دونالد ترامپ در پی اعلام تصمیم عقب‌نشینی آمریکا از سوریه که گفته می‌شود به درخواست اردوغان انجام گرفته حالا گام جدیدی در مسیر افزایش تنش با ترکیه در سرنوشت نیروهای مسلح کرد در شمال سوریه برداشته است. او به ترکیه نسبت به فاجعه اقتصادی در صورت اقدام علیه کردهای سوریه هشدار داد.

این سیاست ترامپ در حالی است که منتقدان دونالد ترامپ در آمریکا بر این باور هستند که خروج نیروهای آمریکایی از سوریه به تضعیف گروه کُرد یگان‌های مدافع خلق و تقویت گروه داعش خواهد انجامید.

حدود دو هزار سرباز آمریکایی در سوریه مستقر بوده‌اند. ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا در سال ۲۰۱۴ میلادی هم‌زمان باقدرت گیری گروه داعش در سوریه تشکیل شد. در جنگ داخلی سوریه که در سال ۲۰۱۱ آغاز شد تاکنون ۳۶۰ هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند.

بحث بر سر شمال سوریه و وضعیت کردها در این منطقه پس‌ازآن بالا گرفت که رئیس‌جمهور آمریکا روز (28 آذر ماه)، اعلام کرد؛ نیروهای آمریکایی از سوریه خارج خواهند شد و آنکارا نیز بلافاصله از تدارکات برای حمله نظامی به شبه‌نظامیان کرد در شرق رودخانه فرات خبر داد. آمریکایی‌ها و ترکیه‌ای‌ها بدون مجوز دولت قانونی سوریه در این کشور حضور دارند.

رئیس‌جمهور آمریکا ضمن تائید آغاز روند خروج نظامیان آمریکایی از خاک سوریه به ترکیه درزمینه هرگونه حمله به کردها هشدار داد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا ضمن تائید آغاز روند خروج نظامیان این کشور از سوریه، ترکیه را تهدید کرد که اگر نیروهای کرد سوری را هدف قرار دهد اقتصاد این کشور را نابود خواهد کرد.

اتهامات و تهدیدات رئیس‌جمهور آمریکا علیه ترکیه درباره حمله به شبه‌نظامیان کُرد سوری، با واکنش تند مقامات ترکیه مواجه شد.

ریاست‌جمهوری ترکیه نیز در واکنش به هشدار دونالد ترامپ به این کشور مبنی بر این‌که اگر دست به حمله علیه کردهای سوریه بزند اقتصاد ترکیه را نابود می‌کند،‌ اعلام کرد: از ترامپ و آمریکا انتظار داریم به شراکت استراتژیک‌مان احترام بگذارد.

ابراهیم کالین مشاور ارشد و سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در روز دوشنبه (24دی‌ماه) در واکنش به اتهامات رئیس‌جمهور آمریکا، گفت که همسان‌سازی مردم کرد با سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی اشتباهی مرگبار است. کالین در واکنش توئیتری به اظهارات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا گفت که آنکارا انتظار دارد واشنگتن به اصول همکاری و شراکت استراتژیک بین دو کشور پایبند باشد و از یکسان دانستن تمام کردهای منطقه با سازمان‌های تروریستی که اشتباهی مرگبار است اجتناب کند.این سخنگو همچنین تصریح کرد: هیچ فرقی بین حزب کارگران کردستان و داعش نیست.

به نوشته روزنامه دیلی صاباح وی در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: آقای ترامپ، همسان‌سازی کردهای سوریه با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) که در لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار دارد و شاخه سوری آن یعنی یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) و نیروهای دموکراتیک سوریه (پ.ی.د) اشتباهی مرگ‌بار است.

سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه بابیان این‌که ازنظر آنکارا، تفاوتی بین داعش، پ.ک.ک  پ.ی.د و ی.پ.گ وجود ندارد، ادامه داد: ترکیه با تروریست‌ها مبارزه می‌کند، نه کردها. ما از کردها و دیگر سوری‌ها در برابر تهدیدات تروریستی محافظت می‌کنیم.

ترامپ یکشنبه (23 دی ماه) شب در حساب توئیتری خود نوشت: خروج آمریکا از خاک سوریه که مدت‌هاست عقب افتاده در حالی آغاز می‌شود که بخش کمی از خلافت داعش اکنون باقی‌مانده است. اگر داعش دوباره احیا شود از پایگاههای نزدیک آنها را هدف قرار خواهیم داد.

رئیس‌جمهوری آمریکا با طرح مجدد ادعای واهی مبارزه کشورش با داعش در خاورمیانه، نوشت: بزرگ‌ترین ذی‌نفعان سیاست طولانی‌مدت آمریکا در قبال از بین بردن داعش در سوریه، روسیه و ایران بوده‌اند. وی ادامه داد، در صورت احیای داعش، حملات از طریق پایگاه‌های مجاور از سر گرفته خواهد شد.

ترامپ همچنین افزود: اگر ترکیه کردها را هدف قرار دهد اقتصاد این کشور را نابود خواهیم کرد. باید 20 مایل منطقه امن ایجاد شود.

ترامپ توضیح بیشتری درزمینه منطقه امن 20 مایلی برای شبه‌نظامیان کرد سوری نداده است.

بر اساس گزارش روسیا الیوم، ترامپ بدون در نظر گرفتن موقعیت منطقه‌ای به ترکیه توصیه کرده است؛ منطقه امن در مسافت ۲۰ مایلی ایجاد کند؛ اما رئیس‌جمهوری آمریکا مشخص نکرده چه کسی این منطقه امن را ایجاد و هزینه‌اش را تقبل کند او حتی منطقه‌ای را که این منطقه حائل باید ایجاد شود  هم مشخص نکرده است.

پیش‌ازاین روسیه تأکید کرده بود مناطقی که از نظامیان آمریکایی تخلیه می‌شود باید در کنترل دولت سوریه قرار بگیرد.

ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه تأکید کرد در این زمینه مذاکرات و گفت‌وگوهای دولت سوریه با کردها نقش اساسی دارد.

ترامپ در ادامه توئیت خود گفته است همین‌طور نمی‌خواهم کردها، دست به کاری بزنند که منجر به تحریک ترکیه شود. ایران و سوریه بیشترین نفع را از حضور آمریکا در سوریه می‌بردند چراکه ما داعش را هدف قرار می‌دادیم. ما هم نفع می‌بردیم اما اکنون وقت آن است که نیروهای آمریکایی به خانه بازگردند. جنگ‌های بی‌پایان را متوقف کنید.

روز جمعه (21 دی ماه) سخنگوی ائتلاف آمریکایی علیه داعش نیز از آغاز خروج نظامیان آمریکایی از خاک سوریه خبر داده بود. بااین‌حال یک مقام پنتاگون ساعاتی بعد این موضوع را تکذیب کرد و گفت تنها برخی از تجهیزات نظامی از این کشور خارج شده‌اند.

ترامپ اخیراً ضمن انتقاد از حضور نظامیان آمریکایی در سوریه و افغانستان از تصمیم کاخ سفید برای خارج کردن نظامیان خود از این دو کشور خبر داد.

این تصمیم انتقادات زیادی از سیاست خارجی ترامپ را برانگیخته است. تحلیل‌گران این اقدام را در تناقض با راهبرد اعلامی ترامپ خوانده‌اند.