منابع محلی می‌گویند فاز برنامه‌ریزی و محاسبات برای اجرای طرح آمریکایی‌- ترکیه‌ای موسوم به منطقه امن در شمال سوریه، شامگاه گذشته (27 دی ماه) در مقر ارتش ترکیه در آنکارا به پایان رسیده است.

پیش‌تر یک روزنامه ترکیه‌ای گزارش داد که بزرگ‌ترین عملیات برون‌مرزی این کشور با 80 هزار نظامی جهت پاک‌سازی مناطق شرقی رود فرات برگزار خواهد شد.

عملیات نظامی قریب‌الوقوع ترکیه علیه شبه‌نظامیان کرد مستقر در شمال سوریه و شرق رودخانه فرات، بزرگ‌ترین عملیات این کشور در خارج از مرزهایش است.

عملیات شرق فرات از مقرهای ارتش در استان‌های جنوبی ترکیه یعنی شانلی‌اورفه و کیلیس شروع شده و تا مناطق تحت کنترل یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) و نیروهای دموکراتیک سوریه (پ.ی.د) در شمال سوریه ادامه می‌یابد.

گروه پ.ک.ک که از نظر ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی شناخته می‌شود، بعد از شکستن توافق آتش‌بس با آنکارا، درگیری مسلحانه با دولت مرکزی ترکیه را از سر گرفت. این گروه از سال 1984 مبارزه مسلحانه‌ای را با دولت ترکیه آغاز کرده است. بر اساس آمارهای رسمی ترکیه، بیش از 40 هزار نفر که بیشتر آن‌ها غیرنظامی هستند، در این درگیری‌های 30 ساله کشته شدند.

عملیات شرق فرات از مقرهای ارتش در استان‌های جنوبی ترکیه یعنی شانلی‌اورفه و کیلیس شروع شده و تا مناطق تحت کنترل یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) و نیروهای دموکراتیک سوریه (پ.ی.د) در شمال سوریه ادامه می‌یابد

یگان‌های مدافع خلق و نیروهای دموکراتیک سوریه در سال 2016 با حمایت تسلیحاتی و لجستیکی نظامیان آمریکا توانستند تروریست‌های داعش را در شرق فرات و منبج شکست داده و آن شهر را تحت کنترل خود در بیاورند.

بعد از اظهارات مقامات ارشد ترکیه درباره مذاکرات با آمریکا برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه، اکنون خبر رسید که ارتش ترکیه فاز اولیه اجرای این طرح را تکمیل کرده است.

به نوشته روزنامه دیلی صباح برنامه‌ریزی اولیه برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه که شامگاه پنجشنبه (27 دی ماه) در مقر ارتش ترکیه در آنکارا به پایان رسید روی مسائلی ازجمله تعداد نیروها و تجهیزات لازم برای استقرار در این منطقه تمرکز داشت.

گفته می‌شود ارتش ترکیه قصد دارد در اولین گام اجرای منطقه امن در شمال سوریه، به فاصله 15 کیلومتر داخل خاک سوریه پیشروی کند و ضمن اجرای این طرح، تدارکات برای عملیات نظامی در شرق رودخانه فرات را فراهم کند.

کارشناسان نظامی تخمین می‌زنند در مرحله اول عملیات شرق فرات، چهار یگان مختلف از ارتش ترکیه به همراه تروریست‌های عضو گروه موسوم به ارتش آزاد شرکت داشته باشند. در ادامه این عملیات نیز احتمال می‌رود که نظامیان ترکیه تا عمق 32 کیلومتری هم داخل خاک سوریه پیشروی کنند.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه ترکیه در روز جمعه (28 دی ماه) با تأکید مجدد بر لزوم مبارزه با تروریست‌های حاضر در شمال سوریه، گفت خروج نظامیان آمریکایی از سوریه نباید به نفع شبه‌نظامیان کرد در این مناطق تمام شود.

حامی آکسوی سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی گفت: عقب‌نشینی آمریکایی‌ها نباید در خدمت نقشه‌های یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) و حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) باشد و همچنین نباید یک واقعیت انجام‌شده بر منطقه تحمیل شود.

بحث بر سر شمال سوریه و وضعیت کردها در این منطقه پس‌ازآن بالا گرفت که رئیس‌جمهور آمریکا 28 آذر سال گذشته (2018) اعلام کرد نیروهای آمریکایی از سوریه خارج خواهند شد

به نوشته خبرگزاری آناتولی آکسوی با بیان اینکه نباید اجازه داد اقدامات تحریک‌آمیز، توافق ادلب را تضعیف کند، مدعی شد: دولت سوریه نباید اجازه داشته باشد بعد از عقب‌نشینی آمریکایی‌ها وارد شهر منبج شود.

وی در توضیح این مسئله گفت نباید به شبه‌نظامیان کرد اجازه داد از قضیه خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه سوءاستفاده کرده و اقداماتشان برای وارد شدن نیروهای دولتی سوریه به منبج را ادامه دهند.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه همچنین گفت که هیات ترکیه‌ای در سفر به واشنگتن، با سناتور لیندزی گراهام درباره بحران سوریه گفت‌وگو خواهند کرد.

مقامات آنکارا ادعا می‌کنند برای حفظ امنیت ملی این کشور، تصمیم دارند بعد از خروج آمریکایی‌ها از سوریه، به‌جای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در نواحی نزدیک به مرز جنوبی خود و عدم حضور نیروی نظامی در مرز سوریه، یک منطقه امن با حضور ارتش ترکیه ایجاد کنند.

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه نیز گفته بود اگر منطقه امنی آمریکا وعده داده، همان چیزی باشد که آنکارا انتظار دارد، نهایتاً کنترل این منطقه در اختیار ترکیه قرار خواهد گرفت.

روزنامه ینی شفق چند روز پیش گزارش داده بود که عملیات شرق فرات، بزرگ‌ترین عملیات نظامی برون‌مرزی ترکیه خواهد بود که در آن نزدیک به 80 هزار نظامی از نیروهای مسلح این کشور شرکت خواهند داشت که قرار است منطقه‌ای به وسعت 30 هزار کیلومتر مربع را از حضور شبه‌نظامیان کرد پاک‌سازی کنند.

بحث بر سر شمال سوریه و وضعیت کردها در این منطقه پس‌ازآن بالا گرفت که رئیس‌جمهور آمریکا 28 آذر سال گذشته (2018) اعلام کرد نیروهای آمریکایی از سوریه خارج خواهند شد. تصمیم ترکیه برای استقرار این نیروهای مسلح در شمال سوریه و تعجیل در آغاز حمله به منبج و شرق فرات نیز بعد از اعلام تصمیم آمریکایی‌ها بود.

عملیات‌های نظامی متعدد ترکیه در شمال سوریه که به بهانه نابود کردن گروه‌های شبه‌نظامی کرد از سال 2016 آغاز شد و همچنین حضور آمریکایی‌ها در این کشور، همگی بدون موافقت و مجوز دولت دمشق انجام گرفته و ازنظر قوانین بین‌المللی نیز غیرقانونی است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا چندی پیش اعلام کرد که تمام ۲۰۰۰ نیروی نظامی این کشور سوریه را ترک می‌کنند، چراکه به گفته وی گروه تروریستی داعش شکست خورده و کشورهای هم‌جوار سوریه این توان را دارند که باقی‌مانده‌های این گروه را از میان بردارند.

تصمیم ترکیه برای استقرار این نیروهای مسلح در شمال سوریه و تعجیل در آغاز حمله به منبج و شرق فرات، بعد از اعلام تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج کردن نظامیان خود از سوریه گرفته شده است.