پس از فاجعه انفجار مهیب در بیروت، اکنون برخی مسئولان نسبت به وجود انبارهای مواد شیمیایی در تهران هشدار داده و تاکید می‌کنند که فاجعه بیروت در کمین تهران نیز هست.

مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران، یکی از همان‌هاست که در صفحه اینستاگرام خود به همین موضوع پرداخت و نوشت: «فاجعه بیروت نشان داد مطالبه خروج انبارهای مواد شیمیایی از شهرها همچون خروج انبار نفت از شهران امروز نه یک‌ مطالبه محلی بلکه مطالبه‌ای ملی است.»

او با بیان اینکه تجربه انفجار بیروت، تجربه‌ای بسیار تلخ و ناگوار بود، ادامه داد: «فراتر از هر حادثه و فاجعه درس‌آموخته‌ها و عبرت‌های آن باید مورد توجه قرار گیرد. حتماً در اقصی نقاط گمرک‌های رسمی و یا اسکله‌های غیر رسمی، در مناطق ویژه اقتصادی و یا بنادر ساحلی و غیرساحلی کشور انبارهای مشابه انبار مواد شیمیایی بیروت یافت می‌شود که از این پس باید به عنوان یک بمب ساعتی نگریسته شود اما علاوه بر اماکن یاد شده انباشت مواد شیمیایی در بطن و مرکز شهرها و اماکن مسکونی خطرآفرین‌تر است. اینجاست که شناسایی نقاط پرخطر در شهر تهران و دیگر شهرها و احتمال بروز فاجعه و برنامه‌ریزی برای خروج این بمب‌های ساعتی از شهر را باید از دولت و مدیریت شهری طلب کنیم.»

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه عدم رعایت پروتکل‌های نگهداری و انباشت انبوه مواد شیمیایی در شهر می‌تواند در یک لحظه تمام نظام یک جامعه و شهر را بر هم بریزد، افزود: «فقط به عنوان یک مثال به انبار نفت محله شهران که یک بمب هیدروژنی داخل شهر و بر گسل زلزله مشا بنا شده توجه کنیم.»

‌رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران: تخلیه و انتقال انبارهای شیمیایی برعهده شهرداری نیست بلکه مربوط به نهادهای مرتبط با آن انبارها می‌‌شود برای مثال انبار شیمیایی شمیران متعلق به شرکت نفت و نیروگاه بعثت برای وزارت نیرو است و این نهادها باید اقدام به انتقال آنها کنند

او توضیح داد: «انبار نفت شهران با مخازنی غول پیکر درست در بطن بافت مسکونی شمال غرب تهران در محله شهران قرار گرفته و هر روز حدود ۳۰۰ تانکر ۳۰ هزار لیتری حمل سوخت از ابر مخازن این انبار نفت بارگیری می‌کنند و سپس از وسط بافت مسکونی و خیابان‌ها و کوچه‌های شهران می‌گذرند و نهایتاً وارد بزرگراه می‌شوند. سال ۸۷ یکی از این تانکرهای ۳۰ هزار لیتری بنزین در بلوار شهران واژگون شد و سوخت آن، اطراف خانه‌های مسکونی تخلیه شد. ۲۹ فروردین و اسفند سال ۸۵ هم دو حادثه مشابه در شهران رخ داد. یکی اطراف مجتمع کوهپایه و آن یکی در شهر زیبا. مجدداً در سال ۹۵ نیز یک تانکر ۳۲ هزار لیتری در میدان دوم شهران واژگون شد و شاید بخت با شهرانی‌ها یار بود که بنزین‌ها روانه فضای سبز شد و درختانش را برای همیشه خشک کرد اما نکته اینجاست که این بخت قرار نیست همیشه یار غار شهران و تهرانی‌ها باشد.»

او هشدار داد: «فقط کافی است یکی از تانکرها یا خودرو حمل آن هنگام سوخت گیری در کنار مخازن دچار حادثه شود آنگاه با انفجار سریالی مخازن سوخت یکی پس از دیگری فاجعه‌ای بزرگ‌تر از بیروت به سر تهران می‌آید.»

فراهانی با اشاره به اینکه ساخت انبار نفت به سال 1353 باز می‌گردد، ادامه داد: «سال‌ها می‌گذرد و توسعه شهر اجتناب‌ناپذیر شده و حالا، صحیح یا غلط انبار نفت شهران درست در وسط بافت مسکونی قرار دارد... خطر بیخ گوش نه فقط شهرانی‌ها بلکه تهرانی‌هاست اما همه ماجرا این نیست و تردد روزانه ده‌ها تانکر ۳۰ هزار لیتری بنزین از دل بافت مسکونی یک روی سکه است و روی دیگر فاجعه قرار گرفتن مخازن عظیم انبار نفت روی گسلی است که بر اساس آمار سال‌هاست که آبستن زلزله‌ای ویرانگر است که با فعالیت گسل مشا تلفات انفجار انبار نفت در شهران بسی بیش از زلزله تهران خواهد بود.»

واکنش شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی

به دنبال این هشدارها، کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی واکنش نشان داد و اعلام کرد که انبار نفت شهران استانداردهای ایمنی لازم را دارد و وجود آن برای سوخت‌رسانی ایمن و مطمئن در سطح تهران حیاتی است.

او با اشاره به مثلث حیاتی سوخت‌رسانی در شهر تهران شامل سه انبار نفت جنوب، انبار نفت ری جنب پالایشگاه و شمال غرب تهران کن و شمال شرق تهران و اهمیت وجود این انبارهای نفت، تصریح کرد: طی سالیان گذشته مکاتباتی انجام شده و جلسات کارشناسی و مدیریتی درون و برون‌سازمانی با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط انجام شده که در تمامی این جلسات با مباحثی که مطرح شده ضرورت وجود انبار نفت در آن نقطه و رعایت استانداردهای فنی و ایمنی مورد توجه قرار گرفته است. وی ادامه داد: در نهایت تمام تصمیمات منجر به این شده که وجود انبار نفت شهران با توجه به اینکه یکی از انبارهای نفت حیاتی جهت سوخت‌رسانی در کلان شهر تهران بوده و استانداردهای لازم را دارد، برای سوخت‌رسانی پایدار و ایمن و با کمترین تردد ناوگان نفتکش در سطح شهر بسیار ضروری است.

دور انبارهای نفت دیوارکشی شود

علی رغم این توضیحات مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، همچنان از سوی برخی دیگر از مسئولان شهری نسبت به این انبارها ابراز نگرانی شده است.

‌رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در همین ارتباط گفت: وجود انبارهای مواد شیمیایی داخل شهر تهران مسئله مهمی است که چندبار در شهرداری آن را پیگیری و در این خصوص تذکراتی ابلاغ کردیم اما متاسفانه تاکنون توجهی نشده است.

رضا کرمی محمدی، در مورد نهادهای مسئول در برابر انتقال انبارهای شیمیایی تصریح کرد: تخلیه و انتقال این انبارها برعهده شهرداری نیست بلکه مربوط به نهادهای مرتبط با آن انبارها می‌‌شود برای مثال انبار شیمیایی شهران متعلق به شرکت نفت و نیروگاه بعثت برای وزارت نیرو است و این نهادها باید اقدام به انتقال آنها کنند.

عضو شورای شهر: فقط کافی است یکی از تانکرها یا خودرو حمل انبار نفت شهران هنگام سوخت‌گیری در کنار مخازن دچار حادثه شود آنگاه با انفجار سریالی مخازن سوخت یکی پس از دیگری فاجعه‌ای بزرگ‌تر از بیروت به سر تهران می‌آید

‌رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درمورد موانع انتقال این انبارها بیان کرد: تخلیه و انتقال این انبارها هزینه بسیار بالایی دارد به همین دلیل تاکنون این اتفاق نیفتاده است و همچنان داخل شهر وجود دارند و تانکرها از محل آنها، حمل بار می‌کنند.

کرمی با اشاره به خطراتی که این انبارها برای مجتمع‌های مسکونی دارند، گفت: قطعا این انبارها حادثه‌ای مانند بیروت را رقم نمی‌زنند و اگر انفجاری هم صورت گیرد بسیار سبک‌تر است اما خطر وقتی ایجاد می‌شود که تانکرهای حمل سوخت در جاده یا بزرگراه‌ها واژگون شوند و آتش‌سوزی رخ دهد بنابراین باید مسئله انتقال این انبارها را بیشتر از قبل، پیگیری و به نتیجه برسانیم. او در پایان اظهار کرد: پیشنهاد می‌دهم تا زمان انتقال این انبارها به خارج از شهر، دور آنها را دیوارکشی کنند تا مجتمع‌های مسکونی تا حدودی از خطر مصون بمانند.