ترکیه حمله به پایگاه نظامی خود در شمال عراق را در حالی هدف تروریست‌ها برای برهم زدن روابط دو کشور عنوان کرد که سفیر این کشور در بغداد در پی تیراندازی سربازان ترک به معترضان به وزارت امور خارجه عراق احضار شد.

تیراندازی سربازان ترکیه به‌سوی معترضان عراقی در استان دهوک اقلیم کردستان عراق موجب شد تا شهروندان عراقی با حمله به یک مقر نظامی ترکیه در منطقه شیلادزی چند تانک و نفربر و وسایل و تجهیزات موجود در این مرکز نظامی را به آتش بکشند.

معترضان عراقی پس‌ازاین درگیری خواستار خروج نظامی ترکیه از خاک کشورشان و نیز پایان حملات هوایی به مناطق کردستان عراق شده بودند که هرازگاه به بهانه حمله به نیروهای پ ک ک به نقاطی در شمال عراق صورت می‌گیرد و تلفاتی به‌جا می‌گذارد.

در پی اعتراض معترضان عراقی به تیراندازی سربازان ترک وزارت امور خارجه عراق در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: فاتح یلدز سفیر ترکیه در بغداد  به وزارت امور خارجه احضار و یادداشتی در اعتراض به حمله سربازان ترک به شهروندان عراقی در منطقه شیلادزی به وی تسلیم شد.

تیراندازی سربازان ترکیه به سمت معترضان عراقی در این منطقه در استان دهوک اقلیم کردستان عراق روز شنبه (ششم بهمن ماه) منجر به کشته شدن یک معترض عراقی و زخمی شدن پانزده تن دیگر شد.

اطلاعیه وزارت‌ خارجه عراق حاکی است: در این یادداشت اعتراض تأکید شده که این‌گونه اقدامات نقض حاکمیت عراق به شمار می‌رود و با روابط دوستانه میان دو کشور هم‌خوانی ندارد و باید متوقف شود.

وزارت دفاع ترکیه نیز با انتشار بیانیه‌ای  اعلام کرده که در این حمله هیچ‌کدام از نظامیان این پایگاه کشته نشده‌اند و هواپیماهای نیروی هوایی ترکیه به‌منظور آرام کردن جو حاکم بر شیلادزی در ارتفاع پایین پرواز کرده‌اند.

مولود چاووش اوغلو در تماس تلفنی با نیچیروان بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق از او خواسته ابعاد این موضوع را پیگیری کند.

موضع دولت اقلیم کردستان عراق در این خصوص متفاوت بوده و حمله به مقر نظامی ترکیه را کار آشوبگران و در پی به انحراف کشیده شدن اعتراضات مسالمت‌آمیز توصیف کرده است.

کابینه اقلیم کردستان عراق با انتشار بیانیه‌ای این حمله و عوامل آن را محکوم کرده و اعلام کرده که مسببین این توطئه دستگیر و به سزای اعمال خود خواهند رسید.

این در حالی است که نیچروان بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کُردستان عراق طی یک کنفرانس خبری در اربیل گفت که، ترکیه نه روستاها، بلکه مواضع گروه تروریستی پ ک ک در شمال عراق را هدف قرار می‌دهد. بنابراین در صورت خروج عناصر این گروه، حملات هوایی نیز انجام نخواهد شد. وی با اعلام این مواضع عملاً حمایت خود را از ترکیه اعلام و در کنار این کشور قرار گرفت. 

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز در خصوص این حمله گفته است که تروریست‌های تجزیه‌طلب به دنبال آن هستند تا انتخابات ترکیه را در خون و اشک غرق کنند، اما همچنان که آن‌ها را در غارهای گابار و جودی تارو مار کردیم  در مناطق دیگر نیز با هواپیماهای جنگنده و با هواپیماهای بدون سرنشین زمین‌گیر می‌کنیم.

بر اساس گزارش‌های پیشین دولت اقلیم کردستان عراق، ارتش ترکیه در چهار سال گذشته 425 بار مناطق مرزی عراق در اقلیم را بمباران کرده و آسیب‌های جدی به این مناطق وارد کرده است به‌نحوی‌که باعث تخلیه بسیاری از روستاهای مرزی شده است.

در پی این حوادث ، نیروهای وزارت پیش‌مرگه شهروندان ناراضی را از پایگاه نظامی ارتش ترکیه بیرون کرده و کنترل آن را در دست گرفتند.

مقامات ترکیه در ماه‌های اخیر و به‌رغم اعتراض رسمی بغداد به این‌گونه بمباران‌ها در داخل خاک کشورشان، بارها به ادامه حضور نظامی و آنچه مبارزه با اعضای پ ک ک و حمله به مواضع آنان می‌خوانند، تأکید کرده است.