وزیر بهداشت ترکیه که روز گذشته دستور بستن تمامی مرزهای زمینی و هوایی کشورش با ایران را صادر کرده، در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت در مکالمه دو روز پیش خود با همتای ایرانی به او توصیه کرده شهر «قم» را که منشا گسترش ویروس کروناست، قرنطینه کند. 

«فخرالدین کوجا»، که کشورش به شدت نگران گسترش ویروس کرونا و از دست دادن درآمدهای خود در حوزه گردشگری است، در مصاحبه با روزنامه «حریت» ترکیه، در پاسخ به پرسشی درباره تمهیدات دولت ایران برای مهار ویروس کرونا افزود: من به وزیر بهداشت ایران گفتم چین شهر ووهان را قرنطینه کرده و شما هم بهتر است شهر قم را قرنطینه کنید و اگر چنین کاری کنید ترکیه ضرورتی برای بستن مرزهای خود با ایران نمی‌بیند. اما وزیر بهداشت ایران گفت نمی‌توانیم قم را قرنطینه کنیم. ما هم مجبور به بستن مرزها شدیم.

بستن مرزها موقتی است

او در عین حال تصریح کرد: بستن مرزها اقدامی موقتی است و دولت ترکیه به محض اطمینان از تحت کنترل گرفتن و مهار نسبی ویروس کرونا در ایران، مرزها را باز خواهد کرد. 

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز تاکید کرده است که بسته شدن مرز از سوی برخی از کشورهای همسایه امری موقتی است. وی درباره برخی اظهارات مبنی بر اینکه بستن مرزها ممکن است مستمر باشد، گفت: خیلی بعید است که به صورت مستمر باشد؛ این اقدامات پیشگیرانه و موقتی است و امیدواریم که با سرعت و جدیتی که در بحث مبارزه با ویروس کرونا در کشور وجود دارد به زودی شاهد روند معکوس این بیماری باشیم و این اطمینان را به مردم و کشورهای همسایه بدهیم که خطری متوجه آنها نیست.

موسوی ادامه داد: وزارت امور خارجه کشورمان از طریق سفارتخانه‌های ایران در کشورهای همسایه یک سری رایزنی‌ها با مقامات کشورهای همسایه را شروع کردند تا به آنها اطمینان دهند که هیچ گونه مورد مشکوکی از مرزها عبور نخواهد کرد و اینکه در این زمینه اقدامات لازم از جمله ارائه گواهی صحت سلامت انجام خواهد شد.