نشست چهار جانبه در ترکیه

اردوغان در این نشست با بیان اینکه هدف اصلی تامین خواسته مشروع مردم سوریه و تامین آرامش در آن کشور است گفت: باید برای پایان دادن به فاجعه سوریه، مجامع بین‌المللی از طریق سیاسی ابتکار عمل را در دست گیرند در بیانیه پایانی نشست چهارجانبه همچنین آمده است کمک‌های بشر دوستانه به سوریه باید ادامه داشته باشد، بازگشت پناهندگان به کشورشان باید با همکاری سازمان ملل صورت گیرد و اروپا به تعهداتش در این زمینه عمل کند

رهبران روسیه، آلمان، فرانسه و ترکیه در بیانیه مشترکی در پایان نشست استانبول درباره سوریه بر حمایت از حاکمیت و وحدت این کشور و آمادگی برای مشارکت در برقراری صلح و ثبات در سوریه تاکید کردند.

این نشست در حالی برگزار شد که ترکیه با اسکان ۳ میلیون و پانصد هزار پناهجوی سوری، بیش از هرکشور دیگری پذیرای آوارگان سوری بوده است. این کشور از آغاز جنگ داخلی در سوریه تاکنون، بیش از ۳۲ میلیارد دلار از منابع ملی خود را برای کمک به پناهجویان سوری و اسکان آنها هزینه کرده است.

روسیه و ترکیه سعی دارند در ازای کمک به یافتن یک راه حل برای بحران سوریه، فرانسه و آلمان را ترغیب کنند تا سوریه باز سازی شود و پناهجویان سوری به کشورشان بازگردند.

در این نشست مشورت در مورد تحولات سوریه، ادامه آتش بس در ادلب و قطع خونریزی‌ها صورت گرفت. اردوغان در این نشست با بیان اینکه هدف اصلی تامین خواسته مشروع مردم سوریه و تامین آرامش در آن کشور است گفت: باید برای پایان دادن به فاجعه سوریه، مجامع بین‌المللی از طریق سیاسی ابتکار عمل را در دست گیرند، تمامیت ارضی و وحدت سیاسی در سوریه باید حفظ شود. وی با اشاره به این‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که مسئله سوریه راه حل نظامی ندارد بر ادامه همکاری‌های ترکیه و روسیه و تداوم آتش بس در ادلب تاکید کرد.

رئیس جمهوری ترکیه در کنفرانس خبری چهارجانبه در استانبول، اعلام کرد، ترکیه با استقبال از آوارگان سوری، ایثار کرده است و از محافل بین‌المللی می‌خواهیم بخشی از این بار سنگین را بپذیرند.

رجب طیب اردوغان همچنین در این نشست درباره ضرورت حفظ تمامیت ارضی سوریه و اجرای کامل توافقنامه ادلب تأکید کرد.

در بیانیه پایانی اولین اجلاس چهارجانبه سران در استانبول درباره سوریه که با حضور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان برگزار شد، بر این نکات توافق شد:

پایبندی بر حاکمیت،‌ استقلال و تمامیت ارضی سوریه و تعهد به اصول منشور سازمان ملل در تلاش‌ها برای حل بحران سوریه همزمان با رد طرح‌های جدایی‌طلبانه‌ای که حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و امنیت ملی کشورهای هم‌جوار را تهدید می‌کند.

حمایت از راه حل سیاسی بحران سوریه و تعهد به تلاش با هم برای زمینه‌سازی شرایطی که محرک راه حل سیاسی در جهت برقراری صلح و ثبات در سوریه باشد.

تاکید بر اینکه حل بحران سوریه نظامی نبوده و تنها از طریق راهکار سیاسی مبتنی بر مذاکراتی همسو با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت ممکن خواهد بود. اهمیت همکاری و هماهنگی بین تمام طرح‌های بین‌المللی با هدف مشارکت در ایجاد راه حلی دائمی و ثابت و کارآمد برای بحران. برقراری آتش‌بس فراگیر در سوریه و تداوم تلاش مشترک علیه تروریسم تا نابودی کامل دو تشکیلات داعش، جبهه النصره و افراد، گروه‌ها و تشکیلات مرتبط با القاعده و داعش و دیگر گروه‌هایی که شورای امنیت آنها را تروریستی می‌داند.

دعوت به تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه قبل از پایان سال ۲۰۱۸ با هدف اصلاح قانون اساسی و زمینه‌سازی برای برگزاری انتخابات شفاف و آزاد تحت نظارت سازمان ملل که تمامی سوری‌ها از جمله سوری‌های مقیم کشورهای دیگر در آن مشارکت کنند و عالی‌ترین معیارهای شفافیت و قانونی بودن در آن رعایت شود.

استقبال از توافق روسیه و ترکیه درباره ثبات وضعیت در منطقه ادلب که در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۸ به امضا رسید و تقدیر و تشکر بابت پیشرفت احراز شده در زمینه خروج سلاح‌های سنگین و اخراج گروه‌های تروریستی تندرو از منطقه عاری از سلاح. مخالفت با استفاده از سلاح‌های شیمیایی از سوی هر طرفی در سوریه یا هر مکان دیگر در جهان و دعوت از طرف‌های درگیر سوری برای احترام گذاشتن به معاهده منع تسلیحات شیمیایی.

تاکید بر اهمیت زمینه‌سازی‌ مناسب در سراسر سوریه جهت بازگشت امن و داوطلبانه آوارگان و پناهجویان سوری به منازل و شهرهای اصلی‌شان و حمایت از بازگشته‌هایی که در معرض درگیری مسلحانه، ظلم سیاسی و بازداشت اجباری بوده‌اند و تامین زیرساخت‌های لازم برای افراد بازگشته‌. 

درخواست از جامعه جهانی در راس آن سازمان ملل و سازمان‌های بشردوستانه برای افزایش کمک‌های انسانی به ملت سوریه.

این بیانیه تاکید می کند کمیته تدوین قانون اساسی سوریه باید در اولین فرصت و تا پایان سال‌جاری میلادی تشکیل شود.

اردوغان در این دیدار تاکید کرد تهدید ها علیه ترکیه را در غرب و شرق فرات از میان برخواهیم داشت. در بیانیه پایانی این نشست همچنین آمده است کمک‌های بشر دوستانه به سوریه باید ادامه داشته باشد، بازگشت پناهندگان به کشورشان باید با همکاری سازمان ملل صورت گیرد و اروپا به تعهداتش در این زمینه عمل کند.

اردوغان در پایان تصریح کرد جمهوری اسلامی ایران در نشست‌های آستانه در کنار ترکیه و روسیه حضور دارد و نتایج گفتگوها در این نشست را به اطلاع تهران خواهم رساند و این کشور در مرحله بعدی روند حل‌و‌فصل بحران سوریه مشارکت داده خواهد شد.

به گزارش سایت شبکه روسیا‌الیوم، این نشست در کاخ تاریخی «وحیدالدین» مشرف بر تنگه بسفر برگزار شد و مذاکرات چهارجانبه سه ساعت طول کشید.