سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: ما هیچ گونه درخواستی از آمریکا برای ارسال کمک های پزشکی و درمانی به ایران نداشتیم و نخواهیم داشت و سیاست ما کمک گرفتن از سردمداران رژیم آمریکا نیست. سید عباس موسوی در نشست خبری دیروز خود تاکید کرد: مردم ایران فریب‌های آمریکا را می‌شناسند و امیدی هم به کمک آمریکا ندارند و لازم است بگوییم ما را به خیر آنها امید نیست فقط شر   مرسانند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از آغاز شیوع کرونا در ایران و درخواست برخی نهادها و سازمان‌ها و همچنین رهبران کشورها از ایالات متحده برای تعلیق تحریم‌ها علیه کشورمان؛ شاهد اظهاراتی خلاف واقع از مسئولان کاخ سفید مبنی بر عدم تحریم دارو و تجهیزات پزشکی بودیم؛ در آخرین اظهارنظر اما رئیس‌جمهور ایالات متحده اعلام کرده که ایران درخواستی برای تعلیق تحریم‌های خود به این کشور ارائه نداده است؛ موضع وزارت امور خارجه مشخصا در خصوص این اظهارات چیست؟ آیا اساسا ایران باید مستقیما از آمریکا برای تعلیق تحریم‌ها درخواست کند، گفت: ما به طور رسمی از سوی رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه درخواست خود را اعلام کرده‌ایم و گفته‌ایم که این تحریم‌ها را نمی‌پذیریم و آقای ظریف هم به دبیرکل سازمان ملل در این رابطه نامه نوشته‌اند و دیوان بین‌المللی دادگستری هم رای داده که ایالات متحده باید تحریم‌ها را بردارد اما با خوی قلدری آمریکا همه این درخواست‌ها نادیده گرفته شده است. مردم ایران این فریب‌ها را می‌شناسند و امیدی هم به کمک آمریکا ندارند و لازم است بگوییم ما را به خیر آنها امید نیست فقط شر مرسانند.

هیچگاه منتظر رفع تحریم‌ها نبودیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص میزان نیاز کشور به کمک‌های خارجی گفت: لازم است توضیح دهم که ما ضمن اینکه تحریم هستیم و علیرغم ادعای آمریکایی‌ها حتی برای خرید تجهیزات پزشکی هم دچار مشکل شده‌ایم اما ما سالیان سال است که با تحریم زندگی کرده‌ایم و بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری هیچگاه منتظر رفع تحریم‌ها نبودیم و اقتصاد ما درون‌زا است اما اگر بتوانیم از منابع خارجی خود استفاده کنیم بر توان ما افزوده خواهد شد.

ایران باید از وام صندوق بین‌المللی پول برخوردار شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین وضعیت درخواست ایران از صندوق بین‌المللی پول برای دریافت وام اضطراری مبارزه با کرونا گفت:  ایران به عنوان کشوری که متاثر از ویروس کرونا شده و باید بتواند با این شیوع مبارزه کند، از صندوق درخواست وام کرده است و رایزنی‌ها ادامه دارد. معتقد هستیم اگر سیاسی کاری صورت نگیرد این وام اضطراری باید شامل حال ایران هم شود و ایران هم باید بتواند از حقوق خود در این رابطه برخوردار شود.