اولین حضور محمدجواد ظریف در مجلس یازدهم به تنشی کشید که در واقع آغاز رسمی جدال علنی میان پاستور و بهارستان شد تا جایی که پس از آن، سوال از روحانی با 130 امضا تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد و برخی از نمایندگان استیضاح او را نیز نزدیک اعلام کردند.

در لا به لای اظهارات ظریف، فریاد «دروغگو»، «دوست نداریم دروغ بشنویم» برخی از نمایندگان چنان بالا گرفت که ظریف ناگزیر بود لحظاتی را سکوت کند تا این سر و صداها آرام شود. نهایتا او در میان این همهمه اکتفا کرد به اینکه به طعنه به مجلس اصولگرا بگوید: «ممنون از میهمان‌نوازی شما.»

وزیر امور خارجه پس از آنکه پشت تریبون قرار گرفت با شرحی از تحول در دنیای کنونی از تغییر مفاهیم مربوط به روابط بین‌الملل سخن گفت و سپس با اشاره به سیاست ایران در قبال آمریکا تاکید کرد: «یکی از اقداماتی که آمریکا انجام می‌دهد، فشار بر دوستان ایران و هدف قرار دادن منافع ایران در منطقه است که این حوزه هم نیازمند به توجه ویژه ما هست.»

صحبت‌های ظریف به گفتن از اتحاد و انسجام درونی هم رسید و با تاکید بر اینکه سیاست خارجی حوزه دعوای جناحی و گروهی نیست، گفت: «سیاست خارجی در قانون اساسی در حوزه اختیارات مقام معظم رهبری است و سیاست‌های کلی نظام در حوزه سیاست خارجی را مقام معظم رهبری تعیین می‌کنند. این یعنی اجتناب از دوگانه‌سازی و دعوای داخلی در حوزه سیاست خارجی.»

دل پُر نمایندگان

بعد از صحبتهای ظریف، نوبت به اظهارات نمایندگان رسید که همگی با انتقادهای تند به ظریف و وزارت خارجه او را سیبل هجمه‌های خود کردند. شاید تنها ذبیح‌الله اعظمی، نماینده جیرفت بود که گفت «وزارت امور خارجه و دیپلمات‌ها سربازان خط مقدم جبهه مقاومت هستند و تضعیف آنها در شرایط فعلی، مغایر امنیت ملی و منافع کشور است.» او همچنین به جلسه اخیر شورای امنیت اشاره و تصریح کرد که آن جلسه نشانه جلسات شبانه روزی شخص وزیر است.

مهرداد ویس کرمی، نماینده خرم‌آباد اما با طرح این سوال که «تا کی باید از اعتماد کودکانه به آمریکای جهانخوار و اروپای فریب کار ضربه بخوریم و فرصت‌ها را بسوزانیم»، گفت: «ما به جای تکیه بر سیاست‌های نظام لیبرال باید به خداوند متعال اعتماد می‌کردیم؛ چرا سیاست‌مداران از مبارزه با شیطان خسته شده‌اند و آن را به جامعه تلقین می‌کنند؟ شما فرصتهای بزرگ پیش روی ملت ایران را به امید لبخند آمریکا و اروپا نسوزانید، باید به جای کدخدا به خدا اعتماد کرد.»

رمضانعلی سنگدوینی، نماینده گرگان اظهار کرد: «آقای ظریف شما اعلام کردید که سیاست‌های ما همیشه موفقیت آمیز بوده است اما در مسیری که طی کردید همیشه منفعلانه بودید و ارتباط تجاری و اقتصادی ما در زمینه صادرات تعطیل است.»

احمد راستینه، نماینده شهرکرد نیز با بیان اینکه دلار 20 هزار تومانی را باید دلار برجامی نامید، گفت: «شما از کاهش فشار بر مردم سخن می‌گویید در حالی که شرط های برجامی، سقوط آزاد ارز و مشکلات اقتصادی را برای مردم رقم زده و اقتصاد دلارمحور را حرکت ذلیلانه وزارت خارجه رقم زده است.

محمد صفایی، نماینده گناباد نیز با بیان اینکه «آقای ظریف! مجلس یازدهم را چگونه تصور کردید و چه تصوری از ما در ذهن شماست»، تصریح کرد: «وزیر امور خارجه در مجلس بحث از وحدت ملی و فراجناحی بودن می‌زند اما در نشست با کری می‌گوید که اگر ما با شما به توافق نرسیم، جریان رادیکالیسم روی کار می‌آید!»

چرا با چین بی‌مهری کردید؟

از میکروفون سایر نمایندگانی که در جلسه دیروز صحبت کردند نیز همین اظهارات مشابه به گوش می‌رسید. مجتبی ذوالنوری، نماینده قم که میداندار اعتراضات بود هم خطاب به ظریف گفت: «شما مسیر را از ابتدا کج رفتید. تضمین نگرفتید. اگر می‌دانستید چرا خلافش را عمل کردید و اگر نمی‌دانستید در طول مذاکرات مقام معظم رهبری کراراً تذکر دادند، چرا توجه نکردید؟»

 ظریف در واکنش به هجمه‌های تند بهارستانی‌های اصولگرا به گفته رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که اگر شما هم گزارش ملاقات‌های ظریف و برخوردش را با آن طرف دیده بودید، مثل من او را شجاع، انقلابی  و صادق می‌دانستید

او از بی‌مهری دولت به چین هم انتقاد کرد و ادامه داد: «چرا به عنوان مذاکره سه سال منطقه را رها کردید؟ وقتی شما می‌دانستید وضعیت این چنین است، چرا پیمان‌های دو جانبه مالی و پولی با کشورهای همسایه برقرار نکردید؟ چرا با کشورهایی مثل چین که ما باید مهم‌ترین ارتباط را با آنها داشته باشیم،‌ علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری بی‌مهری کردید و ما مدت‌های طولانی در این کشورها سفیر نداشتیم و دیپلماسی اقتصادی ما تعطیل بود.»

هیچگاه مسائل داخلی را به خارج نبردم

تذاکرات تمام شد و محمدباقر قالیباف از ظریف خواست تا پشت تریبون قرار بگیرد. همینکه وزیر خارجه خواست صحبت‌هایش را شروع کند دوباره همهمه نمایندگان آغاز شد؛ آنها مقابل جایگاه هیات رئیسه جمع شده بودند و فریاد می‌زدند.

پس از فروکش کردن سر و صداها، ظریف در واکنش به توهین‌ها و هجمه‌هایی که در جریان بود، اظهار کرد: «مقام معظم رهبری فرمودند که اگر شما هم گزارش ملاقات‌های ظریف و برخوردش را با آن طرف دیده بودید، مثل من او را شجاع، انقلابی  و صادق می‌دانستید.آن چه اتفاق افتاد آن نبود که شما گفتید من هیچ گاه مسائل داخلی را به خارج نبردم.»

همین جمله‌ها کافی بود تا دوباره فریاد و همهمه نمایندگان مخالف اوج بگیرد. در این لحظه ظریف ادامه داد: «هر چه گفتم را از مقام معظم رهبری شنیدند که اگر دروغ بود ایشان نمی‌گفتند صادق بودم و اگر راست گفتم ایشان گفتند شجاع هستم.»

من و شهید سلیمانی هر هفته با هم جلسه داشتیم

ظریف در پاسخ به آن بخش از اظهارات نمایندگان مبنی بر تفاوت سیاست سردار سلیمانی و وی نیز تصریح کرد: «شما هر چه می‌خواهید بگویید اما من و شهید سلیمانی هر هفته با هم جلسه داشته و هماهنگ کردیم هر چه در منطقه انجام دادیم با هماهنگی هم بود. آنهایی که شهید سلیمانی را می‌شناسند و با او دم‌خور بودند و آنهایی که با سید حسن نصرالله و مقاومت عراق و لبنان دم‌خور هستند، آنها می‌دانند که روابط ما چگونه بود، نه شما.»

در این لحظه یکی از نمایندگان با فریاد به قالیباف گفت که ظریف با این صحبت‌هایش به نمایندگان توهین می‌کند و می‌گوید که نمایندگان نمی‌فهمند.

ظریف در واکنش گفت: «من گفتم که آنها نمی‌دانند. بی‌جا می‌کنم که بگویم شما نمی‌فهمید، شما نماینده ملت هستید؛ ملت ما فهیم است شما هم نمایندگان ملت فهیم هستید و من در برابر نمایندگان ملت با کمال خضوع حضور پیدا می‌کنم، حرف‌ها و توهین‌ها را به جان می‌خرم. من وظیفه دارم از شما به عنوان نمایندگان مردم بزرگ ایران بشنوم و به گوش جان بشنوم و تشکر کنم. از انتقادات و حتی تندی‌های شما تشکر می‌کنم اما بدانید همه ما در یک کشتی هستیم؛ آمریکا لیبرال، اصلاح‌طلب، اصولگرا، انقلابی و ضد انقلابی نمی‌شناسد رژیم صهیونیستی با کل  ایران و تمامیت اراضی ایران و جغرافیای ایران مخالف است و اصلاح‌طلب و اصولگرا نمی‌شناسد.»

اجازه نمی‌دهیم آژانس  دستش باز باشد

پس از اظهارات ظریف، محمدباقر قالیباف که ریاست مجلس را برعهده دارد، با بین اینکه توقع ما این بود که وزارت خارجه ما تبدیل به وزارت خارجه و اقتصاد بین‌الملل می‌شد، گفت: «اگر با برجام نتوانستیم سرمایه‌گذار به کشور وارد کنیم حداقل کاری کنیم که پول و ارزی که مردم ما نزد برخی از کشورها دارند به کشور انتقال داده شود.»

دیروز فریاد «دروغگو»، «دوست نداریم دروغ بشنویم» برخی از نمایندگان چنان بالا گرفت که ظریف ناگزیر بود لحظاتی را سکوت کند. درنهایت او در میان این همهمه اکتفا کرد به اینکه به طعنه به مجلس اصولگرا بگوید: ممنون از میهمان‌نوازی شما

او همچنین تاکید کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای حکام باید بدانند هرگز جمهوری اسلامی و نمایندگان مجلس اجازه نخواهند داد که آژانس دستش باز باشد و بدون محدودیت هر کاری انجام دهد و به دنبال این باشد که حلقه‌های جاسوسی کشورهای متخاصم را تکمیل کند.

رئیس مجلس تصریح کرد: ما در برابر زیاده‌خواهی‌های آنان توقع داریم سیاست‌های کاهش تعهدات برجامی اجرا شود و زمانی همکاری خود را ادامه می‌دهیم که آنان در چارچوب توافقات پیش روند و ما مقابل زیاده‌‌خواهی‌ها می‌ایستیم.