فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه تاکید کرد، سوریه می‌خواهد سازمان ملل تنها در جهت تسهیل تدوین قانون اساسی این کشور گام بردارد نه اینکه یک سوم اعضای کمیته‌ای را که ماموریت تدوین را برعهده خواهد داشت، انتخاب کند.

به نوشته روزنامه‌ فرامنطقه‌ای رای الیوم، استفان دی میستورا، فرستاده ویژه‌ سازمان ملل به سوریه در نشست روز جمعه‌ شورای امنیت که از طریق ویدیو کنفرانس در آن حضور داشت، تاکید کرد: دولت سوریه با تشکیل کمیته‌ قانون اساسی مطابق با پیشنهاد سازمان ملل جهت حرکت در مسیر حل سیاسی بحران این کشور مخالف است.

دی میستورا در این جلسه گفت‌: روز چهارشنبه در دمشق با ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه دیدار کردم. او مخالف نقش سازمان ملل برای تعیین یا انتخاب کسانی که است که قرار است یک سوم اعضای کمیته را تشکیل دهند.

دی میستورا که اواخر نوامبر فعالیت خود در این سمت را به اتمام خواهد رساند، از ژانویه گذشته در راستای تشکیل این کمیته‌ تلاش کرده است تا کمیته‌ یاد شده برای تدوین قانون اساسی جدیدی برای سوریه با مشارکت ۱۵۰ تن شامل ۵۰ نفر به انتخاب دمشق، ۵۰ نفر دیگر به انتخاب مخالفان و ۵۰ نفر سوم نیز به انتخاب سازمان ملل تلاش کند.

دی میستورا در ادامه‌ گفت‌: ولید معلم اعلام کرد دمشق با روسیه توافق کرده است تا سه کشور ضامن مذاکرات آستانه (روسیه، ایران و ترکیه) پیشنهادی درباره این یک سوم ارائه دهند.

فرستاده سازمان ملل به سوریه در ادامه، گفت‌: وزیر امور خارجه سوریه پیشنهاد کرد، لیست سوم به طور کلی از میز مذاکرات برداشته شود.

وی تاکید کرد: این کار به شرط وجود توافقی درباره لیست جدید که معتبر و همسو با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت و بیانیه پایانی گفت‌وگوی سوچی درباره تشکیل کمیته‌ قانون اساسی باشد، ممکن است.

دی میستورا هم‌چنین اعلام کرد در نشست امروز شنبه اجلاس سران روسیه، ترکیه، آلمان و فرانسه در استانبول حضور می‌یابد.

پس  از این اظهارات دی میستورا نمایندگان کشورهای آمریکا، فرانسه و انگلیس به سرعت موضع گیری دمشق نسبت به تشکیل کمیته‌ قانون اساسی را به شدت محکوم کرده و خواستار آغاز نشست‌های آن در اسرع وقت شدند.

دی میستورا در ادامه گفت‌: ولید معلم به او گفته است قانون اساسی و تمامی موضوعات مربوط به آن مساله‌ای حاکمیتی است که هیچ‌گونه دخالت خارجی را برنمی‌تابد.

این مسؤول سازمان ملل در مشارکتی که در نشست روز جمعه‌ شورای امنیت داشت، ادعا کرد، دمشق با قطعنامه‌های کنفرانس سوچی که در دو بند اول و دوم آن در تشکیل کمیته‌ قانون اساسی متشکل از نمایندگان دمشق و مخالفان جهت اجرای اصلاحات دلالت دارند، مخالفت کرده و با اینکه هیئتی از جامعه مدنی، مخالفان، بزرگان قبایل و زنان و به همراه نمایندگان گروه‌های مذهبی تشکیل شود، مخالف است.

دی میستورا خواهان تشکیل کمیته قانون اساسی در نوامبر قبل از پایان فعالیتش در پایان این ماه است و دولت سوریه را به تاخیر در این روند متهم می‌کند. وی گفت:‌ ما با چالشی بسیار خطرناک روبه‌رو هستیم اما باید صریح باشیم. قصد دارم تمام تلاش خود را برای مقابله با این چالش در هفته‌های آینده صورت دهم.

رئیس‌جمهور ترکیه چند ماه پیش از سران فرانسه، آلمان و روسیه برای برگزاری نشست عالی چهارجانبه به منظور بررسی وضعیت ادلب، آخرین استان در دست شورشیان سوری دعوت به عمل آورده بود. شنبه (5 آبان) این دیدار برگزار شد.