.

وی درباره صنعت نساجی که از خصوصی‌سازی و سیاست‌های غلط آسیب بسیار دید، گفت: صنعت نساجی که کاکل صنایع ایران بود، منهدم شد. ۹۳۰هزار شغل در این صنعت از بین رفت که از پنبه داخلی حمایت می‌کرد. برای حفظ ۶۵هزار شغل در حوزه پنبه داخلی، ۹۲۰هزار نفر فدا شدند.

محجوب افزود: برخی متخصصان می‌گویند ایران اگر صنعت نساجی‌اش را حفظ کرده بود اکنون می‌توانست چهار میلیون نفر شاغل در این حوزه داشته باشد. ما بر دوزندگان داخلی محدودیت گذاشتیم و قاچاقچی‌های مرزی کشور پارچه وارد کردند و در نتیجه مشکلات نساجی ما، صنایع ترکیه آباد شد.

وی افزود: گفتند ۸۰۰درصد تعرفه می‌زنیم ولی ۶۰ تومان تعرفه بستند. ارز ۴۰۰ تومان شد ولی تعرفه همچنان ۶۰ تومان بود. پلی‌اکریل اصفهان کمرش خم شد و عربستان توانست در بازار ایران دامپینگ اعمال کند.

دبیرکل خانه کارگر افزود: گفتند که تعرفه براساس سازمان تجارت بین‌الملل ۱۲درصد است اما ما تعرفه شش درصدی را اعمال کردیم. چنین مسائلی موجب رهاسازی تولید شد.

خصوصی‌سازی انضباط بالا می‌خواهد

محجوب گفت: خصوصی‌سازی انضباط بالا می‌خواهد. تمام مسائل موجود نشان‌دهنده بی‌انضباطی است. تداوم این شرایط ممکن است موجب خصوصی‌تر شدن اقتصاد ایران در قیاس با اقتصاد آمریکا شود.

وی تصریح کرد: مکتب اقتصادی ما مختلط است. وقتی خواستند خصوصی‌سازی‌ها را اجرا کنند، شورای نگهبان این مساله را با استناد به اصل ۴۳ قانون اساسی قبول نکرد و گفت که برون‌سپاری کنند. البته ما خودمان با بخش‌هایی از آن برنامه‌ها همراه بودیم، بنابراین باید از خودمان نیز انتقاد کنیم.

وی گفت: من سر خصوصی‌سازی بحث‌های بسیاری داشتم. زمانی بود که هشت ساعت با دبیرکل وقت اتاق بازرگانی در این خصوص مناظره کردم. درک ما این است راهی که رفته‌ایم به نتایجی منتج شده که از اقتصاد نظام اسلامی و آنچه که در مواضع ماست و تاکیدات شهیدبهشتی تحت عنوان‌های بخش‌های دولتی، خصوصی و تعاونی تعریف شده بود، خارج شده‌اند.

وی تصریح کرد: مالکیت عمومی توسط دولت اداره می‌شود. وقتی مشخص شود که دولت‌ها در زمینه‌هایی ناکارآمد است، باید کار به تعاونی سپرده می‌شد. اساس اقتصاد ما تعاونی است نه بخش خصوصی. اما کدام واگذاری به تعاونی‌ تاکنون صورت گرفته است؟

نه چیزی بیش از آنچه که در قانون اساسی آ‌مده

وی به مسائل و مشکلات صندوق‌های بازنشستگی پرداخت و گفت: سهم صندوق‌های بازنشستگی در واگذاری‌ها را ندیدیم. برای مثال صندوق فولاد یک صندوق بدون اکچوئری بود، بی‌ریشه و پرهزینه برای کشور. صندوق آینده‌سازان نیز که اعضای کمی دارد (نزدیک به ۱۷هزار نفر) روزی مشکلات و صدایش درخواهد آمد. از مجلس قبل تلاش شد که آن را اصلاح کنند. این صندوق یک شرکت خصوصی است. صندوق در اصل باید براساس آنچه که در قانون ذکر شده تاسیس شود نه به صورت یک شرکت سهامی. قانون اساسی میثاق مردم است و چیزی بیش از آنچه که در قانون اساسی ما آ‌مده، نمی‌خواهیم.

وی با ذکر مثالی از کشور چین گفت: حزب کمونیست چین از ۱۹۷۵ به این سو اقتصاد مختلط را انتخاب کرده است. البته آنها برای این کار زمینه نسبتا مساعدی داشتند. بعد از انقلاب سرخ در چین، شرکت‌هایی که کارفرمایشان همچنان در چین حضور داشت از آنها گرفته نشد به این گونه که بعد از رفتن یا مرگ کارفرما، آن شرکت از سوی دولت ضبط می‌شد. در واقع تسویه خونین راه نیفتاد. زمینه مسالمت وجود داشت و آنها راه میانه را انتخاب کردند و اقتصاد سوسیالیستی را به اقتصاد مختلط تبدیل کردند.

وی تاکید کرد: اقتصاد اسلامی ما که مشخصه آن در قانون اساسی است مبتنی بر افکار و اندیشه‌های افرادی همچون آیت الله صدر، شهید بهشتی و شهید مطهری است. ما می‌توانیم روی یک نقطه خاص بایستیم و از آن نقطه حرکت کنیم.

پشت اقتصاد خصوصی تاجران هستند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: همه چیز ما مثل بانک و پول از این وضع اقتصادی که در پیش گرفته شده، متاثر شده بود. کسی نکوشید ما را به سمت صنعت سوق دهد. میلیون‌ها مرزنشین ما تاجر شدند و قاچاق سیگار جایگزین قاچاق برنج شد. خودمان قاچاقچی درست کردیم. اقتصاد ایران از یک اقتصاد تولیدی و اسلامی به سمت یک اقتصاد تجاری سوق یافت. پشت اقتصاد خصوصی تاجران هستند. هدف آنها ایجاد اشتغال و سرمایه مولد نیست بلکه بزن و دررویی است. بنابراین مدل و الگو باید اصلاح شود. متاسفانه چپ و راست سوداگری در پیش گرفتند که این امر مغایر قانون اساسی است.

وی تصریح کرد: بی‌انضباطی با ساختار اقتصاد تاریخی ایران و اسلام تطابق ندارد. اساس اقتصاد ایران حتی در دوره پهلوی که گاهی خصوصی‌سازی می‌شد، دولت‌سالاری بوده است. ما موش‌های آزمایشگاهی کسانی شده‌ایم که اقتصاد خوانده‌اند اما آن را نفهمیده‌اند. اقتصاد ما دولت‌سالار بوده است و نمی‌شود آن را یک شبه، خصوصی محض کرد. ما باید ذره ذره تجربه کنیم اما نه از مسیر بازرگانی بلکه از طریق صنعت.

بانک‌ها شبه‌پول قدرتمند خلق کردند

وی گفت: اولین بحران پولی ما در سال ۹۱ اتفاق افتاد که ارز از ۹۰۰ تومان به ۳۵۰۰ الی ۳۶۰۰ تومان رسید. تحلیلگران پولی می‌گویند دولت نقدینگی را افزایش داد و ایران چک پول، چاپ کرد. این امر مثل افزودن یک بشکه آب به یک ظرف آبگوشت است. تحریم ما را زمین نمی‌زند بلکه سیاست‌های پولی ماست که مقدمه ضربه زدن آمریکا به ما می‌شود. می‌گویند دولت نقشی در این مسائل نداشته است اما یادشان می‌رود که دولت تورم را سرکوب کرده است. اکنون در شرایط کنونی ما سه برابر تورم پول می‌دهیم. بانک‌ها تا ۳۵درصد سود به مشتریان می‌دادند.  این امر باعث شد پایه پولی ما تغییر کند. ظاهرا پایه پولی ما شامل طلا و مسکوکات تا امسال ثابت بوده است اما زیر آن حجم پولی که وجود داشت مرتبا متراکم می‌شد. 

بانک‌ها شبه‌پول قدرتمندی را خلق کردند. ۱۶۵۰هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سرمایه ما شد. این همان تورم سرکوب شده بود. محجوب تاکید کرد: هیچ قضیه‌ای به طور خالص اقتصادی نیست اما باید همه مسائل و دلایل بررسی شود. بانک‌ها به جای بازار سرمایه عمل کردند و علت آن سود است. بانک کانون اصلی سود بوده است. ما همیشه می‌گفتیم که چرا فکری برای این تنبل‌خانه‌ها نمی‌کنیم. این‌گونه شد که به زندگی و سازمان‌های اقتصادی مردم ضربه زدند. عده‌ای پولشان را جوری خارج می‌کنند که حتی سرویس‌های جاسوسی دنیا هم نمی‌توانند متوجه آن بشوند. صدای این تورم و مشکلات بعدا درخواهد آمد