سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تعرض به هواپیمای مسافربری ایران از سوی جنگنده‌های آمریکا گفت: ایران در وقت مقتضی پاسخ این اقدام تروریستی آمریکا را خواهد داد.

آقای ظریف در جریان این سفر علاوه بر دیدار با آقای لاوروف از طریق خط تلفنی امن یک ساعت با آقای پوتین در مورد مسائل دوجانبه و تحولات بین‌المللی و منطقه رایزنی کردند که ثمرات آن در آینده مشخص خواهد شد

به گزارش ایلنا، سید عباس موسوی در نشست خبری دیروز خود، تاکید کرد: قطعاً وزارت امور خارجه با کمک قوه قضاییه و ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان هواپیمایی کشوری اقدامات لازم را برای پشیمان کردن آمریکا در زمینه تعرض به هواپیمای مسافربری ایران انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه در سطح بین‌المللی نیز از طریق دفتر نمایندگی کشورمان در سازمان ملل اقداماتی را انجام داده‌ایم و برخی از اقدامات دیگر نیز در حال انجام است، افزود: به محض اینکه گزارش نهایی که در برگیرنده جزئیات است به دست ما برسد سایر اقدامات حقوقی و دیپلماتیک خود را اعم از شکایت و پیگیری انجام خواهیم داد.

ثمرات سفر ظریف به روسیه، در آینده مشخص خواهد شد

وی همچنین با اشاره به سفر اخیر ظریف به مسکو اظهار کرد: آقای ظریف در جریان این سفر علاوه بر دیدار با آقای لاوروف از طریق خط تلفنی امن یک ساعت با آقای پوتین در مورد مسائل دوجانبه و تحولات بین‌المللی و منطقه رایزنی کردند که ثمرات آن در آینده مشخص خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این سفر آقای ظریف علاوه بر دیدار با آقای لاورف پیام آقای روحانی را به آقای پوتین منتقل کردند، گفت: این سفر دو هدف داشت، یکی مواضعی است که آمریکایی‌ها در مورد ادامه محدودیت های تسلیحاتی ایران اتخاذ کرده‌اند و لازم بود مجددا مذاکراتی در سطوح عالی با روسیه داشته باشیم. البته در کنارش برخی دیگر از مسائل نیز مطرح شد و نکته دیگر در مورد تمدید قراردادی است که از ۲۰ سال پیش بین ایران و روسیه به امضا رسیده است. گفت‌وگو شد که دو کشور قرارداد طولانی مدتی با یکدیگر داشته باشند و اصلاحاتی در قرارداد مذکور داشته باشند.

موسوی در پاسخ به اینکه ممکن است فرانسه اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را به صورت عموم در اختیار رسانه‌ها قرار بدهد، گفت: کشور فرانسه تکنولوژی خوانش این جعبه سیاه را داشت. این موضوع قواعد خاص خود را دارد و دلیلی ندارد که بخواهند اطلاعات آن را منتشر کنند

پمپئو زیاد حرف می‌زند

وی در مورد اظهارات اخیر پمپئو در ارتباط با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران و تلاشهای این کشور در این زمینه گفت: بر اساس رایزنی‌ها و تماس‌هایی که ما با دوستان‌مان داشتیم، بعید  می‌دانم که آمریکایی‌ها به اهداف خود در این زمینه دست پیدا کنند.

موسوی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر نتانیاهو مبنی بر اینکه ما اجازه نمی‌دهیم ایران در نواحی مرزی سرزمین‌های اشغالی حضور پیدا کند، گفت: آقای نتانیاهو مثل آقای هوک حرف زیاد می‌زند. ما نه حضور نظامی در جایی داریم و نه قصد داریم به صورت دائمی حضور نظامی در جایی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه حضور ایران در سوریه مستشاری است و این حضور به درخواست دولت سوریه انجام شده است، گفت: آنها هستند که باید مقداری خود را جمع و جور کنند. گرچه از اساس موجودیت آنها برای ما و کشورهای منطقه و حتی در سطح جهانی غیرمشروع و غیرقانونی است. آنها در جایگاهی نیستند که به جمهوری اسلامی ایران بگویند کجا حضور داشته باشد و چگونه حضور داشته باشد. اینها حرف‌های زیادی است که آقای نتانیاهو مطرح می‌کند.

کره‌ای‌ها استقلال خود را به نمایش بگذارند

این دیپلمات کشورمان همچنین در پاسخ به ایسنا در مورد آخرین پیگیری‌های صورت گرفته از سوی ایران به منظور بازگردانده شدن پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و اقدام کره در احضار سفیر ایران اظهار کرد: ما هم در تهران و هم در سئول و در ملاقات‌هایی که در سطوح مختلف با یکدیگر داشته‌ایم اعلام کرده‌ایم که اقدام کره جنوبی در عدم بازگرداندن پول‌های ایران بر خلاف روابط دوستانه و سنتی بین دو کشور است و ما از آنها خواسته‌ایم که اراده کشور ثالثی را در این روابط دخالت ندهند.

وی با بیان اینکه بهانه‌های مطرح شده از سوی کره جنوبی در مورد این موضوع از جمله تحریم‌ها و فشارهای آمریکا برای ما قابل قبول نیست، گفت: ما انتظار داریم که آنها به تعهدات خود عمل کنند و اگر مدعی مستقل بودن هستند، این استقلال خود را به نمایش بگذارند. آنها در همین راستا باید پول ایران را آزاد کنند.

انتخابات، مسئله داخلی آمریکاست

وی درباره ادعای دخالت ایران در انتخابات آمریکا گفت: مسائل داخلی آمریکا به ایران مرتبط نمی‌شود اما ایران در چهار دهه گذشته همه دولت‌های آمریکا را با گرایش‌های مختلف حزبی آزموده و آنها را در ذهن خود سپرده است. چه در دولت‌های دموکرات و چه در دولت‌های جمهوری‌خواه شاهد اقدامات خصمانه علیه ملت ایران در سطوح و مقاطع مختلفی بوده‌ایم. این موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران است که مهم نیست چه کسی در آمریکا به سر کار می‌آید بلکه عملکرد و رویکرد آنها مهم است. بعد از مشخص شدن رویکرد آنها درباره واکنش‌ها و رفتار مقتضی تصمیم‌گیری‌ خواهیم کرد.

فکر نمی‌کنم فرانسوی‌ها اطلاعات جعبه سیاه را لو بدهند

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی در فرانسه خوانده شد و آیا این احتمال وجود دارد که فرانسه اطلاعات آن را به صورت عموم در اختیار رسانه‌ها قرار بدهد، گفت: کشور فرانسه تکنولوژی خوانش این جعبه سیاه را داشت و در همین چارچوب جعبه سیاه به آنجا منتقل شد.

وی ادامه داد: اقدامات در این زمینه بر اساس اصول و ضوابط مشخصی و با حضور کشورهای ذی‌نفع از جمله ایران و اوکراین باید صورت بگیرد و فکر نمی‌کنم که فرانسوی‌ها دست به چنین کاری بزنند و اطلاعات خوانده شده را از طریق غیررسمی منتشر کنند.

موسوی تاکید کرد: همانطور که اشاره شد این موضوع قواعد خاص خود را دارد و آنها موظف هستند که اطلاعات استخراج شده را در اختیار کشورهای ذی‌نفع در این موضوع قرار دهند و دلیلی ندارد که بخواهند اطلاعات آن را منتشر کنند.